הערכת האפקטיביות של התוכנית "מסלול בגרותי רגיל" (מב"ר)

$(function(){setImageBanner('16d3d113-e6ea-48ba-9b6a-3e417e4da115','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45868,'Image','');})

מחקר חדש בבנק ישראל מעריך את האפקטיביות של תוכנית מב"ר, תוכנית הפועלת מאמצע שנות ה-90 בחטיבות הלימוד העליונות, ואשר מטרתה היא העלאת שיעורי הזכאות לבגרות וצמצום תופעת הנשירה. המסקנה העיקרית- לתכנית תרומה חשובה לחברה הישראלית, הורדת אחוז הפשיעה והגדלת יכולת ההשתכרות של בוגרי המסלול.

https://pixabay.com

מב"ר היא תוכנית הוראה מתקנת, המופעלת בחטיבות העליונות במטרה לצמצם את הנשירה ולהעלות את שיעורי הזכאות לתעודת בגרות בקרב תלמידים מרקע חברתי-כלכלי חלש, שהישגיהם הלימודיים בחטיבת הביניים נמוכים. המענים הטיפוליים הניתנים בתכנית כוללים: שיפור יחס מורה תלמיד, גידול במספר שעות ההוראה, ואימוץ שיטות פדגוגיה ייחודיות. בשנת תשע"ז כ-6% מתלמידי החטיבות העליונות לקחו חלק בתכנית.

עלות הפעלת התכנית מוערכת בכ- 350 מיליון ₪ לשנתון והיא מובילה לצמצום הנשירה והעלאת הזכאות לבגרות של כ- 1,000-1,500 תלמידים בכל שנתון. אומדן לתועלת מהגדלת כושר ההשתכרות של התלמידים המשתתפים בתוכנית והפחתת עלויות רווחה, בריאות ופשיעה - מוערכת ב- 825-300 מיליוני ₪ (כתלות בשערי ההיוון) בעבור כל שנתון.

חשיבותה הרבה של התוכנית נובעת מייעודה לשיפור ההישגים הלימודיים בקרב תלמידים מרקע חברתי כלכלי נמוך, מאפיין שנמצא מתואם עם הישגים לימודיים נמוכים. בישראל פער ההישגים החברתי-כלכלי הוא מן הגבוהים בעולם, והפער מתרחב עם המעבר בין שלבי החינוך השונים. בהגיעם לחטיבה העליונה תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך נמצאים בסיכון גבוה של נשירה מבית הספר או של השלמת הלימודים ללא תעודה.

מחקר בנק ישראל האם תכנית מב"ר יעילה ותורמת למשק 

במחקר שנערך ע"י ספי בכר מחטיבת המחקר בבנק ישראל, נבחנה השפעתה של התוכנית "מסלול בגרותי רגיל" (מב"ר) בשנים 2010–2015 על משתני תוצאה בטווח הקצר – הזכאות לבגרות וצמצום שיעורי הנשירה. החוקר ניצל את עודף הביקוש לתוכנית ואת תנאי הסף להשתתפות בתכנית בכדי להתגבר על הבעיה בבחינת התוכנית, הבעיה שנובעת מהפער בין מאפייני התלמידים המשתתפים בתכנית לתלמידי הכיתות הרגילות ואשר אינה מאפשרת השוואה פשוטה של ההישגים בתיכון בין שתי קבוצות התלמידים. בעזרת שיטת ה- Propensity Score Matching ניתן היה למצוא קבוצת תלמידים שנתוניהם התאימו להשתתפות בכיתות מב"ר אך הם לא נכללו בהן, ולמדו בכיתות רגילות.

תרומת מסלול מב"ר לחברה בישראל 

  1. לירידה של 40% בסיכוי לנשירה (ירידה של 3.2 נקודות אחוז)
  2. לעלייה של 7.5% בשיעור הזכאות לתעודת בגרות (עלייה של 4.8 נקודות אחוז)
  3. השפעות חזקות יותר נמצאו בקרב תלמידי ותלמידות החינוך הערבי, שם התוכנית מביאה להפחתה של 70% (6.2 נקודות אחוז) בסיכוי לנשירה ולעלייה של 16% ( 9 נקודות אחוז) בזכאות לתעודת בגרות.
  4. בחינת ההשפעה הדיפרנציאלית של התוכנית מעלה שההשפעה שלה גדלה ככל והיא מוקצית לתלמידים חלשים יותר.

ככלל, ניתן לראות שהישגי התלמידים המשתתפים בתכנית מב"ר נמוכים משל תלמידי הכיתות הרגילות, תוצאה המבטאת את העובדה שהתלמידים המשתתפים בתוכנית מב"ר הם התלמידים החלשים בכל מחזור, אך לאחר שמשווים בין תלמידים בעלי הישגים דומים (ונמוכים) בכיתה ח', עולה שהמשתתפים בתוכנית נוטים לנשור פחות ובהסתברות גבוהה יותר להיות זכאים לתעודת בגרות .

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה