סרטן העור מאיים גם על תושבי נס ציונה !

$(function(){setImageBanner('7cb8eb4d-bcea-4f9a-b0f5-6a5a4cfb6113','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,45868,'Image','');})

בכללית מציינים את שבוע המודעות לסרטן העור ומזמינים את המטופלים לבצע בדיקה לאיתור מוקדם של סרטן עור

שבוע המודעות למניעת סרטן העור ואבחונו המוקדם יערך השנה בין התאריכים 8-14 ביוני. במסגרת המבצע, שנערך בשיתוף פעולה עם האגודה למלחמה בסרטן, יעמדו השנה לרשות מטופלי כללית תחנות בדיקה ברחבי הארץ ובדרום: באשקלון, נתיבות, באר שבע דימונה, כמו כן אפשר לבצע את הבדיקה במרפאות החוץ במרכז הרפואי סורוקה בתיאום מראש. הבדיקות יערכו על-ידי מומחים לרפואת עור של כללית ובחינם. לביצוע הבדיקה, יש לתאם תור מראש במוקד שירות הלקוחות 2700 * או באמצעות האתר או האפליקציה של כללית.

לדברי פרופ' ארנון כהן, מומחה לרפואת עור ורכז רפואת עור מחוז דרום: "מומלץ וחשוב להיבדק אצל רופא עור אחת לשנה היות שגילוי מוקדם של נגעים בעור יכול להציל חיים. אנו חוברים למאמץ של האגודה למלחמה בסרטן להגברת המודעות לנושא ומזמינים את הציבור לערוך בדיקות יזומות לאבחון ואיתור מוקדם במרפאות שמשתתפות במבצע בתאום תור מראש, ללא כל תשלום במסגרת המבצע. שבוע המודעות מתקיים כדי לעודד את הציבור לפעול לאיתור מוקדם של המחלה ואף למנוע אותה, שכן אף אחד אינו חסין מפני נזקי השמש".

רותם סלמון, מומחית ברפואת עור ממחוז דרום: "לגילוי המוקדם יש חשיבות גדולה, במהלך עבודתי כבר נתקלתי במקרים בהם הגילוי היה מקרי - מטופלת שהגיעה עם בעלה להערכת נגעים מסוימת. כאשר הם נכנסו לחדר שמתי לב לנגע בקרקפת של הבעל. ביקשתי לבדוק אותו למרות שלא היה המטופל שלי. הנגע היה חשוד ולכן שלחתי להסרה זריזה אצל הפלסטיקאי אצלנו במחלקה – לאחר מספר ימים קיבלנו תוצאות שמדובר במלנומה מסוג LENTIGO MALIGNA MELANOMA. המטופל עבר הרחבה בהתאם". 

הגב איריס זקס, מנהלת המחלקה לקידום בריאות בכללית מחוז דרום, מוסיפה: "המקרים שד"ר סלמון תיארה הם מקרים בהם המזל היה לצידם של מי שהגיעו ממש במקרה למרפאה. אחת לשנה עלינו להגיע ולהיבדק אצל רופא עור ובמשך כל השנה עלינו לשמור על עורנו ולהישמר מפני חשיפה מוגזמת לשמש". 

חשוב להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00-16:00, להקפיד על חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש, לבוש מתאים ושימוש בתכשירים עם מקדם הגנה 30 לפחות. ברגע ששמים לב להופעתו של נגע חדש, או לשינוי בנגע קיים, יש לפנות לרופא עור - גילוי מוקדם מעלה מאוד את סיכויי הריפוי, ולכן חשוב אבחון בשלבים המוקדמים של המחלה. 

צילום: shutterstock אילוסטרציה

מספר עובדות חשובות על סרטן העור באדיבות האגודה למלחמה בסרטן: 

סרטן העור הוא מחלה שכיחה בישראל, בה קרינת השמש החזקה מהווה את אחד הגורמים העיקריים להתפתחות נגעי עור. מלנומה היא המסוכנת והקטלנית מבין סוגי סרטן העור השונים. כדי להשיג ריפוי, חשוב לאבחן את המחלה בשלביה הראשונים, ומכאן חשיבותו של הגילוי המוקדם של סרטן העור.

אבחון מוקדם של נקודות החן:
בחדר מואר היטב נבחן את הגוף מלפנים ומאחור. אפשר להיעזר במראת יד, אותה נכוון מול מראה גדולה. חשוב לבחון את כל שטח העור, כולל הקרקפת, בין השערות, בקפלי הגוף ובין אצבעות הידיים והרגליים. לבדיקת הקרקפת הכרחי להיעזר באדם נוסף, ולבדיקת הגב רצוי להיעזר באחרים.
מומלץ לזכור את מספר השומות בכל מקום ולבצע את הבדיקה שוב כל 6-3 חודשים. למי שיש מספר רב של שומות, מומלץ לצלם בהגדלה את אזור השומות, לצורך השוואה. רצוי שהצילום יהיה צבעוני, ויהיה בו קצה סרגל שיראה את גודל השומה. חשוב לציין את תאריך הצילום ואת אזור הגוף עליו נמצאות השומות. נקודות חן או שומות מופיעות על עור הגוף ככתם חום שטוח או בולט, כבר בגיל הילדות או ההתבגרות.

ולסיכום, הופעת שומה חדשה או שינויים בגודל, בגוון, בגובה, בגבולות ובגאומטריה של השומות הקיימות, עלולים לעורר חשד להתפתחות גידול סרטני.

מי בקבוצת סיכון לחלות בסרטן העור?
· אנשים בעלי מספר רב של שומות (בייחוד למעלה מ-20).
· אנשים בעלי עור, שיער ועיניים בהירים, ובעלי נמשים.
· אנשים שעורם נצרב בקלות בשמש, או שאינו משתזף כלל.
· מי שבמשפחתו קרובים בעלי נקודות חן מרובות, או שחלו בסרטן העור.
· מי שסבל מכוויות שמש מרובות, בעיקר בילדות.
· אנשים נוטלים תרופות המדכאות את מערכת החיסון או סובלים ממחלות המחלישות אותה (כגון חולי פרקינסון או מושתלי איברים). 

צילום: shutterstock אילוסטרציה

מה זה אומר להיות חכם בשמש?

שבעת הכללים להתנהגות ”חכמה בשמש“:

חיפוש צל: חפשו צל בכל מקום מחוץ לבית, בים ובבריכה. שבו מתחת לשמשייה, סככה או כל מגן אחר.

כובע: מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים או כובע עם מצחייה גדולה, שמגן גם על האוזניים, עור הפנים, העור הרגיש סביב העיניים והעורף.

משקפי שמש: קרינת השמש עלולה לפגוע בעיניים ולגרום לקמטים בעור העדין שמסביב לעיניים, להתפתחות קטרקט (ירוד), להתפתחות גידולים בעור שסביב העין ועוד. קנו משקפי שמש עם תווית המבטיחה שהם יספקו 100% הגנת UV לעיניים ויסננו את הקרינה העל-סגולה.

ביגוד ארוך ומגן: למרות החום, חשוב להתלבש כך שגופנו יהיה מכוסה ומוגן. מומלץ ללבוש חולצה בעלת שרוולים, המכסה את הכתפיים והזרועות, ומכנסיים עד הברכיים לפחות. הבדים שמספקים את מירב ההגנה מקרני השמש הם בדים באריגה צפופה. כשנכנסים למים, חשוב ללבוש בגד ים ארוך מבד חוסם קרינה, בגד גלישה, או ביגוד מגן אחר.

שעות בטוחות: המרכיב המשפיע והמשמעותי ביותר בחשיפה לשמש, הוא שעות החשיפה. לכן, מומלץ להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 - 16:00, בהן עוצמת הקרינה היא מרבית. אם נאלצתם לצאת לשמש בשעות אלו - הקפידו על יתר כללי "חכם בשמש".

מסנן קרינה: מסנן הקרינה סופג חלק מקרני השמש או דוחה את קרניה לפני שהן פוגעות בעור. ישנם תכשירי הגנה רבים ושונים - החשוב ביותר הוא דרגת ההגנה שהם מספקים. כאשר אתם עומדים בפני אינספור האפשרויות של רכישת תכשיר הגנה בחנות, שימו לב למספר ה-SPF (מקדם ההגנה מהשמש) המצוין על התווית - עליו להיות 30 SPF ומעלה.
מומלץ להשתמש בתכשירים רחבי טווח, כלומר, תכשירים המציעים הגנה משולבת נגד קרינה על-סגולה מסוג UVB ונגד קרינה על-סגולה מסוג UVA.

תינוקות עד גיל חצי שנה אין לחשוף לשמש ישירה כלל: להגנה על פעוטות ותינוקות מגיל חצי שנה ומעלה מומלץ להשתמש במסנני קרינה רחבי טווח בעלי מקדם הגנה של 30 SPF ומעלה המיועדים לתינוקות ולילדים. חשוב לזכור כי מסנני הקרינה אינם חוסמים לחלוטין את קרינת השמש, ויש להשתמש בהם יחד עם כל אמצעי ההגנה האחרים.

שתייה: בזמן שהייה בשמש או במהלך פעילות גופנית, גופנו מתחמם. כשהגוף מתחמם, הוא מקרר את עצמו על ידי הזעה, וכתוצאה מכך מאבד נוזלים החיוניים לפעילותו התקינה. לכן, יש להקפיד על שתייה מרובה. מומלץ לשתות מים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה