זמני השבת פרשת "תולדות" ראשון לציון, נס ציונה, רחובות ערי השפלה

$(function(){})

כניסת שבת באזור המרכז פרשת תולדות שבת ה' כסליו 21/11/2020 תמונות ברכה שבת שלום להורדה מאתר הברכות בעברית

פרשת תולדות שבת ה' כסליו 21/11/2020 זמני כניסת שבת 

זמני כניסת שבת פרשת תולדות - זמני יציאת שבת, זמן הדלקת נרות, שעות צאת שבת בנס ציונה, ראשון לציון, רחובות, רמלה, באר יעקב ויבנה

כניסת השבת בערי המרכז

ראשון לציון 16:17 

רחובות 16:18

נס ציונה 16:18

רמלה 16:08

באר יעקב 16:08

יבנה 16:18

כניסת שבת פרשת השבוע עדכון שבועי 

יציאת שבת ערי המרכז 

ראשון לציון 17:16

רחובות 17:17

נס ציונה 17:17

רמלה  17:16

באר יעקב 17:16

יבנה 17:17

פרשת השבוע "תולדות" ועל רגשי נקם במערכת הענישה מאת אברהם וינרוט

עשיו זומם להרוג את יעקב אחר מלאות ימי אבל אביו. בעקבות זאת, מפצירה בו רבקה לברוח מפני עשיו אחיו, ונימוקה עמה: "למה אשכל גם שניכם יום אחד" (בראשית כז, מה). ואומר רש"י: "רוח הקודש נזרקה בה, ונתנבאה שביום אחד ימותו".


חז"ל מתארים בתלמוד את התגשמותה של נבואה זו. ואף שלא פגע עשיו ביעקב בחייו, משמת יעקב ועמדו לקברו במערת המכפלה, בא עשיו וערער על זכותו של יעקב להיקבר בה. עמד חושים בן דן, נכדו של יעקב, והרגו בפאתי מערת המכפלה. והתלמוד אומר בעניין זה, שבשעה שצנח ראשו של עשיו למרגלות יעקב ונעצמו שמורות עיניו של עשיו, פקח יעקב את עיניו וחייך! והתלמוד מסמיך את פשרו של חיוך זה לדברי המקרא: "ישמח צדיק כי חזה נקם, פעמיו ירחץ בדם הרשע" (תהילים נח, יא).


הסבר זה לחיוכו של יעקב בשעת מותו של אחיו מעורר קושי חמור: הייתכן ששמח יעקב על מותו של אחיו? ועוד, מה פשרה של שמחת יעקב על ש"חזה נקם"?
כל המבקש להבין סוגיה זו, צריך לעיין במכלול המקורות הנוגעים לגישת המשפט העברי ביחס למעשה הנקמה. עיון זה מעלה שיש לו למשפט העברי שיטה ייחודית ביותר בנוגע לרגשי נקם במערכת הענישה. אף עולה מהם כי יש לכאורה מסרים סותרים בדברי חז"ל בסוגיה זו המחייבים להעמיק בדבריהם ולבחון את פשרם לעומקו.


מחד גיסא, מצינו שהנקימה והנטירה אסורות בתכלית האיסור, שהרי התורה מזהירה במפורש: "לא תקֹּם ולא תטֹּר את בני עמֶך ואהבת לרעך כמוך, אני ה'" (ויקרא יט, יח). ופסק הרמב"ם : "הנוקם מחברו עובר בלא תעשה".


והרמח"ל, רבי משה חיים לוצטו (איטליה, המאה הי"ח), בספרו הקלסי "מסילת ישרים", מדבר בהרחבה על איסור זה. וזה לשונו:
השנאה והנקימה קשה מאוד שיימלט ממנה לב אשר לבני אדם, כי האדם מרגיש מאוד בעלבונותיו ומצטער צער גדול והנקמה לו מתוקה מדבש, כי היא מנוחתו לבדה… על כן באה התורה וכללה כלל שהכל נכלל בו: 'ואהבת לרעך כמוך'. 'כמוך' - בלי שום הפרש. 'כמוך' - בלי חילוקים, בלי תחבולות ומזימות. כמוך ממש.


כלומר, הנקמה היא רגש טבעי שהאדם נדרש להילחם בו מתוך תחושת אחווה ואהבה לרעהו, שבה מצוּוה כל אדם מישראל. וכשם שיד ימינו של האדם לא תנקום ביד שמאלו שפצעה אותה, שהרי שתי הידיים הן שלו, כן מצוּוה האדם להתגבר על רגש הנקם שבו מתוך הבנת הסולידריות בינו לבין זולתו, בהיות נשמות כל בני האדם חצובות ממקור אחד.

מקור: פרשת תולדות, תשס"ו, גיליון מס' 233 עורכים: אביעד הכהן, מיכאל ויגודה
עריכה לשונית: יחיאל קארה , אתר משרד המשפטים

שבת שלום ברכות להורדה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה