דבר תורה לפרשת השבוע עם הרב דוד טימסית נס ציונה -פרשת תולדות

$(function(){})

״לקראת שבת לכו ונלכה״ השבוע בפרשתנו ״פרשת תולדות״. דבר תורה לפרשת השבוע ועל חודש כסלו. עם הרב דוד טימסית נס ציונה.

הרב דוד טימסית

״לקראת שבת לכו ונלכה״ השבוע בפרשתנו ״פרשת תולדות״ 


אנו מוצאים תובנה מעניינת במיוחד, כאשר חוזר עשו מן השדה עייף ורעב, נפשו יוצאת אל תבשיל העדשים שבישל יעקב והוא מבקש ממנו "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה כי עיף אנוכי..."
יעקב אמנם מלעיט אותו מן האדום הזה אבל לא לפני שהוא רוכש ממנו את הבכורה. כאשר עשו השביע את נפשו נאמר "ויאכל וישת ויקם וילך ויבז עשו את הבכורה...".

לשם מה מבזה עשו את הבכורה? הרי אם היא בזויה בעיניו עד שאינה שווה אפילו קדרת עדשים, אז מדוע לטרוח לבזות אותה? וכי יש צורך בלבזות פסולת?!.

אלא התשובה היא, לאחר שעשו בא על סיפוקו ונרגע, הוא הבין שעשה טעות גדולה בכך שוויתר על בכורתו ועוד תמורת הנאה רגעית, הוא חש שהתנהג בטיפשות גמורה ועל זה הוא לא יכול היה לסלוח לעצמו, לכן הוא קם ומבזה את הבכורה.

כלומר, הוא משכנע את עצמו שהוא נהג כשורה, ובהמשך הפרשה כאשר אחיו יעקב בא במרמה ומקבל את ברכותיו, עשו מזדעק ואומר "ויעקבני זה פעמיים את בכורתי לקח...".

שמעתם? "את בכורתי לקח..." זו הבכורה שביזית ועשית עסקה 'מצוינת' שקיבלת תמורתה 'נזיד עדשים', אז על מה אתה מתלונן?.

אלא הוא אשר אמרנו, הפסדה של הבכורה רבצה לעשו על הנשמה, כבר עם סיום הרעבון הגדול ולכן ביזויה של הבכורה, הוא בסך הכול צורך פנימי, כדי להשקיט את הנפש הסוערת.!!האדם נולד כייצור 'הגיוני'.

כלומר, כדי לשמר את האיזון הנפשי שלו הוא חייב לספק לעצמו ללא הרף פרשנות הגיונית מדוע הוא פעל כך ולא כך, מה הביא אותו להחליט כך לכן כל אימת שרווק מתבגר חש חרדה ופחד כאשר החופה והטבעת נראים באופק הקרוב.

הוא מנסה ללא הרף לפצח מה גורם לו לפחד ולחרדה "כי הרי זה לא הגיוני לפחד מנישואין" הוא לא מעלה על דעתו שהוא פוחד מ'שינויים' שבאים כחלק אינטגרלי ממערכת הנישואין, אולי גם מ'המחויבות' הרבה שתהיה מנת חלקו מרגע שהוא יקדש את רעייתו, לכן הוא מוצא את ההסבר לפחדים שלו איפה שהכי קל והכי "הגיוני".

כמו: היא 'רצינית' מידי או 'ילדותית' מידי, ההורים שלה 'לא נראים לי', או "כן היא יפה, אבל לא סגנון היופי שאני מחפש..." ועוד הסברים ותירוצים רבים אבל עיקרם אחד. חשש משינוי, פחד ממחויבות, או חרדות מאלמנטים נוספים שמערכת הנישואין מספקת.

ולפני כמה מילים על חודש כסלו 

חודש כסלו "... שמתם לב? האותיות הקיצוניות הן " כו " ערך 26 כמו שם ה׳ ובתוכו סל . מה יש בסל של בורא עולם בשבילנו?
כיס מלא בשפע שנתחלק איתו לאחרים וגם לב מלא באהבה ושמחה להעביר לאחרים.
חודש טוב... 
יהי רצון שנזכה לישועות גדולות ויהיה לנו חודש טוב ומבורך!!

הדלקת נרות שבת במרכז 16:19
צאת השבת 17:16
שבת שלום וחודש טוב ומבורך
הרב דוד טימסית נס ציונה .

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה