ורדית לוי בתובנות לפרשת השבוע - פרשת השבוע פרשת שמיני

$(function(){setImageBanner('afecee2c-aadd-4f28-8fd4-d0bcbe4ed096','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,45868,'Image','');})

ורדית לוי בתובנות לפרשת השבוע - בפרשת שמיני יש שמחה גדולה עם פתיחת המשכן, טרגדיה ענקית עם מותם של נדב ואביהוא בני אהרון, והתייחסות ארוכה ומחייבת לקדושת הכהנים וקדושת העם.

ויקיפדיה

ורדית לוי בתובנות לפרשת השבוע - פרשת השבוע פרשת שמיני

תמונות של שווקים ססגוניים מהמזרח הרחוק מעוררים בי עניין עד שעיניי נתקלות בדוכנים של רמשים וזוחלים שנמכרים שם כמאכל ומעוררים בי גועל טבעי.

כל פעם שאני חשה את אותה תחושת גועל אני נזכרת במורות שונות שלימדו אותנו על בעלי חיים הטמאים לנו. הן לא אהבו את תחושת הגועל שעלתה בנו וחידדו לנו שלא זו הסיבה שאנו לא אוכלים את אותם בעלי החיים, אלא בגלל הציווי האלוקי שנועד לקדש אותנו.

בפרשת שמיני יש שמחה גדולה עם פתיחת המשכן, טרגדיה ענקית עם מותם של נדב ואביהוא בני אהרון, והתייחסות ארוכה ומחייבת לקדושת הכהנים וקדושת העם.

לפי הרש"ר הירש מגיעה בפרשה זו תחילת התכלית של עם ישראל. אחרי מצוות קידוש החודש ומצוות הפסח שיצרו את גוף האומה, פרשת משפטים שסידרה את חייה החברתיים ופרשיות המשכן הגיע הזמן להתקדם לתכלית הגבוהה:

שהעם כולו – על כל פרטיו – יהיה ל״ממלכת כהנים וגוי קדוש״. חזון זה צריך להיות לא רק סמל המקדש אלא עליו להיהפך למציאות קיימת, בכל בחינה ובחינה מחייהם של כל בן ובת באומה. יש צורך בסדר הנהגה מיוחד כדי לייצר אנשים שנולדו וניזונו למען החזון הקדוש של התורה.

לאורך הדורות היו עמים רבים שבחרו לאכול מאכלים מסוימים ולהימנע מאחרים, בעיקר לשם שמירה על הגוף. היו שטעו וראו בהלכות התורה בנוגע למאכלים מעין תקנות תזונתיות שנועדו לשמור על בריאות הגוף.

אילו היה מדובר דווקא בבריאות הגוף הרי שבתנאים מסוימים גם חזיר או ארנבת שחיים במקום נקי ומסודר ומקבלים אוכל נקי וסטרילי אינם מהווים סכנה בריאותית. גם הגועל הטבעי שלנו מול בעלי חיים שאינם כשרים לנו היהודים יתבטל כשנראה פרוסת בשר מבושלת ברוטב משובח. האם פרוסת בשר של בעל חיים שאינו טהור נראית פחות טוב? האם היא יוצרת בנו תחושת מיאוס?

דבריו של הרש"ר הירש מסבירים לנו טוב יותר את כוונת התורה: הלכות אלה לא נועדו לשמור על בריאות גופינו, אלא להבטיח את בריאותן הרוחנית והמוסרית של נפשותינו. הן מגינות על הבחינות החושניות של אישיותנו מפני תאווה בהמית חסרת מעצורים, ושומרים על רצוננו המוסרי והרוחני לבל יאבד את חריפותו ומרצו.

מילים גבוהות שמספרות לנו שרק מי שברא אותנו יודע איזה מאכל ישפיע עלינו לטובה ואיזה - לרעה. איזה מאכל ירומם אותנו ויזקק את רצוננו המוסרי הטבעי הגבוה ואיזה מאכל עלול להוביל אותנו לשחיתות מוסרית וחיים בהמיים.

יום השואה מתקרב. השנה יציינו אותו ב'יד ושם' בסימן ההתנגדות היהודית בשואה. התנגדות זו כוללת התנגדות פיזית והתנגדות רוחנית. בעיניי, אלו שהצליחו להתנגד התנגדות רוחנית מסמלים את שיא הגבורה היהודית כי הנאצים רצו לפגוע ברוח, בקדושת האומה היהודית ולא רק בגוף.

לפי ההלכה בזמן פיקוח נפש מותר לאכול גם בשר טרף ואכן יהודים רבים אכלו מהמרק הדל שקיבלו בתור המנה העיקרית כדי שיוכלו לזכות ליום נוסף של חיים. היו שאכלו אבל השתדלו להיות בין הראשונים בתור, כדי לקבל את נוזל המרק בלי חתיכות בשר טרף ששקעו לתחתית הסיר והיו שהצליחו בגבורה שקשה לי לתפוס להימנע מהארוחה הזו לגמרי באופן קבוע. הם לא עשו זאת בגלל תחושת גועל או בגלל שמירה פיזית על גופם. הם עשו זאת כדי לשמר את קדושת הנפש שהגיעו איתה למחנות.

גדולי הרבנים הורו לנו שכמה שחשוב לשמור על מה שאנחנו מכניסים לפינו, לא פחות חשוב מה אנחנו מוציאים ממנו, ושמירת דיני הכשרות אינה מספיקה כדי לקדש אותנו אם לא נשמור גם את פינו מהלכות דיבורים אסורים.

השבוע, אחרי טרגדיות נוספות של מוות חטוף של צמדי אחים, אי אפשר לא לחשוב על כך שהמציאות צועקת צעקה מרה באוזנינו, בקול דממה דקה: תחשבו על כל מילה שלכם. תפסיקו להשתלח, להסית, לחרחר ריב, לדבר סרה זה בזה, לרכל, להעליב. תתחילו לדבר טוב, לפרגן, לחזק, לאהוב זה את זה, להיות אחים, להתקדש בחיים.

האם נשכיל לשמוע לקריאה הזו? האם נצליח להתרומם מעל לחילוקי הדיעות ולקדש את פינו? האם נצליח להתכוונן קצת יותר על תכלית חיינו כאומה וכיחידים?

שבת שלום

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה