פנינה זיו: המאבק לשוויון בייצוג נשים במועצות הדתיות- רחוק מלהסתיים!

$(function(){setImageBanner('b71715d7-2a79-4488-bc4d-c54253b9f931','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45868,'Image','');})

מחזיקת תיק מועצת נשים בעירייה וחלוצת הייצוג הנשי במועה"ד, כבר לא היחידה בזירה... ומקדמת בברכה את פני שלוש הנבחרות בנס ציונה למליאת המועה"ד, אך גם באזהרה..

ארכיון

כפי שפורסם כאן–בנס ציונה מונו אתמול 9 חברי מועצה כאשר מתוכם שלוש חברות מועצה: רחל גדסי, טל כוכבי, ושרונה אלדד.  וזו ההזדמנות להעיף מבט לאחור, אל מה שהשתנה בתחום הזה בעשור האחרון.

כאשר ראש העיר יוסי שבו ז"ל פנה אלי לפני יותר מעשור, להיות נציגת ראש העיר במועצה הדתית בנס ציונה, לא הבנתי את גודל המעמד.

ברגע שהמידע התפרסם, נכנסתי לסחרור של ראיונות לעיתונות המקומית ולעיתונות הארצית ("הארץ", "ידיעות אחרונות"  טלוויזיה במהדורת החדשות ועוד...).

בגלל ההתנגדות למינוי שלי למועצה כאישה, המועצה הדתית  השביתה את השירותים בהתרסה מול החלטת ראש העיר.

רבני העיר נחלקו כאשר אחד תומך במינוי שלי  ואחד מתנגד. מתוך הבנה שזו לא אני האישית שעומדת לבחירה אלא סוגייה של הדרת נשים במרחב הדתי-ציבורי וזאת בניגוד לחוק!

 

העיתונאים היו צמאים ל"צהוב" ולפרסום שלילי על הגוף שנראה לרבים בעיר- מיושן, מיותר ובעיקר כזה של רלוונטי לחיים של התושבים.

טלפון מהגב' לאה שקדיאל, האישה מהבג"ץ המפורסם, נגד מועצת העיר ירוחם. המועצה  שהתנגדה למינויה של לאה כאישה-חברה במועצה הדתית. החלטת בג"ץ שאפשרה לי להתמנות מכוח החוק. בזכות המידע ובעיקר התמיכה והרוח הגבית נשית וחזקה.

We power

הידיעה שהמועצה הדתית נוגעת בכל רובד בחיי הפרט בעיר, לשומרי מצוות ולכאלה שאינם !  החל מכשרות בעסקים, בתי אוכל ואולמות אירועים. הרשמה לנישואין, ברית, זבד הבת, בר מצווה, מקוואות, הגעלת כלים, סידורים לתפילה בחגי תשרי, בתי הכנסת ותרבות מהפן היהודי ועוד ועוד...

בחמש שנות חברותי במועצה, פעלתי מתוך רצון לשפר את הנגישות של הציבור הכללי לשירותי המועצה הדתית. תמכתי בהסתייגות המתבקשת במינוי רב לקהילה של יוצאי אתיופיה (רב שנותן שירותים בעיקר לקהילה מחוץ לעיר).

הייתי כתובת לתושבים מול המוסד, שנראה כמיועד לחובשי כיפה מצבע מסוים. לזכות המועצה ומי שעמד בראשה ייאמר שהתהליך החל בבניית אתר אינטרנט, קבלת ייעוץ ארגוני, ישיבות מידי פעם... ופתיחות רבה יותר מול התושבים.

פעלתי רבות למען הבלניות שהועסקו בתנאי שכר שאינם מכבדים את עבודת הקודש שהן עושות. שיפוץ וגידור המקווה ברח' העצמאות ואפילו קורס NLP כהכנה לזוגות הנרשמים לנישואין, לאור נתוני הגירושין הגואים.

במאמר מוסגר: נס ציונה "מובילה" בטבלה הארצית בעליה של 64% במס' זוגות שהתגרשו בין השנים 2017 לשנת2018 ( לפי נתונים של הנהלת בתי הדין הרבניים)  

מיותר לציין שיצרתי אמון ויחס מכבד בין הרבנים וחברי המועצה לביני. כבוד והערכה הדדית מול הרב הראשי הרב צוריאל.

 

אתמול, ערך יו"ר הוועדה למעמד האישה, דיון לקראת הבחירות במועצות הדתיות  ואכן, לקראת הדיון בוועדה נחשפו נתונים מהמשרד לשירותי דת, לפיהם באף מועצה דתית בארץ לא מכהן כיום הרכב מועצה נבחר, כמתחייב בחוק, על אף שהרכבי המועצות הדתיות אמורים להתחדש עד תום שנה מהבחירות המקומיות. כחלופה להרכבים נבחרים, ממנה השר לשירותי הדת ממונים. כיום מכהנים ממונים ב-130 מועצות דתיות ברחבי הארץ.  תשעה בלבד מתוכם (7%) הן נשים וארבע בלבד (3%) מכהנות כממונות ראשיות, בעלות סמכות הכרעה.

 הדיון במינוי נשים למועצות הדתיות חשפ עד כמה המשרד לשירותי דת מתעלם מחובתו להבטיח איזון מגדרי. בניגוד להנחיות הקבועות. מאז הבחירות לרשויות המקומיות ב-2018 מונו 60 זוגות ממונים לניהול ענייני המועצות הדתיות, אך בניגוד להנחיות המחייבות של היועמ"ש - מונתה רק אישה אחת מקרב 120 הממונים, ואף היא ללא זכות חתימה וללא שכר.

אנו רואים שוב ושוב כיצד ייצוג למגוון האוכלוסייה במועצות הדתיות, ובכלל זאת ייצוג הולם לנשים, משפר את שירותי הדת הניתנים במקום

יש להביא למינוי מועצות דתיות נבחרות בכלל הרשויות המקומיות, ולעמוד על כך שהנחיית היועץ המשפטי תחול על שלושת הגופים שמרכיבים את המועצה הדתית:  הרשות המקומית, השר לשירותי דת והרבנות המקומית.

הנחיה מטעם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, המורה למשרד לשירותי דת למנות לפחות 30% נשים בהרכב המועצה הדתית. היועץ המשפטי הנחה כי במועצות שבהן יש חמישה חברים תהיה לפחות אישה אחת, במועצות שבהן יש שבעה חברים יהיו לפחות שתי נשים ובמועצות שבהן יש תשעה או אחד עשר חברים יהיו לפחות שלוש נשים. אבל עד כה רק 20 מתוך 57 מועצות (35%) עומדות בהנחיה זו. מתוכן, ב-11 מועצות יש בכל זאת רק אישה אחת בשל מספר החברים הקטן שבה.

 

בהצלחה לנבחרות ולנבחרים

פנינה זיו

חברת מועצת העיר

נס ציונה ירוקה

מחזיקת תיק מועצת נשים בעירייה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה