ורדית לוי מביאה תובנות לפרשת כי תצא ומה הקשר בין פרשת השבוע כי תצא למלכה אליזבט המנוחה?

$(function(){setImageBanner('dabb3a50-e39c-41bd-b31d-61824e4dafa1','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45868,'Image','');})

מה הקשר בין פרשת השבוע כי תצא למלכה אליזבט המנוחה?- היא הייתה דוגמה לאישה שמכבדת את עצמה. הבגדים הצנועים, השמרניים, המראה המוקפד במידה, ההליכה המתונה, החשיבה לפני שענתה על שאלה.  כך הייתה לפני עשרות שנים וכך הייתה בימיה האחרונים.

ויקיפדיה

כשהייתי ילדה היו אומרות לנו המורות שבתור בנות של מלך מלכי המלכים ראוי שנתלבש בלבוש שמכבד אותנו, ושנתנהג באצילות, בשקט, בנחת, כמו נסיכות ומלכות. המלכה אליזבת השניה הייתה הדוגמה הקלאסית להבין איך מתנהגת אשת מעמד גבוה שמכבדת את תפקידה, את עצמה ואת עמה. לא כל המלכות כאלה, וגם היא יכלה לנהוג אחרת לו רצתה.
ואמש היא הלכה לעולמה.

במשפחתנו מסתובב סיפור אודותיה. איך כשילדה את הנסיך צ'ארלס הצליחו נשים יהודיות לדבר על ליבה, שתראה בצער הנשים והילדים במחנות המעצר בקפריסין ותדאג שלפחות הם ישוחררו.

מכיוון שאני שומעת סיפורים משפחתיים בקביעות אני משתדלת לאמת אותם ובדרך כלל מגלה שהם אינם מדויקים.
גם הסיפור הזה לא יכול להיות מדויק. אליזבת הייתה באותם ימים נסיכה ולא מלכה, והנסיך שהפך הלילה למלך נולד רק בנובמבר 1948, והסיפור מדבר על כמה חודשים לפני כן. אלא שבכל אגדה יש גרעין של אמת ואני מניחה שכשפנו אליה כבר התעורר בליבה הרגש האמהי שמתחיל בדרך כלל עם נביטת עובר ברחם, ושהיא פנתה לאביה, המלך ג'ורג', ודיברה על ליבו, מתוך חמלה על האמהות והילדים הקטנים שסובלים בתנאי מעצר קשים במחנות המעצר, והם שוחררו.


להצליח לראות את הקושי של השני, במיוחד כשאתה נמצא במקום טוב בהרבה, זה אתגר, זו התנהלות מתוך חמלה וזו זכות גדולה. 

פרשת כי תצא כוללת בתוכה הרבה מאוד מצוות. רובן מצוות בין אדם לחברו שבכוחן לפתח בתוכנו את רגש החמלה. אחת מהן היא מצוות השבת אבדה. כשאדם נתקל במשהו או מישהו שהלך לאיבוד: חפץ זרוק ברחוב, בעל חיים שמתרוצץ לבדו בשבילי מושב, ילד עומד ובוכה בתוך קניון... הוא יכול להתעלם או לומר לעצמו- אין לי זמן/כוח להתעסק עם זה עכשיו, או לחשוב חלילה שהצער והבהלה שייגרמו למאבד יחנכו אותו להתנהל אחרת בפעם הבאה.

והוא יכול לעשות את המעשה הראוי: לקבל על עצמו אחריות להשיב אבדה לבעליה. דיני השבת אבדה מאוד מפורטים וכוללים תנאים רבים. למרות זאת אנשים רבים משתדלים מאוד במצווה היפה הזו ויעידו על כך סיפורים על השבת סכומי כסף גדולים שנאבדו ברכבת ובמקומות אחרים, פתקים שתלויים על תחנות אוטובוסים, על לוחות מודעות ברחוב ובעיתונים, בבני ברק יש אפילו גמ"ח השבת ילדים אליו מביאים ילד שהלך לאיבוד וההורים יודעים לפנות מיד לשם.

מצוות השבת אבדה באופן היותר עמוק שלה תעזור להשיב חיוך אובד לאדם שנכנס לעצבות, להשיב ביטחון עצמי לאדם שמרגיש שהוא כישלון, להפיח רצון חיים למי שאיבד אותו במהלך המסע.

בחודש אלול, קצת לפני שנעמוד לדין על מעשינו בשנה החולפת, כדאי להיכנס לתדר חמלה, לפקוח עיניים, לפתוח אוזניים ולהתכוונן על רגישות גבוהה יותר במצוות המופיעות בפרשה. כל פתיחת הלב לאדם במצוקה, כל סיוע, ובמיוחד כשקשה לנו, כשאנחנו ממהרים, כשאנחנו עייפים - עשויים לעזור לנו בראש השנה. כי במידה שאדם מודד - מודדין לו וכשאנחנו מצליחים לחמול, גם אם לא מגיע - כשמדובר במישהו שפגע בנו, גם אם "הגיע הזמן שילמד לקח ויהיה יותר אחראי" - כשמדובר ברחפן סדרתי, במיוחד כשקשה לנו לעשות זאת - הקב"ה יחמול עלינו וידון אותנו לטובה, גם אם במידה מסוימת לא מגיע לנו.

שבת שלום

ורדית

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה