הנחיות הלכתיות לחג הפסח מאת הרב הראשי לנס ציונה- הרב צוריאל

$(function(){setImageBanner('b230ab0d-f153-48d1-8dfc-d18052494755','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45868,'Image','');})

מתי אומרים "ברכת האילנות"? השנה כשערב פסח בשבת, מתי מקיימים מנהג תענית בכורות? מה ההבדל בין "ביטול חמץ" ל"ביעור חמץ"?

זאת ועוד הנחיות הלכתיות לפסח תשפ"א- מגיש הרב הראשי לנס ציונה- הרב אברהם צוריאל שליט"א

ארכיון

ברכת האילנות: היוצא בימי ניסן ורואה אילנות (מאכל) שהוציאו פרחים, מודה לבורא עולם ומברך ברכת האילנות. (מצוה זו לגברים ונשים). מותר לברך ברכה זו גם בשבת ויום טוב.

תענית בכורות: נהגו להתענות בערב פסח כשחל ביום חול אולם השנה כשחל ערב פסח בשבת יש שמקדימים התענית ליום חמישי (יש שעושים סיום מסכת ביום זה) ויש שדוחים תענית זו השנה לחלוטין (הואיל ונדחה, נדחה).

בדיקת חמץ: זמנה השנה ביום חמישי בערב מיד בצאת הכוכבים. מותר להתפלל ערבית לפני הבדיקה. לא בדק יום חמישי בערב, יבדוק יום ששי ביום לאור הנר. חובה  לבדוק גם ברכב ובכל מקום שיש סבירות שיש שם חמץ. יש לבדוק חמץ גם בבתי כנסת. אם יש מחסנים ועליות גג שאין גישה לשם בימי הפסח ניתן להקל ע"י מכירה לנכרי במכירת החמץ.

ביטול חמץ: (אמירת כל חמירא) בתום בדיקת החמץ  אומרים "דלא חזיתיה", בשבת בבוקר בערב פסח נוהגים שוב  לבטל את החמץ והפעם אומרים דחזיתיה ודלא חזיתיה (שראה ולא ראה).

הנוהגים לבער החמץ לחלוטין ביום ששי ולאכול בשבת רק מזון הכשר לפסח, יאמרו ביום ששי אחר הביעור "כל חמירא... דחזיתיה ודלא חזיתיה", יחזרו על נוסח זה (כדי לנהוג כבכל השנים) גם למחרת בשבת בערב הפסח.

ביעור חמץ: בכל שנה בערב פסח מבערים את כל החמץ ומפסיקים בבוקר לאכול מוצרי חמץ. השנה שחל ערב פסח בשבת, יש מנהגים שונים [יש נוהגים באכילה רק כשר לפסח, יש האוכלים חמץ ויש האוכלים גם וגם בחוץ ובפנים כדלהלן:

  • יש נוהגים כבכל שנה לבער את כל החמץ שברשותם ביום ששי בבוקר (עד סוף זמן ביעור חמץ 11:30 כבכל שנה) ומפסיקים באכילת חמץ מהשעה 10:18, סעודות השבת אוכלים בביתם רק מוצרים הכשרים לפסח ובכלי הפסח.
  • יש נוהגים (אף אחר ביעור/שריפת החמץ) להמשיך לאכול חמץ כבכל שנה עד ערב הפסח שהשנה ערב הפסח חל בשבת ואוכלים עד סוף זמן אכילת חמץ 10:18, אלו הנוהגים כך חייבים להקפיד להתפלל מוקדם כדי שאחר התפילה יספיקו לסיים אכילת חמץ בזמן הנ"ל, כן עליהם להקפיד שלא יהיה נותר חמץ בכלים שאכלו בהם והנותר מהחמץ יש לבערו ע"י השלכה לשירותים, (יש שמפקפקים בהשלכה לפח שהרי זה נחשב עדיין ברשות בעל הבית) מומלץ לאוכלים חמץ בשבת זו לא לאכול לחמים וחלות אלא פיתות וכדומה שאינם מפוררים.
  • יש שנהגו בסעודה ראשונה ושניה לאכול פת/המוציא מחוץ לבית בחצר או במרפסת ואח"כ לרחוץ ידיהם ופיהם מהחמץ ולהמשיך לאכול בביתם ממוצרים הכשרים לפסח.

אכילת מצה בערב הפסח:      אין לאכול מצה רגילה בערב פסח, אולם מצה עשירה או מטוגנת בשמן כיון שהיא שונה ואיננה לחם עוני שיוצאים בו ידי חובה באכילתה בערב, מותר. (בני אשכנז נמנעים מאכילת מצה עשירה כל ימי הפסח).

סעודות שבת ערב הפסח: ביום ששי בערב /ליל שבת: יש אוכלים חמץ כבכל שבת. יש שאוכלים כשר לפסח ונוטלים ידיים על מצה רגילה ויש (מנהגי הספרדים) על מצה עשירה.

סעודת שבת בבוקר: (לפני זמן סוף אכילת חמץ) כבליל שבת.

סעודה שלישית: הספרדים נוטלים ידיים ומברכים על פת מצה עשירה והאשכנזים מקיימים סעודה זו באכילת דג/ בשר/פירות ושאר מוצרי מזון ונמנעים כשלש שעות לפנות ערב/ליל הסדר מאכילת מוצרי מזון שבהם חמשת מיני דגן כדי שלא יהיו שבעים ויימנעו מלאכול כראוי בליל הסדר.

אחר סעודה שניה של השבת (לכל המאוחר לפני 11:30) יאמרו שוב "כל חמירא".

הכנת שולחן הסדר: אין להכין שולחן הסדר לפני צאת השבת (אין שבת מכין ליום טוב) ובשעת הדחק כשיש הרבה אורחים ומניעת עיכוב בעריכת שולחן הסדר יש מקילים 20 דקות אחרי השקיעה. יש להכין מערב שבת את קערת הסדר, הכנת מרור וחזרת עם החרוסת ומי מלח. 

הדלקת נרות יום טוב: ביום טוב מותר להעביר ולא להבעיר אש לפיכך יש להכין נר (נשמה) מערב שבת שיהיה ניתן לקחת ממנו אש ביום טוב להדליק נרות יום טוב. יש להקפיד שההדלקה תהיה אחר זמן צאת השבת ואחר שהמדליק/ה תאמר ברוך המבדיל בין קודש לקודש.

בברכת חג כשר ושמח לתושבי עירנו ולכל בית ישראל

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה