רק 17% מהפניות למפקח על הבנקים נמצאו מוצדקות בשנת 2019

$(function(){})

בונים על סיוע מהמפקח על הבנקים? תחשבו שוב! לפי דוח בנק ישראל רק 17% מהפניות של הציבור נמצאו מוצדקות. רק כ 7 מיליון שקלים הוחזרו לציבור מתוך אלפי תלונות עוד כ-6.8 מיליון ₪ הוחזרו לפונים בתלונות פרטניות וכן בהחזרים לקבוצות לקוחות. האם הפיקוח בתחום יחסי בנק לקוח במסגרת בנק ישראל מיצה את עצמו?

shutterstock

סקירת פניות הציבור של הפיקוח על הבנקים וצעדים להגנה על הלקוח שנת 2019

הפעילות בממשק שבין הציבור למוסדות הנקאות בישראל יש 2 יחידות. היחידה הראשונה טיפול ביחידה לפניות הציבור והשנייה היא נציבויות תלונות הציבור שכל אחד מנהלת נתוני פעילות בעצמה. 2 יחידות הפיקוח פועלים מול אותם מוסדות בנקאיים. 

נציבי תלונות הציבור בכלל המערכת הבנקאית השיבו בשנה הנסקרת לכ-36,000 תלונות ובקשות של לקוחות בכתב, מהן כ-26,000 תלונות. במסגרת טיפול זה הם השיבו ללקוחותיהם כ-9 מיליוני שקלים . מתוכם כ-3.6 מיליוני שקלים בעקבות טיפול בתלונות וכ-7.2 מיליוני שח במסגרת טיפול בבקשות שונות להסדרים לפנים משורת הדין.

הטיפול ביחידה לפניות הציבור בפיקוח על הבנקים

נתחיל מהמספרים היבשים של נתוני פניות הציבור וגורלן של תלונות אזרחים במוסדות המפקח על הבנקים. 

בשנת 2019 התקבלו וטופלו בפיקוח על הבנקים כ-7,400 תלונות ובקשות למידע. מתוכן 2,550 בקשות מידע וכן 1,750 תלונות ציבור אשר טופלו ישירות על ידי הפיקוח על הבנקים. המספר הזה יכול להטעות. כי הוא מייצג את מספר התלונות שהבנקים לא פתרו מול הצרכן בעקבות תלונה, אלא הועברו לטיפול הפיקוח על הבנקים. 

כ-30% מהפונים ליחידה קיבלו סעד בגין פניה של הפיקוח לתאגיד הבנקאי.
כ-17% מהתלונות שהוכרעו נמצאו מוצדקות.
כ-6.8 מיליון ₪ הוחזרו לפונים בתלונות פרטניות וכן בהחזרים לקבוצות לקוחות.

במספרים פשוטים מדובר בזיכוי ממוצע של כ 3885 שח לתלונה שטופלה על ידי נציגי הפיקוח

הגשתם פניה למפקח על הבנקים ? סיכוי של 1 ל 4 היא תמצא מוצדקת 

משמעות הנתונים לפיהם 17% (בלבד!) מהתלונות שהוכרעו נמצאו צודקות, היא ש 83% נמצאו לא צודקות. יכול להיות שמבחינת רגולציה ויחסי בנק לקוח הצדק עם הפיקוח על הבנקים, אבל הוא כרטיס אדום לבנק המרכזי של ישראל בכל מה שקשור למודעות צרכנית בתחום הפיננסי וחינוך הצרכנים לעבודה מול חשבון הבנק שלהם. 

נתוני הטיפול בפניות הציבור בנציבויות תלונות הציבור 2019 

לפי פרסומי בנק ישראל כ-25% מהלקוחות שפנו לנציבויות תלונות הציבור בתאגידים הבנקאיים קיבלו סעד בעקבות פנייתם. תמונת המראה של הנתון העגום הזה היא ש 75% מהפונים לא קבלו סעד. 

כ-9 מיליוני שקל הוחזרו לציבור במסגרת טיפול בתלונות ובקשות. כ-80% מהלקוחות אשר פנו לנציבויות התאגיד הבנקאי קיבלו מענה בתוך 30 ימים ממועד פנייתם. משום מה יש מי שחושב שמדובר בנתון מרשים. 

היחידה לפניות הציבור שבפיקוח על הבנקים עומדת לרשות הציבור בכל נושא שקשור לענייניו עם הבנקים וחברות כרטיסי האשראי.

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן: "הסקירה משקפת את תפיסתו של הפיקוח על הבנקים בהגנה על זכויות לקוח הבנק וחברות כרטיסי האשראי והיא נועדה להגביר את מודעות הציבור לזכויותיו בתחום הבנקאות. הסקירה משקפת את העשייה לשם הגנה על הלקוח וקידום תרבות ארגונית הוגנת במערכת הבנקאית בישראל. הפיקוח על הבנקים פועל וימשיך לפעול להובלת המערכת הבנקאית כמערכת הוגנת, יציבה ומתקדמת, וישתמש בסמכויותיו ובכלים העומדים לרשותו על מנת לסייע למשקי הבית ולעסקים בתקופה מאתגרת זו. אנו רואים בעבודה זאת חלק משליחותנו הציבורית".

איך מגישים תלונה למפקח על הבנקים

מוקד מספר טלפון הפקח על הבנקים: 02-6552680

טופס תלונה המפקח על הבנקים

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה