דברי תורה ליום הכיפורים- מאת רב העיר נס ציונה הרב אברהם צוריאל

$(function(){setImageBanner('3defc513-0298-4bbb-b8f7-7d5cbc60cc9f','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45868,'Image','');})

קובע על רקע מגיפת הקורונה:
מי שיש חשש לחייו או אפילו ספק פיקוח נפש או בעיה רפואית שאם יימנע מלאכול ולשתות חייו יהיו בספק סכנה או וודאי סכנה לכתחילה, יאכל וישתה כמוזכר לעיל בשיעורים הנזכרים, בכך למרות שיאכל וישתה לא פגע באיסור החמור ועניתם את נפשותיכם (כרת)  כי הוא עדיין מקיים מצוות ועניתם.
אולם אם עפ"י הוראת רב או רופא הוא חייב לאכול כרגיל כי אחרת חייו בסכנה שיאכל כרגיל !!!.

ארכיון
 
בתורה כתוב על יום הכיפורים "שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב מֵעֶרֶב עַד עֶרֶב תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם" (ויקרא כ"ג ל"ב). כמה פסוקים אחר כך כתוב "כִּי כָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא תְעֻנֶּה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה וְנִכְרְתָה מֵעַמֶּיהָ". כלומר איסור חמור בתורה (המוגדר כרת, ונכרתה מעמיה) למי שלא מתענה כלומר אוכל או שותה ביום כיפור וזה כמו לאכול חמץ בפסח או לא לעשות ברית מילה שגם הם באיסור כרת.
כפי שנתבאר, עיקר מצוות עינוי ביום כיפור הוא ממלאכה (תשבתו שבתכם), אכילה ושתיה (ועניתם את נפשותיכם), כמו כן נאסרו עוד כמה דברים ביום הכיפורים שאף הם מוגדרים כעינוי כמניעת רחיצה סיכה נעילת הסנדל העשוי מעור ועוד כמבואר בהרחבה בתלמוד בבלי (יומא עד:).
חכמים הגדירו את האיסור באכילה ושתיה שכל האוכל או שותה אפילו מעט עובר איסור תורה אבל איסור חמור של כרת אינו עובר רק אם יצא מהעינוי ועבר על ההוראה ועניתם את נפשותיכם, חכמים הגדירו שיציאה מהעינוי תלוי בכמות האכילה והשתיה שרק אם אדם אוכל שיעור הראוי ליישב דעתו של אדם הרי הוא יצא מהעינוי ועבר על איסור כרת.
מהו ההגדרה של כמות המזון והשתיה שהיא מיישבת דעתו של אדם ? הגדירו זאת חכמים במזון ככותבת הגסה (עד כ30 גרם מזון) ובשתייה כמלוא לוגמיו (כ40 מ"ל), כלומר מי שאוכל או שותה פחות מהשיעורים האלו אינו עובר באיסור חמור (כרת) ועדיין יש בזה איסור תורה.
כמו כן קבעו חכמים שהאיסור החמור הוא רק כשאוכלים או שותים את השיעורים הנזכרים ברצף כדי אכילת פרס (9 דקות) ואז הנפש מתיישבת ואינה מתענה. אבל אם אדם אוכל או שותה שיעורים אלו במרווחי זמן גדולים מ10 דקות הרי שזה לא מיישב דעתו של אדם ועדיין הוא נחשב כמעונה, לפיכך יכול חולה שיש בו חשש ואפילו ספק לפיקוח נפש שמותר לו ואף חובתו לא להתענות לאכול כל 10 דקות את השיעורים שהוזכרו.
עוד קבעו חכמים שאכילה ושתיה לא מצטרפים, לכן יכול לאכול ולשתות (30 גרם מזון ובנוסף 40 מ"ל שתיה) כל 10 דקות כי עדיין דעתו לא מתיישבת בכמות מעוטה זו גם אם יאכל פחות מ30 גרם מזון ובנוסף ישתה פחות מ40 מ"ל וזאת במרווחי זמן של יותר מ10 דקות.
בסיכום: מי שיש חשש לחייו או אפילו ספק פיקוח נפש או בעיה רפואית שאם יימנע מלאכול ולשתות חייו יהיו בספק סכנה או וודאי סכנה לכתחילה יאכל וישתה כמוזכר לעיל בשיעורים הנזכרים, בכך למרות שיאכל וישתה לא פגע באיסור החמור ועניתם את נפשותיכם (כרת)  כי הוא עדיין מקיים מצוות ועניתם, אולם אם עפ"י הוראת רב או רופא הוא חייב לאכול כרגיל כי אחרת חייו בסכנה שיאכל כרגיל !!!.
מסופר  על הגאון רבי חיים מבריסק שברוב השאלות שנשאל היה משיב להחמיר, אולם בשאלות חולים ביום כיפור היה נוהג להשיב להם להקל ולאכול, שאלו אותו מה קרה ששינה ממנהגו להחמיר בכל ספק ? הרבי השיב כשאני אומר לחולה לאכול ביום כיפור אני לא מיקל ראש (בהלכות יום כיפור), אני מחמיר בהלכות פיקוח נפש ומתוך החמרה בפיקוח נפש אני מורה לכל חולה שיש בו חשש ואפילו ספק פיקוח נפש אני מורה לו לאכול ולשתות !!! אכן חכמת חיים.
נאחל חתימה טובה לכלל הציבור שנהיה בריאים ונזכה לשנה מבורכת

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה