תמציתו של שיקום גריאטרי בתקופה הקשה בהיסטוריה - קורונה

$(function(){setImageBanner('989ae70a-bb91-46a2-9765-33e8f5f0d5f4','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45894,'Image','');})

על תעסוקה ומשמעות בגיל השלישי, סבתא שלי, בת 96, שורדת קורונה. במשך יותר משנה, מהסגר הראשון בחודש פברואר 2020 ועד לחודש מאי 2021 בו קיבלה את החיסון השני, סבתא שלי התגוררה לבד בדירתה במרכז הארץ, בלי לצאת מהבית, ללא חברה, עם ביקורים ספורים מצד הילדים, הנכדים והנינים, ועדיין – שרדה את התקופה הקשה הזו של הקורונה בבריאות איתנה. חמסה.

תמציתו של שיקום גריאטרי

הסיפור של סבתא שלי, שונה מאוד מסיפורם של מאות אלפי קשישים, שהבדידות בתקופת הקורונה הכריעה את בריאותם הנפשית והגופנית. קשישים רבים סובלים עד היום מירידה קוגניטיבית, מוטורית ותפקודית בעקבות הצמצום המשמעותי בפעילויות השגרתיות שעזרו לשמור עליהם חיוניים ובריאים יותר.

אם כן, אני שואלת את עצמי: "מה ההבדל בין סבתא שלי לבין כל אותם קשישים?" התשובה היא, שישנם אנשים שיודעים להעסיק את עצמם טוב יותר מאחרים. על תעסוקה בגיל השלישי ושמירה על חיוניות בתקופות משבר – כל זה במאמר הבא.

 

דהקונדישנינג בקרב קשישים בתקופת הקורונה

תקופת הקורונה הייתה ועודנה בעלת השפעה מכריעה על חייהם של קשישים בארץ. הקורונה ידועה כתקופה שבדידות, נסיגה חברתית, העדר ביטחון כלכלי, חוסר יציבות, אי ודאות וחרדה – היו מנת חלקם של קשישים רבים, והובילו אותם לצרוך ולהתעניין בשירותי שיקום ותמיכה נפשית שלא היו נדרשים קודם לכן.

קשישים רבים חוו ירידה בתפקוד היומיומי שלהם במהלך כל תקופת הקורונה וכעת מתקשים לחזור לשגרה. למעשה, הם חווים, מה שנקרא העגה המקצועית בעולם הרפואה- מצב של דהקונדישנינג. דהקונדישנינג מתאר מצב של ירידה בכושר הגופני/המנטאלי ולעיתים אף אובדן תפקוד (למשל היכולת ללכת), כתוצאה משכיבה ממושכת במיטה או חוסר פעילות במשך זמן ממושך. במצב רגיל, דהקונדישנינג מוזכר בעקבות מצבי אשפוז ממושכים, נפילות או חבלות. במהלך תקופת הקורונה, המציאות הצביעה על כך, שצמצום פעילות בשגרה, בידוד וריחוק חברתי אף הם עלולים להוביל למצב של דהקונדישנינג.

במצב של דהקונדישנינג, על פי רוב, מומלץ ואף נדרש להשתלב בתוכנית שיקום גריאטרי הכוללת טיפולי פיזיותרפיה ו/או ריפוי בעיסוק, במטרה לעזור לקשיש לחזור לתפקוד הקודם או למקסימום תפקוד עצמאי ובטיחותי בבית מבחינה פיזית, קוגניטיבית, חברתית ונפשית.

 

תעסוקה ומשמעות בתקופת הקורונה

תקופת הקורונה הגבירה אצל רובנו את הגעגוע לעיסוקים ופעילויות הרגילות והאהובות עלינו. מדע העיסוק, הדיסציפלינה האקדמית שעומדת בבסיס מקצוע הריפוי בעיסוק, בוחן את האופן בו מעורבותם של אנשים בעיסוקים בחיי היום יום שלהם, משפיעה על​ בריאותם. תקופת הקורונה המחישה באופן מובהק, עד כמה העיסוקים היומיומיים שלנו ומשמעותם עבורנו, חשובים וחיוניים לשמירה על בריאותינו ((Health, מצב הרוח שלנו, החיוניות (Productivity) שלנו הרווחה האישית (Well-Being) של כולנו.  

אנשים מבוגרים ובפרט קשישים, רגילים לשגרה שלהם ומתקשים יותר להסתגל לשינויים. הקורונה הביאה עימה שינויים קיצוניים למדיי בחייהם של קשישים רבים, שנאלצו פתאום ללמוד ולהבין כיצד להעסיק את עצמם כדי לא להשתגע מהבדידות והשקט ששררו סביבם. אז נכון, שעבור אנשים רבים, זו הייתה תקופה של פריחה, אנשים שאוהבים שקט ותמיד רק חיפשו אותו ולא מצאו. אך עבור רבים אחרים, התקופה הזו לא באה בטוב. התסכול והקושי הובילו לירידה במצב הרוח ואף לדיכאון ולחולי, ולירידה תפקודית.

טיפול בריפוי בעיסוק, עלי ידי מרפאות בעיסוק שמתמחות בטיפול בגיל השלישי, מציע ומתאים מגוון של תעסוקה ומשמעות לקשישים אשר מעוניינים לשמור על רמת תפקוד וחיוניות אופטימלית בכל שלב בחייהם. במילים אחרות, המרפאה בעיסוק מסייעת לקשיש (או למטפל ולבני המשפחה שלו) ללמוד כיצד להעסיק את עצמו ולשמור על פעילות, תנועה והנאה גם במצבי משבר וחולי.

 

להתייעצות טלפונית ללא עלות עם מרפאה בעיסוק לגיל השלישי, הנכם מוזמנים להתקשר אלינו לטלפון שמספרו 077-9966400 או לבקר באתר שלנו www.restart-therapy.co.il. באתר שלנו תוכלו למצוא מידע נוסף בנוגע לשיקום גריאטרי, טיפול בדמנציה, שיפור זיכרון אצל מבוגרים, ריפוי בעיסוק למבוגרים, פיזיותרפיה פרטית למבוגרים ועוד. Restart Therapy מציעה טיפולים שיקומיים בבית הקשיש ברחבי הארץ.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה