בעקבות מבצע 'מגן וחץ': שאלות ותשובות על הזכויות בביטוח הלאומי לנפגעי פעולות איבה וחרדה

$(function(){})

רבים לא יודעים, נפגעי טרור זכאים לזכויות רבות במסגרת הביטוח הלאומי בין אם נפצעים בגוף או בנפש. איגדנו למענכם את כל המידע והזכויות שלכם שחשוב שתדעו בביטוח הלאומי

depositphotos חרדה
כיצד מתחילים את התהליך בביטוח הלאומי להכרה כנפגע פעולות איבה?

מיד לאחר הפיגוע, עובדי אגף האיבה והשיקום בביטוח הלאומי בדרך כלל יוצרים קשר עם בתי החולים והמאושפזים ויעניקו ייעוץ, הדרכה והכוונה לפי הצרכים. עם זאת, ישנם נפגעי חרדה או אנשים שהושפעו בהיבטים נפשיים שלא בהכרח פונו אל מוסדות רפואיים וחשוב שיידעו כי הם עשויים להיות זכאים לטיפול ומענקים מהביטוח הלאומי לצורך בדיקת התנאים לזכאויות, אפשר להיכנס בכל זמן לאתר או להגיע לסניף ולמלא בקשה לנפגע איבה.
 איך מקבלים הכרה כנפגע איבה? 
הכרה באירוע כפעילות טרור נקבעת על ידי ועדה בסמכות משרד הביטחון. 
 מה ההבדל בין הזכאות במשרד הביטחון ובין הביטוח הלאומי?
 אין כל הבדל! כל הזכויות הניתנות בביטוח הלאומי לנפגעי פעולות איבה זהות באופן מלא לנכי צה"ל במשרד הביטחון. 
 הייתי נוכח בפיגוע ואני לא ישן בלילה, למי עלי לפנות?
 הביטוח הלאומי בשותפות משרד הבריאות מממן בחינם סל טיפולים נפשיים לנפגעי חרדה עקב פיגועים ואירועים ביטחוניים מבלי להגיש בקשה לארגון. בהתאם לצורך, הטיפול מתבצע באופן פרטני/משפחתי/קבוצתי והוא ניתן במסגרת מרפאות בריאות הנפש, מרכזי חוסן ועמותות שונות הפרוסות בכל רחבי הארץ (הרשימה המלאה באתר הביטוח הלאומי). *בנוסף, הביטוח הלאומי מפעיל את קו הסיוע הייעודי לנפגעי פוסט טראומה ונפגעי חרדה בשותפות נט"ל, המציע תמיכה רגשית, ליווי וסיוע טלפוני לטווח הארוך ולטווח הקצר*. המענה בקו הוא על ידי מתנדבים שעברו הכשרה מקצועית וארוכה בנט"ל ומלווים אותם אנשי מקצוע ומומחים בטראומה. *במספר 1-800-363-363 שלוחה מספר 2*.
נפגעתי מפעולת טרור ואושפזתי בבית חולים ולכן נעדרתי מהעבודה למספר ימים – מי יכול לפצות או לעזור לי?
הביטוח הלאומי יכול לסייע במקרים מסוימים ולממן את הטיפול הרפואי ואת היעדרותך מהעבודה, לאחר שתוכר כנפגע פעולות איבה. הביטוח הלאומי עשוי לממן את כל הטיפולים הרפואיים הקשורים בפגיעתך בזמן תקופת האשפוז ולאחריה (כולל תרופות, נסיעות ועוד). וכדי לקבל פיצויי על אובדן ימי עבודה יש למלא גם בקשה לתגמול טיפול רפואי (תט"ר). בנוסף, צוות השיקום של הביטוח הלאומי עורכים ביקורים בבתי החולים כדי להעניק סיוע ראשוני (בהתאם לחומרת הפגיעה והמצב המשפחתי) – החזרי תשלומי אוכל, חנייה, בייביסיטר ועוד.
נפגעתי בזמן נסיעה ביידוי אבנים לרכב, האם אני זכאי לקצבה?
בהחלט יכול להיות שכן. במקרה שפגיעתך תוכר כפגיעת איבה, הביטוח הלאומי יסייע בטיפול הרפואי בגוף או בנפש. ניתן להגיש בקשה לקצבה בצירוף המסמכים הרלוונטיים (אישור מהמשטרה ואישור רפואי המעיד על הפגיעה). במקרה של נזק ברכוש יש לפנות למשרד האוצר.
נפגעתי בפעילות טרור ואני אימא לילדים קטנים, מי יסייע לי בהתארגנות בבית?
עובדת סוציאלית מטעם הביטוח הלאומי תוכל ללוות אותך ולנסות לסייע במצב החירום. במידת הצורך ניתן להתקשר למספר: 02-6463488 בימים א' עד ה', בין השעות 9:00 עד 15:00.
אני מוכר כנכה איבה בגין מצב נפשי ומקבל תגמול חודשי. הילדים שלנו, שאומנם לא היו בזמן אירוע שבו הותקפנו, אבל מאז מתנהגים אחרת ואנחנו מבינים שקשה להם לאור מה שקרה לנו. האם ניתן לעזור להם?
רפורמת 'נפש אחת' הרחיבה את הזכאות לטיפולים, ובין היתר גם בסיוע במימון טיפול נפשי של בני משפחה מדרגה ראשונה לאלו המקבלים קצבה לנפגעי פעולות האיבה בשל פוסט טראומה, פגיעה נפשית ופגיעת ראש. בנוסף, הזכאים במסגרת רפורמה אחת מקבלים סיוע, בשווי שנתי של עד 5,000 ש"ח, בטיפולים אלטרנטיביים, כגון: פילאטיס, יוגה, דיקור, טווינה וכיוצ"ב.
 אני מרגיש מאוד בודד והחברים שהיו לי בעבר כעת לא מבינים אותי, מה האפשרויות שלי?
הביטוח הלאומי הקים וממן מועדון חברתי/שיקומי לנפגעי פעולות איבה (המוכרים עם  לפחות 20% נכות) בכמה ערים מרכזיות (באר שבע, ירושלים, ראשון לציון). המועדון הוא מקום בטוח עם צוות מקצועי, ובו ניתן להכיר אנשים שמבינים אותך וביחד תוכלו להיפגש במגוון חוגים ופעילויות. 
 איך אני מקבל תעודת נכה ופטור מתור?
כל נפגע איבה המוכר מעל 10% ומעלה לצמיתות, מקבל אוטומטית תעודת נכה המקנה הנחות בשלל גופים. לדוגמא-הנחה בתחברה ציבורית, כניסה לאתרים ומוזיאונים ועוד. תעודת פטור מתור ניתנת למי שנקבעה לו  מעל 40% נכות (נפשית או פיזית). 
את שתי התעודות ניתן להוציא בקלות וביעילות באופן דיגיטלי ובלחיצת כפתור אחת באתר הביטוח הלאומי ותוקפו הוא ל-7 שנים או עד סיום תקופת הזכאות.
מה קורה במצב שצריך מימון להלוויה ולקבורה לאדם שנרצח בפעילות טרור?
הביטוח הלאומי מסייע בהבאת חלל פעולות האיבה למקום הקבורה והוצאות נלוות הכוללים בתוכם גם ארגון הסעות להלוויה והזמנת אמבולנס לבית המנוחות. כמו כן, בזמן השבעה ישלמו לאלמנה מענק התאלמנות ומענק אבל, ולהורים השכולים ישולם מענק אבל. 
במקרה שבני משפחת החלל מדרגה ראשונה בחו"ל, הביטוח הלאומי דואג להטיס אותם וממן את כל ההוצאות השהיה בארץ.
לאחר מכן ובכל ציון שנתי, הביטוח הלאומי ממן הסעות לבית העלמין כמו גם ממן אחזקת הקבר. בנוסף, אחת לשנה מעניק לאלמנה ולהורים השכולים מענק אזכרה. אחת לחמש שנים המשפחה יכולה לבקש גם סיוע בהנצחה פרטית.
 איזה הטבות יש לי כנפגע איבה?
 לא מעט. ההטבות תלויות בדרגת הנכות, ובין היתר ישנם: השתתפות בהוצאות טלפון, הנחה בשכר דירה לדיירי עמידר, דמי נסיעה, מענקים שנתיים ב- הבראה, חימום, ביגוד, נעליים ועוד. ניתן לקרוא על כל ההטבות באתר הביטוח הלאומי.
ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: הביטוח הלאומי בקשר ישיר עם מרכזי החוסן ומוקדי הסיוע וממן, ללא בירוקרטיה את הטיפולים גם לנפגעי חרדה ולמי שזקוק לנו בשעה הזו. הצוותים המקצועיים שלנו ערוכים לטיפול וכל אזרח שזקוק להכוונה - אנחנו כאן עבורו. זאת במקביל לעובדה שעובדי הביטוח הלאומי ממשיכים לעבוד בכל רחבי הארץ ומטפלים בעבודה השוטפת ובתיקים של כל הפונים אלינו. לצערנו, אנו למודי ניסיון גם בזמנים של משבר אך זוהי גם חוזקתנו ועוצמת הרוח הישראלית".
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה