שמירה על ה DATA בזמן מלחמה- המוכנות והחוסן הארגוני

$(function(){setImageBanner('91689bfb-3754-47eb-bc66-7f91abf68a99','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45894,'Image','');})

הלחימה בישראל מכילה שילוב של מספר גזרות. במלחמות של היום, לוחמת הסייבר מהווה זירה משמעותית אשר יכולה לפגוע ביכולות התפעוליות של כל ארגון, בין אם מדובר בתשתיות לאומיות, מוסדות רפואיים, פיננסים- ולמעשה כל עסק הוא מטרה פוטנציאלית.

freepik

במהלך חרבות ברזל ישנה עלייה של כ 20% בדיווחים על אירועי סייבר.

לטעמנו, גיש העבודה הכללית בנושא אבטחת מידע וסייבר היא- תקיפה אינה שאלה של "אם", אלא של "מתי". ולכן, ארגון שמעוניין להגן על נכסי המידע שלו צריך לפעול בשני מישורים:

  1. חיזוק ההגנה.
  2. מוכנות לתגובה.

למרות שרצינו להנגיש מידע רלוונטי לתקופת הלחימה, הרי שהעצות הכתובות כאן רלוונטיות בכל עת. אולם עתה הן מקבלות משנה תוקף.
בחרנו לרכז עצות הנוגעות לחיזוק ציר המוכנות, והחוסן הארגוני להתמודדות עם אירועי אבטחת מידע- תוך דגש מיוחד על התאוששות מאסון (DR), תכנון התאוששות מאסון (DRP) ותכנון המשכיות עסקית (BCP).

הבנת הגנת מידע

הגנת מידע כוללת מגוון של שיטות עבודה, טכנולוגיות ומדיניות שמטרתם לאבטח מידע דיגיטלי מגישה לא מורשית, שחיתות או אובדן. זה כרוך לא רק בשמירה על נתונים רגישים אלא גם בהבטחת זמינותם ושלמותם. בהקשר של הגנת נתונים, DR, DRP ו-BCP ממלאים תפקידים מרכזיים. אלמנטים אלו מהווים ציר מרכזי בתקנים בינלאומיים של אבטחת מידע ופרטיות כגון ISO 27001, SOC2, Hipaa ועוד רבים.

The tools

התאוששות מאסון (DR)

שחזור מאסון (DR) הוא מרכיב קריטי בהגנה על נתונים, המתמקד בשחזור נתונים ומערכות IT בעקבות אסון או אירוע משבש. אירועים אלו יכולים להיות טבעיים, כגון רעידות אדמה, הוריקנים או שיטפונות, או שהם יכולים להיות מעשה ידי אדם, כולל התקפות סייבר, כשלי חומרה או פרצות מידע. המטרה העיקרית של DR היא למזער את זמני השבתה ואובדן נתונים, הבטחת המשכיות עסקית.

בעת הקמת תשתיות DR, ארגונים מזהים את המערכות והנתונים הקריטיים ביותר שלהם, מעריכים סיכונים פוטנציאליים ומפתחים אסטרטגיות לשחזר אותם במהירות וביעילות. זה עשוי לכלול יצירת עותקי גיבוי של נתונים, הטמעת מערכות מיותרות וקביעת נהלים ברורים לשחזור מערכת.

הקמת DR יכולה להתקיים הן בתשתיות פיזיות (ON PREM) או בענן. במסגרת הקמת תשתית DR יוגדרו דרישות לגיבוי ושחזור מידע לפי יעדי זמן נדרשים.

The rools

תכנון התאוששות מאסון (DRP)

תכנון התאוששות מאסון (DRP) הוא תהליך של יצירת מפת דרכים מפורטת כיצד ארגון יגיב לתרחישי אסונות שונים. כלומר, לאחר שהקמנו תשתית טכנית להתאוששות מאסון, יש להגדיר את הפן האופרטיבי של תפעול ה DR בזמן אמת. DRP כולל:

  • הערכת סיכונים: זיהוי איומים פוטנציאליים על נתונים ומערכות IT.
  • ניתוח השפעה עסקית: הערכת ההשפעה של איומים אלו על הפעילות העסקית.
  • אסטרטגיית שחזור: הגדרה של אופן שחזור הנתונים והמערכות.
  • בדיקה והדרכה: בדיקה קבועה של ה-DRP והדרכה של עובדים על תפקידיהם בתהליך ההחלמה.

DRP מבטיח שכאשר מתרחש אסון, הארגון ערוך היטב להתחיל את תהליך ההתאוששות במהירות וביעילות. זה ממזער בלבול ומצמצם את זמן ההשבתה, ובסופו של דבר מגן על הנתונים והמוניטין של הארגון.

תכנון המשכיות עסקית (BCP)

בעוד DR ו-DRP מתמקדים בשחזור מערכות IT ונתונים, תכנון המשכיות עסקית (BCP) נוקט בגישה רחבה יותר על ידי התחשבות בהמשכיות של כל הפעולות העסקיות. BCP היא אסטרטגיה כלל ארגונית המבטיחה שהארגון יוכל להמשיך בתפקידי הליבה שלו מול שיבוש.
דמיינו תהליך עבודה בסיסי שאתם מבצעים- כיצד יבוצע ללא מחשב זמין?

מרכיבי מפתח של BCP:

  • זיהוי פונקציות קריטיות: BCP מתחיל בזיהוי הפונקציות העסקיות הקריטיות ביותר, לא מוגבל ל-IT אלא כולל גם כוח אדם, מתקנים ותקשורת.
  • ניהול סיכונים: בדומה ל-DRP, BCP כולל הערכת סיכונים וניתוח כדי להבין איומים פוטנציאליים והשפעתם.
  • פיתוח אסטרטגיות: BCP מגדיר אסטרטגיות לשמירה על פונקציות עסקיות חיוניות במהלך ואחרי אסון. זה כולל מתקני גיבוי, תוכניות תקשורת והקצאת משאבים.
  • בדיקה ותחזוקה: בדיקות ותחזוקה שוטפות של ה-BCP מבטיחות שהוא יישאר מעודכן ופונקציונלי.

 

BCP משלימה את DR ו-DRP על ידי התייחסות להיבטים שאינם IT של פעילות הארגון. התכנית עוסקת לא רק בשחזור נתונים ומערכות IT, אלא גם להבטיח שהארגון כולו יכול לעמוד ולהתאושש מאירועים המשבשים את הרציפות העסקית.

 

הסינרגיה של DR, DRP ו-BCP

הקשר בין DR, DRP ו-BCP הוא סימביוטי. בעוד ש-DR ו-DRP מתמקדים בהיבטים הטכניים של הגנת נתונים, BCP מסתכל על התמונה הרחבה יותר, כולל תפעול עסק וכוח אדם. כשהן משולבות ביעילות, אסטרטגיות אלו יוצרות הגנה מגובשת מפני אירועים בלתי צפויים.

חוסן: DR ו-DRP מספקים את החוסן הטכני הדרוש לשחזור נתונים ומערכת, בעוד BCP מבטיח את החוסן הכללי של העסק.

זמן השבתה ממוזער: השילוב של DR ו-BCP מבטיח שניתן לשחזר במהירות לא רק נתונים אלא גם פונקציות עסקיות קריטיות, ולמזער את זמן ההשבתה.

הגנה מקיפה: DRP ו-BCP עובדים יד ביד, מעריכים סיכונים ומתווים אסטרטגיות לשמירה הן על הנתונים והן על הפעילות העסקית.

יכולת הסתגלות: ככל שהסביבה העסקית מתפתחת, האסטרטגיות הללו צריכות להסתגל. בדיקות ועדכונים קבועים מבטיחים את יעילותם מול איומים חדשים.

 

לסיכום, הגנת מידע היא כבר לא רק בחירה אלא הכרח בעידן הדיגיטלי ככלל, ובתקופת לחימה בפרט. DR, DRP ו-BCP הם מרכיבים חיוניים באסטרטגיית הגנת מידע מקיפה. הם מבטיחים שהנתונים יישארו מאובטחים, מערכות IT יכולות להתאושש במהירות מהפרעות, והפעילות העסקית נמשכת בצורה חלקה, אפילו לנוכח אירועים בלתי צפויים. על ידי אימוץ עקרונות אלה ושילובם ביעילות, ארגונים יכולים לשמור על הנכסים הקריטיים ביותר שלהם ולהבטיח את הצלחתם לטווח ארוך.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה