דבר תורה שבת הגדול - השבוע בפרשתנו " פרשת צו" עם הרב דוד טימסית נס ציונה.

$(function(){})

"לקראת שבת לכו ונלכה" השבוע בפרשתנו " פרשת צו" שבת הגדול עם הרב דוד טימסית נס ציונה. הקשר בין פרשת השבוע וחיי הזוגיות במציאות המודרנית.

הרב דוד טימסית

"לקראת שבת לכו ונלכה" השבוע בפרשתנו " פרשת צו" שבת הגדול עם הרב דוד טימסית נס ציונה


בה אנו למדים על קרבן תודה, "אם על תודה יקריבנו..." קורבן תודה, היה נודב מי שנעשה לו נס, בכך היה מודה לקב"ה על שחילצו מן המצר שהיה נתון, אולם בקורבן תודה ישנה תוספת מיוחדת, על נודב הקורבן היה להביא עם הבהמה, ארבעים לחמים הנקראים "לחמי תודה", כל עשרה לחמים היו מסוג שונה, ארבעה לחמים (אחד מכל סוג) היו ניתנים לכהן, ושאר הלחמים היו נאכלים ע"י בעל הקורבן.

איך אדם אחד יכול לאכול שלושים ושישה לחמים שזה חוץ מבשר הקורבן שהיה נאכל על ידו? התשובה היא שזה רצון התורה שהמקריב יביא את משפחתו ורעיו ויערוך איתם 'סעודת הודיה', בה הוא יספר לכל המסובים את פרטי הנס שארע לו, כך הוא יקיים את חובת 'הכרת הטוב' בפומבי. 

אבל בואו נלך עוד צעד קדימה ונשאל וכי הקב"ה צריך שנאשר את העובדה שהוא הפודה אותנו מכל צר ומחיה אותנו בכל רגע? מהי בעצם המטרה ב'להכיר טובה' למי שהטיב עימנו? אלא הרעיון הוא שכאשר בעל הנס מספר את סיפורו במעמד שיש בו שומעים רבים, מטבע הדברים מתעורר שיח בנושא, שבו מאירים נקודות שונות במהלך הנס שלא ניתן להם שימת לב, ובנוסף השומעים מוסיפים את סיפוריהם האישי כיצד גם הם נושעו בתקופות שונות, כך שמתוך הדברים הנאמרים אנו מתוודעים אל הקב"ה, לומדים את דרכי פעולתו. 

כיצד הוא מסובב את הסיבות וממילא מעשירים את תודעתנו בהוויתו ובתוך כך הוא הופך להיות משמעותי יותר בליבנו, ניתן לומר, שכגודל הכרתנו את בורא העולם - כך רמת הקשר שלנו איתו גבוהה יותר, זו המטרה הנעלה ב'הכרת הטוב' מעבר להבעת התודה, להכיר את המטיב איתי, כדי שהקשר שלי אליו יהיה על בסיס רחב יותר.


ככל שתהיה לנו יותר אינפורמציה על בן הזוג שלנו ועל מהלך חייו, כך ה'מקום' שהוא יתפוס לנו בלב יהיה משמעותי יותר, המבט שלנו אליו יהיה בעל מימד רחב יותר והקשר בינינו ירחיב ויעמיק.

ידיעה כמו מה היא 'חווית הילדות', שהטביעה חותמה יותר מכל על בן הזוג שלי, או מי היא הדמות שהשפיעה יותר מכל על בן הזוג, אינם פרטים שהם נחלת העבר ו'לכאורה' אין להם קשר מעשי לחיים השגרתיים היום, אלא הם ידיעות שיש להן השפעה ניכרת בהבנה מה עובר על בן הזוג בסיטואציות מסויימות וכך גם ביכולת שלי להכילו.

כאשר האישה יודעת שבעלה גדל אצל זוג הורים שהבעות של חיבה ביניהם היו "בל יראה ובל ימצא", יקל בעיניה להבין כי לא חוסר אהבתו של בעלה אליה מונע ממנו לתת לה ביטויים של חיבה, אלא קושי אמיתי להביע דבר שהיה "זר ומיותר" במשך שנות ילדותו.!!!

הדלקת נרות שבת במרכז 18:41
צאת שבת 19:37
שבת שלום ומבורך
הרב דוד טימסית נס ציונה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה