3 דברים ייחודיים שאולי לא ידעתם על קופת גמל

$(function(){})

חושבים שאתם יודעים מה זה קופת גמל? הנה שלושה מאפיינים ייחודיים שקיימים בקופות גמל שהופכים את החיסכון בהן לאטרקטיבי במיוחד

קופת גמל היא מכשיר חיסכון לטווח ארוך, שממלא תפקיד כחיסכון פנסיוני לכל דבר ועניין. לאור זאת, ישנם קווי דמיון רבים בין קרן פנסיה לבין קופת גמל. מבנה ההפרשות מהשכר החודשי הוא זהה (18.5% מהשכר כש-6% מהם על חשבון העובד ו-12.5% על חשבון המעסיק בהפרשה מינימלית); הכספים בשני המכשירים מושקעים בשוק ההון לטובת תשואה לעמיתים; וניתן למשוך אותם כקצבה בעת הפרישה. כלומר, קופת גמל וקרן פנסיה הם מוצרים חליפיים – כל אחד מהם ישמש את החוסך לקבלת קצבה בעת הפרישה לגמלאות. אגב, ניתן גם לחסוך בשני המכשירים במקביל, אין הגבלה על כך מלבד תקרת הפקדה בקרן הפנסיה המקיפה. עם זאת, לקופת גמל ישנם מספר יתרונות המייחדים אותה מקרנות הפנסיה, ביניהם יכולת משיכת כספים שנחסכו לפני 2008 כהון (כלומר, לא כקצבה); חיסכון טהור, ללא כיסוי ביטוחי; העברה בין דורית למוטבים בסכום חד פעמי ומסלולי השקעה מגוונים בחשיפה מלאה לשוק. בכתבה זו ננסה לעמוד על כמה מהמאפיינים הייחודיים של קופות הגמל, שאולי יעזרו להבין מדוע פתיחת קופת גמל עבור החיסכון הפנסיוני היא אופציה אטרקטיבית ותעשייה שמנהלת נכסים של יותר מ-280 מיליארד שקל.

Shutterstock

חיסכון פנסיוני "טהור"

בעוד שקרנות הפנסיה מגיעות עם כיסויים ביטוחיים שניתן כאמור לשנות או לבטל במקרים מסויימים, בקופות הגמל נקודת המוצא מלכתחילה היא חיסכון פנסיוני "טהור" – הפקדות שצוברות תשואה והופכות לקצבה, בלי תשלומים נוספים כמו ביטוח חיים וכדומה. עבור חוסכים המעוניינים בחיסכון נטו שלא כרוך בהתעסקות עם כיסויים ביטוחיים, קופת גמל עשויה להיות אופציה טובה. 

יתרונות לבני 60 ומעלה תחת תיקון 190

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, שנכנס לתוקף בשנת 2012, חולל שינוי במבנה של משיכת הכספים מקופות הגמל ובהטבות המס. התיקון רלוונטי בעיקר לבני 60 ומעלה הקרובים לגיל פרישה, אך גם למי שעבר את גיל הפרישה. גולת הכותרת של התיקון היא האפשרות למשוך את כספי החיסכון בתשלום הוני אחד (לחוסכים אחרי 2012), עם מס רווח הון נומינלי של 15% בלבד במקום המס הריאלי של 25%.  

תחת תיקון 190, קופת הגמל הפכה מתאימה יותר לחיסכון, מכיוון שהתיקון מכוון לסייע לחוסכים בני 60 ומעלה, שיש להם כבר פנסיה. אותם חוסכים לא מחפשים לקבל קצבה או שהשארים שלהם יקבלו קצבה – אלא מחפשים אפיק חיסכון שיאפשר להם ליהנות מנזילות לצד תכנון הורשה.

קופת גמל תחת תיקון 190 מאפשרת העברה בין דורית (הורשה) בסכום חד פעמי. למשל עבור חוסך מעל גיל 60 שיש לו אישה אבל מעוניין שבפטירתו ישולמו הכספים בסכום חד פעמי למוטבים שלו (ולא תשלום קצבה לאלמנה כמו בקרן פנסיה) או למי שהתחתן בשנית ויש לו ילדים מבוגרים מנישואיו הקודמים (מעל גיל 21), שיעדיף במקרה פטירה, שהילדים יקבלו את הכסף בסכום חד פעמי פטור ממס.

בנוסף, בקרן פנסיה מקיפה לא ניתן להפקיד סכומים חד פעמיים מעבר לתקרה – ולכן עבור מי שרוצה להפקיד סכום חד-פעמי גדול – קופת גמל יכולה להיות הפתרון. ובקופת גמל המוטבים יכולים להעביר את הכספים על שמם ולהמשיך ליהנות מהחיסכון בקופה.

100% השקעה בשוק ההון

בדומה לקרנות הפנסיה, גם קופות הגמל נהנות מהאפשרות לנתב את הכספים למנעד רחב של השקעות, בתוך הבורסות ומחוץ להן ולהשקיע במגוון רחב של מסלולים כמו מניות בישראל, מניות בחו"ל, אג"ח ממשלתיות, מסלולי הלכה מותאמים לשומרי מסורת, מסלולים כלליים, מסלולים מותאמי גיל ועוד. מנהלי קופות הגמל גם יכולים לגוון את התיקים בנכסים בלתי סחירים (אלטרנטיביים) – כמו קרנות נדל"ן וקרנות למימון תשתיות לאומיות, נכסים שנחשבים ייחודיים.

עם זאת, בעוד שקרנות הפנסיה נהנות מיתרון יחסי של תשואה שנתית מובטחת מטעם המדינה בשיעור של 5.15% על 30% מכספי החיסכון, קופות גמל חייבות לנפק 100% מהתשואה שלהן באופן עצמאי דרך ניהול השקעות אקטיבי, שמטרתו "לנצח" את השוק ולספק תשואה נאה לחוסכים.

מצב זה שבו 100% מהחיסכון מושקע בשוק ההון יכול להוות יתרון משמעותי במצב שבו שוק ההון עולה מעבר לתשואה שמעניקה המדינה לחוסכים, וכאמור גם חיסרון במצב של ירידות בבורסה. מצב זה יכול להיות רלוונטי בעיקר לחוסכים צעירים שלפניהם עוד עשרות שנים עד היציאה לפנסיה ומעוניינים להגדיל את רמת הסיכון בחיסכון הפנסיוני שלהם בשביל הסיכוי לתשואה מירבית.

לסיכום, קופת גמל היא לא רק שם של חיסכון פנסיוני, היא מגלמת בתוכה מאפיינים ייחודיים המבדילים אותה מקרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים. אפשרויות ההשקעה, החיסכון ומשיכת הכספים שהיא מציעה, הופכות אותה לאופציה אטרקטיבית עבור חוסכים רבים.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

Shutterstock

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה