מחר יחזרו 13,234  תלמידים מנס ציונה ללמוד. איך נערכו בעיריה?

$(function(){setImageBanner('7ef19a63-66e5-4682-a5f5-534f1fe16a6f','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45868,'Image','');})

ההכנות מסתיימות ברגעים אלו ולבתי הספר הוזרמו ערכות ציוד ומיגון בהיקפים אדירים.
אך איך יתפקדו בתי הספר עם כל ההנחיות?
"היה ויש לנו אתגר לא פשוט, כאשר מתמודדים עם מציאות כה מורכבת" סיכם ראש העיר
שמואל בוקסר
זאת ועוד בראיון ארוך עם מנהלת אגף החינוך
 ריבה קליין
המספרת על: היערכות חסרת תקדים לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א -  השקעה רבה בתשתיות מחשוב ואמצעים חיוניים, הערכות ללמידה בקפסולות ולמידה מרחוק, הערכות פדגוגית ללמידה היברידית, עיסוק רב במודל הרגשי, מפגשי הדרכה והערכות בכלל בתי הספר בעיר, צמצום פערים ועוד. ואומרת: "אסור לנו להניח שלמידה מרחוק היא זום"

 בתמונה: עובדי עירייה עם ציוד חיטוי ועמדת בדיקת חום אוטומטית. חלק מהציוד שסופק.

יחצ

מאת: מיכל זילברמן.

תחילה קבלו נתוני רקע: ולאחריהם את דברי ראש העיר: 

מערכת החינוך במספרים:

מערכת החינוך מונה סה"כ 13,234 תלמידים (כולל גני הילדים).

בתי ספר:

בתי ספר יסודיים כולל ממלכתי דתי: 14

בתי ספר חינוך מיוחד: 2

בתי ספר שש שנתיים: 5

תלמידי כיתות א 869 תלמידים

גני ילדים:

סך הכל ילדים: 2234

גילאי 5- 913

גילאי 4- 696

גילאי 3- 625

מספר גנים- 82

3 גנים ממלכתי דתי

14 גני חינוך מיוחד

65 גנים ממלכתיים

68 צהרונים

1,500 ילדים

מתווה הלמידה בבתי הספר:

א-ב       5 ימי לימוד מלאים           5 ימי לימוד מלאים

ג-ד        5 ימי לימוד בקפסולות      5 ימי לימוד בקפסולות

ה-ו        2 ימי לימוד בקפסולות      3 ימי לימוד בקפסולות

(יתחיל לכל המאוחר אחרי ראש השנה)

ז-יב       2 ימי לימוד בקפסולות      3 ימי לימוד בקפסולות

מערך ההסעות: מתנהל כרגיל

דרישות המיגון:

בגני הילדים: יש למלא מדי יום טופס הצהרת בריאות ומדידת חום של הילד/ה לפני הגעה לגן. ילדים בגן אינם נדרשים לעטות מסכה.

בבתי הספר: יש למלא טופס הצהרת בריאות מדי יום ולמדוד חום לפני הגעה לבית הספר. תלמידים שלומדים בכיתות א'-ג' יידרשו לעטות מסכות רק בהפסקות.  תלמידים שלומדים בכיתות ד'-יב' יידרשו לעטות מסכות גם במהלך השיעורים בכיתה וגם בהפסקות.

בנוסף, העירייה דאגה לצייד את כל מוסדות החינוך בחומרי ניקוי וחיטוי. בכל הכניסות והמבואות לבתי הספר ובכניסה לגנים יוצב שילוט מותאם, תוצב עמדת חיטוי ידיים (אלכוג'ל), סבון בקטריאלי בשירותים, מדבקות שמירת מרחק, יחולקו מסכות רב פעמיות (שקף) לצוותי ההוראה, יתוגברו שעות הניקיון בבתי הספר ועוד.

_______________________________________________

ראש העיר שמואל בוקסר מסכם:

היה ויש לנו אתגר לא פשוט, כאשר מתמודדים עם מציאות כה מורכבת.

"היה לנו אתגר לא פשוט להיערך לפתיחת שנת הלימודים ואנו מתמודדים עם מציאות מורכבת של אי ודאות ושינוי הנחיות מהרגע להרגע שמצריכות מאיתנו לאלתר פתרונות במהירות, ביעילות ובאחריות. הנחיתי את אגף החינוך לנסות למצוא פתרונות יצירתיים, כדי לאפשר לתלמידים של כיתות ה' – ו' יום לימודים נוסף, כדי להקל על ההורים ושתלמידים אלו יוכלו ללמוד בבית הספר לפחות שלוש פעמים בשבוע. הדבר כרוך במשימה מורכבת בשל הצורך בהקמת מרחבי למידה חדשים וגיוס כוח אדם נוסף, כאשר במהלך כל ימי הקיץ עובדי העירייה עבדו במלוא המרץ כדי להשלים את עבודות השיפוץ ושדרוג תשתיות הלמידה מרחוק כדי שלתלמידים יהיה נעים לשהות במוסדות החינוך ושתהיה להם חווית למידה איכותית וחדשנית".

עוד ביקש ראש העיר להודות לכל העוסקים במלאכה:

 " למנכ"לית העירייה דפנה קירו כהן ולמנהלי האגפים. לריבה קליין מנהלת אגף החינוך ולאגף החינוך אשר שקדו ועמלו לילות כימים כדי להיערך עם מתווה ריאלי שישפר את המענה והצרכים של התלמידים ושל ההורים ועל הובלת תהליכים ארגוניים, פדגוגיים וחדשנים".

לאגף שפ"ע בניהולו של רפאל קריספיל על כל המאמץ וההשקעה בעבודות השיפוץ, התחזוקה, ההקמה והכנת התשתיות, לאגף מערכות מידע, בניהולו של בני קשת, על כל שדרוג התשתיות בבתי הספר והקמת תשתיות הלמידה מרחוק".

ועתה לראיון: 

ריבה , איך היית מגדירה את שנה"ל הבאה בקצרה?

שנת הלימודים הנוכחית היא מהמורכבות שיש, בשל מצב הקורונה והניסיונות והמאמצים של הרשות המקומית, בהובלת אגף החינוך, לקיים את שנת הלימודים כסדרה, ולהתאימה לכל שכבות הגיל תוך כדי חלוקה לקפסולות, גיבוש מתווים מיוחדים לכל שכבת הגיל השונות, הכנת תכניות לימוד המבוססות על פדגוגיה מתקדמת וחדשנית תוך כדי שילוב למידה מרחוק ומקרוב והשילוב ביניהם, למידה היברידית, הכשרת צוותי ההוראה והחינוך, קיום סדנאות לילדים ולהורים גם בהיבט הפדגוגי וגם בהיבט הרגשי, הצטיידות בחומרי ניקוי וחיטוי במוסדות החינוך, הגברת התקשוב ותשתיות הלמידה מרחוק והגדלת רוחב הפס, וכל זאת בנוסף להיערכות השוטפת לפתיחת שנת הלימודים הכוללת שיפוצים של מבני מוסדות החינוך, סימון מעברי חצייה ובדיקות בטיחות של מוסדות החינוך שמבוצעים מדי שנה על ידי אגף שפע, הקמת מבנים חדשים ועוד.

את מדברת לא רק על הרבה עבודה, אלא גם הרבה כסף... יש כבר סיכומים?

 

עיריית נס ציונה השקיעה משאבים עצומים כדי להיערך לשנת הלימודים.

כ – 3 מיליון ₪ הושקעו בשדרוג תשתיות התקשורת והמחשוב וההתאמה ללמידה מרחוק,

כ – 205,000 ₪ הושקעו בהצטיידות של חומרי ניקוי וחיטוי והתמגנות לקורונה,

מתוכם כ – 112,000 ₪ רכישה חד פעמית ו – 93,000 ₪ רכישה חודשית 

וכ – 2.5 מיליון ₪ הושקעו בשיפוצי המבנים של מוסדות החינוך.

300,000 ₪ הושקעו בציוד ורכישת משחקים חדשים לגני הילדים.

 

כמה השקעתם בשיפוצי מוסדות חינוך השנה והצטיידות, בנושאים שאינם מושפעים מהקורונה?

בגני הילדים נרכש ציוד וחידוש משחקים בשווי של כ- 300,000 ₪.

במהלך הקיץ שופצו ועברו התאמה 5 גנים של החינוך המיוחד בעקבות העתקת הגנים לגנים חדישים יותר ופתיחת 2 גני תקשורת חדשים.

אגף שפ"ע עובד לפי תכנית עבודה רב שנתית הכוללת שיפוצים של מבני מוסדות החינוך, סימון והגבהת מעברי חצייה, הנגשה פרטנית והנגשה כללית של מבנים וכיתות, בדיקות בטיחות ובדיקות חשמל, החלפת מזגנים ישנים ורכישת מזגנים חדשים בהתאם לצורך, איטום גגות, שיפוץ מועדוניות, טיפול בחצרות מוסדות החינוך, הכולל גיזום עצים, גינון, הכנת החצרות, ריסוס ועוד. כל זאת מבוצע מדי שנה.

היקף העלות הכוללת: כ – 2.5 מיליון ₪.

איך נערכתם בנושא הצהרונים והאם כבר הוסדר נושא המימון הממשלתי? כמה זה יעלה השנה לעומת העבר?

תשובה: הסכום נשאר אותו דבר 935 ₪ בגנים ובבתי הספר. בבתי הספר ע"פ מתווה ניצנים – אושר לשמחתנו על ידי המדינה מימון של 150 ש"ח עבור כל תלמיד המשתתף בצהרון ולפיכך, ההורים ישלמו 785 ₪ .

בתקשורת הוזכרו עוזרי הוראה שיוצמדו לצוות. האם כבר ידוע לך כמה והיכן. ומי מגייסם?

אנו כבר בתהליך של גיוס. יותר מ- % 70 גויסו על ידי המנהלים בסיוע אגף החינוך.

מה היה בסיס התכנון וההיערכות  שלכם. עד כמה יהיו מיגבלות בשל הקורונה?

"צברנו הרבה מאד לקחים מהפעלת מערכת החינוך בתקופת הקורונה הקודמת, לצד ההשקעה הרבה מאד של צוותי החינוך והמנהלים, נדרשנו אז ללא מעט אילתורים לנוכח המציאות החדשה שנכפתה עלינו, היום אנו מבינים שזו השגרה שכנראה תלווה אותנו במהלך תשפ"א ולכך כולנו נערכים צוותי החינוך, המנהלים, אגף החינוך בתאום עם מחוז מרכז ושאר מחלקות העיריה שתומכות בתהליך. לא פסחנו על אף נושא שלא נותח בהתבוננות הוליסטית: בריאות התלמידים בראש ובראשונה, ההיבטים הרגשיים, אני לא מוכנה שתלמידים "ילכו לנו לאיבוד" מאחורי המצלמות והמסכים, ההיבטים הפדגוגיים - למידה מרחוק אינה דומה ללמידה מסורתית, זום הוא לא חזות הכל, יש תפיסה שלימה שפיתחנו סביב הנושא, שגרות והתנהלות הגנים ובתי הספר במציאות כאוטית וחסרת יציבות, הערכות מנטלית של המנהלים וצוותי החינוך נדרשת השנה ביתר שאת בהיבטים של חוסן ומנהיגות, וכמובן הערכות תשתיתית ומנהלתית הן בכוח אדם מקצועי לסיוע לצוותים, בתשתיות מחשוב ופריטי היגיינה"

מה מצב המחשבים והתשתיות בכיתות?

תשתיות המחשוב והאינטנרט - אנחנו אחרי שדרוג גדול מאד שבוצע כבר בשנה שעברה, למזלנו הרבה מאד ציוד כבר נרכש והוטמע בבתי הספר בשנה שעברה, ויחד עם זאת במסגרת הפקת הלקחים עלו לא מעט צרכים נוספים מבתי הספר. ראש העיר אישר שדרוג משמעותי בכלל בתי הספר בנוסף אנו נקבל סיוע תקציבי ממשרד החינוך לפריטי ציוד אלו. הדגש הפעם יהיה אמצעים ניידים, הרחבת רוחב הפס ל- 200 -400 מגה בכל בתי הספר בעיר, ותשתיות תומכות למידה מרחוק.(רכישת מחשבים ניידים, מצלמות, אוזניות, הרחבת רשתות ה – Wifi  ועוד)

האם יש לכם מידע כמותי על תלמידים שלא יעמוד לרשותם מחשב בביתם? מה עושים ובכמה מדובר?

תשובה: אנו עושים מיפוי מעמיק בכדי לסייע לאותם תלמידים. משרד החינוך מבצע רכש מרוכז לאוכלוסיות מעוטי יכולת ע״פ קריטריונים שהופצו, אנו חלק ממאמץ זה, לא ניתן לאף תלמיד להישאר מאחור.

מה קורה עם שכבות ה' ו'. כמה ימים ילמדו? בכדי לאפשר 3 ימי לימוד מעבר למתווה של משרד החינוך?

תשובה: איתרנו מבנים הסמוכים לבתי הספר בכדי שהתלמידים ילמדו גם שם ובשורה נהדרת ראש העיר אישר תקציב נוסף עבור כוח אדם אשר יסייע לשכבות ה- ו.

 

מה קורה בגני הילדים? איך וכמה בוצעו השנה הדרכות ומפגשי זום לסייעות ולגננות?

בגני הילדים הייתה היערכות רבה ואינטנסיבית לפתיחתה של השנה. לקחנו את מציאות הקורונה כהזדמנות לצמיחה והתפתחות של מודל הגן העתידי.

תהליכים שהחלו כבר במהלך שנה שעברה בזמן הקורונה קיבלו תנופה גדולה לעשייה שחתרנו אליה והיו חלק מהיעדים השנתיים.

 בשנת תשפ"א יצרנו כ- 45 גנים ייחודיים (גן חלל, אומנות , תנועה, מוסיקה , מדע וטכנולוגיה ) שזה יותר ממחצית הגנים בנס ציונה, שרק נתון זה מהפכני בפני עצמו. הגנים ישלבו את הייחודיות שלהם בתכנית הפדגוגית של הגן. הגנים ילוו ע"י אנשי מקצוע כדי להביא את הגן הכי רחוק שניתן.

סיעות גני הילדים שייקחו חלק משמעותי בתוך התהליכים הפדגוגים בגן, החל מה- 20 לחודש ועד לפתיחת השנה, הסייעות עברו מידי יום הכשרות בזום לכבוד פתיחת שנת הלימודים והערכות.

בכמה מן הסייעות בצהרונים שפוטרו מהעירייה, אכן נקלטו בחברות החיצוניות?

 נעשית עבודה אינטנסיבית ומערכתית בין מחלקת גני ילדים למפעילים, כדי למצוא פתרונות שיעזרו לכמה שיותר עובדות להיקלט אצל המפעילים החדשים. שונו שיבוצים, שונו מתכונות עבודה כדי שהעובדת תוכל להגיע בזמן לעבודתה אצל המפעיל מעבודת הבוקר שלה.

מה יקרה אם, חלילה, תהיה התפרצות קורונה. האם יש לכם תכנית מגירה למעבר ללימודים מרחוק בהיקף גדול בהרבה?

 כל הצוותים החינוכיים תודרכו להקדיש בשבועות הראשונים מפגשים במספר היבטים אשר יסיעו לנו במידה וחלילה נצא לסגר או במידה וייסגרו מוסד חינוכי בשל מקרה קורונה. בהיבט הרגשי - מספר רב של שיעורי חינוך יזומים לצורך אוורור רגשות ומתן כלים להתמודדות עם מצבי עמימות, חרדה ולחץ.

בהיבט הפדגוגי - היכרות מעמיקה עם סביבת הגוגל קלאסרום אשר יסייע בסביבת למידה המדמה את הכיתה. ההתנסות פנים מול פנים והעמקת הידע.

האם את יכולה לסכם את הסחרחרת שעברתם בחודשים האחרונים בכל הקשור למדיניות?

 התחושה הייתה של תסכול גדול. הרבה פעמים יד ימין לא יודעת מיד שמאל. מזל שאצלנו בנס ציונה יש מנהיגות שקולה ובטוחה אשר עוצרת לחשיבה, משתפת ובוחנת את הכי טוב שניתן לתת לתושבים.

ומה היית את עושה אחרת, לו יכולת?...

תשובה: מאפשרת מתן אוטונומיה לרשויות ולמנהלים.

ולסיום:

 בנימה אישית... יצאת לחופשה השנה? מתכננת? האם בסביבתך הקרובה חלה מישהו בקורונה?

תשובה: לא יצאתי לחופשה, השנה ממשיכה לנו ברצף עם שנה שעברה, ללא הפסקה עם המון אתגרים שונים מבעבר.

בכל שנה אנו נערכים לפתיחתה של השנה, אך השנה אחרת לחלוטין. מצבי חוסר ודאות ועמימות ואנו צריכים ללמוד לחיות עם תחושות אלו ולקדם את המערכת. כל המחלקות באגף החינוך עבדו באינטנסיביות רבה מסביב לשעון עם המון רצון, מוטיבציה ויצירתיות בכדי להעניק לתלמידי העיר והוריהם מענה  בפן הפדגוגי, הרגשי, הארגוני עם דאגה רבה לבריאות ולניקיון. מגיעה הערכה גדולה לעובדים

 

 

ריבה בשיחת זום עם הצוות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה