"כשתיגמר הקורונה עדיין תישאר עיר לנהל ותושבים לדאוג לצרכיהם"

$(function(){setImageBanner('f0a04923-b44a-49fb-90b4-d23b38f8bbaf','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45868,'Image','');})


אומר ראש העיר שמואל בוקסר בראיון מיוחד לשנה החדשה, בו הצגנו לו שאלות רבות בתחומים שונים מפעילות העירייה והקהילה, מלבד הנושא השוטף והמרכזי בחיינו, הקורונה.

קובע: אני לא מרגיש שהמשבר הזה מנוהל ברמה הארצית, אלא שכל ההתנהלויות הקשות באמת מתגלגלות לפתחיהן של הרשויות המקומיות.

בתמונה: עם חניכי ת. הנוער בחלוקת זרים לחג לניצולי השואה, אתמול

"כשתיגמר הקורונה עדיין תישאר עיר לנהל ותושבים לדאוג לצרכיהם"

מראיין: אבי בן דוד.

אפתח ואומר כי בנושא הקורונה נעסוק רק אחרי כל הנושאים האחרים, כדי שלא נשכח או נתעלם מהם... ולפני שנעבור לנושאים קונקרטיים ויש הרבה..

שאלה אישית: סיפרת בראיון לפני שנה כי אתה עובד 12 שעות ביום ונהנה מכל רגע. נרגעת קצת?.. האם עדיין נהנה באותה מידה..?

אפשר להירגע בתקופה כזאת? הימים ממשיכים להיות ארוכים, בוודאי לא פחות משהיו בתחילת הדרך. אני לא יכול כעת להשתמש במונח 'ליהנות', הדאגה היומיומית לבריאות הציבור הנס ציוני ומחשבות על עתיד העיר, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה קהילתית, מדירות שינה מעיני. אך לשאלתך, אני שמח על בחירתי להיכנס לתפקיד, בייחוד נוכח המשברים הארציים אשר דורשים ניסיון ניהולי והרבה מאד קור רוח.

היתה זו שנה קשה ביותר, כלכלית, לציבור , למשק וכמובן גם לעירייה. האם יש לך כבר אומדן מהן ההשלכות על תקציבי 2020/2021 בעיר הן בירידה בהכנסות והן בעליה בהוצאות...?

זוהי שנה קשה מבחינה כלכלית, שמצטרפת לבור תקציבי שהחל לפני עשור, עד אז ארנונת העסקים עלתה על ארנונת התושבים בעיר ועם החרפת התהפכות מגמת ההכנסות- גידול במספר משקי הבית מול הכנסות ממסחר שלא התפתח בד בבד עם צמיחת העיר, גדל הבור. השנה יש צפי לירידה בהכנסות לאור צמצום פעילות העסקים וכן ההנחות שאנו מעניקים בימים אלו לתושבים שיצאו לחל"ת או פוטרו. אני מעריך כי צפויה ירידה של 3%-5% בהכנסות ממיסים. בנוסף יש צפי לגידול בהוצאות, בעיקר בחינוך- הוספת יום לימודים על חשבון הרשות, תגבור התשתיות הטכנולוגיות בכל בתי הספר לצורך מתן מענה ללמידה מקוונת, רכישת ציוד מיגון וציוד עקב פיצולי הכיתות והוספת מתחמי למידה.

לאחרונה הבאת למליאת בנין עיר שני נושאים חשובים מאוד: ערוב שימושים בפארק המדע ותקנת שבס בפרוייקטים חדשים. הרחבנו בנושא לא מעט ועדיין אבקשך להסביר מה בדיוק חידשתם, לעומת המדיניות הקודמת בנושאים אלו. מהן ההחלטות האישיות שלך שהביאו לשינוי ?

תקנת שבס מאפשרת תוספת של 20% דירות בפרויקט בניה. בעבר מדיניות העיר נס ציונה מנעה תוספת זאת, אך לאחר דיונים ארוכים, החלטתי לאפשר תוספת זאת בתנאים הבאים: 1. רק עבור תושבי נס ציונה. 2. דירות קטנות עד 80 מ"ר 3. הנחה במחיר הקנייה 4. עבור מי שעומד בקריטריונים. יש כרגע פוטנציאל של כ-200 דירת במהלך השנים הקרובות וזה ייתן פתרון ל 200 זכאים למגורים בעיר במקום לנדוד לערים סמוכות כמו שהיה בשנים הקודמות. שנית, נושא עירוב שימושים בפארק המדע. בעקבות משבר הקורונה שיצר עודף במשרדים וסירוב הבנקים לממן פרוייקטים גדולים, החלטנו לתת אפשרויות נוספות ליזמים בפארק המדע. אישור של עד 750 דירות סטודנטים (כלומר, דירות בגדלים של 25-35 מ"ר). זה יפתור בראש ובראשונה את המחסור בדיור להשכרה לצעירים בעיר וגם לזוגות בתחילת דרכם. כך גם בהמשך, לפי חזוני, מתחם פארק המדע לא יסגור את האור בערב ויישאר ריק. מקומות תעסוקה, הקרבה לרכבת, נגישות לאופניים ותחבורה ציבורים, מהווים פוטנציאל אדיר כאזור בילוי ופנאי. ואני מאמין כי תוספת של מאות צעירים, תחיה את האזור ותביא יזמים נוספים שיפתחו שטחי מסחר כמו מסעדות, פאבים ומקומות בילוי ובידור נוספים.

כביש 423 הושלם בשעה טובה. אך בעיית הכניסה אליו וממנו מ"לב המושבה" בעיקר והקושי של התנועה המגיעה מכביש 431 להיכנס לשכונות המזרח, לא נפתרו עדיין. האם יש בכלל היתכנות לפתרון ומהו?

אין בעיית כניסה לשכונת 'לב המושבה'. יש תכנון שנעשה לפני שנים כאשר תושבי השכונה ביקשו מרה"ע ומהנדס העיר הקודמים, להפחית את כמות הרכבים הנכנסים לשכונה עד כמה שניתן. כאשר נתיבי ישראל ישבו לתכנן את הכביש, זאת הייתה בין היתר מטרתם. בשכונת 'לב המושבה' ממוקמים: מועדון הקאנטרי, אולם הכדורסל עם עשרות חוגים, אולם צימרמן, שתי תנועות נוער, בית ספר יסודי, בית ספר על-יסודי, משכן אמנויות, הקולנוע העירוני, ספרייה עירונית ופעילויות מחלקת הנוער. רחובות השכונה מלאים בילדים מכל הגילאים ונכונה היתה המחשבה להפחית את כמות התנועה למינימום. אך מכיוון שהתושבים ביקשו כעת כן לאפשר ירידה מ 423 לתוך השכונה, אני מעביר את בקשתם לנתיבי ישראל שיבדקו מה ניתן לעשות כעת כשהפרויקט הסתיים.

כביש 423

ציטוט שלך משנה שעברה: היעד שלנו הוא להגיע לתחבורה פנימית יעילה ולקווים בינעירוניים בתדירות של אחת ל 5 דקות שינועו ברח' ויצמן. מה התקדם

לצערי הרב, מעט מאד. בזכות העבודה רבה שהשקענו בהכנת התכניות ותהליך שיתוף הציבור שעשינו לפני שנה בדיוק, בסופם נולדה תכנית תחבורה ציבורית מצוינת. אך היא עדיין יושבת על שולחנו של מנכ"ל משרד התחבורה לאישור ותקצוב. וזה לא יקרה עד שלא יהיה אישור לתקציב המדינה וגם אז העתיד לא ברור. אבל, כולי תקווה שעד סוף השנה תאושר התכנית ונצא לדרך. נס ציונה זקוקה לתחבורה ציבורית טובה ונגישות מיטבית.

בשנה שעברה הצהרת על מהפיכת מיחזור מתוכננת. מה התבצע והאם ניתן לחנך את הציבור לכך?

נתחיל מהסוף: היקף המיחזור בעיר עלה וממשיך לעלות ואני מאד מרוצה מהענות התושבים, אין ספק כי נס ציונים רוצים למחזר ורוצים לשמור על הסביבה, כל מה שהיה צריך הוא לתת לכך את התשתית ואת הכלים וזה בדיוק מה שעשינו. השלב הראשון של בניית עשרות מרכזי מחזור שכונתיים לקראת סיום, וכן אנו עובדים על הכנסת הפחים הכתומים לעיר כמו גם הוספת מחזור לפסולת אלקטרונית. היעד שלי הוא ברור- נס ציונה תהיה בראש רשימת הערים הממחזרות בארץ. אז נוכל באמת לקרוא לעצמנו עיר ירוקה.

אנחנו בערב חגי תשרי, תקופה שנושא הדת וצרכי הקהילה הדתית עולים בה יותר, מטבע הדברים. מה קורה במועצה הדתית. בחרתם הרכב חדש, אבל?

... מועצת העיר בחרה הרכב חדש כבר לפני חודשיים. זו הפעם הראשונה שמועצת העיר מגישה רשימה של תשעה אנשים שסוכמו פה אחד לאישור השר. לדאבוני, ישנם גורמים שמנסים לטרפד ולגרור את החלטת השר ממניעים שלהם. בינתיים שרותי הדת בעיר נפגעים. אני מקווה שבסופו של דבר, השר יאשר את הרשימה ונצא לדרך חדשה.

לפני שנה נפתחה תערוכת "שיתוף הציבור", שעסקה בתכנון אופיה של גבעת האהבה ולאחריה נעשו מספר שיתופי ציבור נוספים, עד כמה מעורבות הציבור הועילה או שינתה מגמות?

בשלב מוקדם הבנתי את הצורך לשיח בלתי אמצעי עם התושבים, מפגשי השכונות היו פוריים וחשובים וגם כעת שאין התכנסויות, אנחנו לא מוותרים על כך ומקיימים מפגשי שכונות בזום. שיתוף ציבור היא דרך הפעולה שלי ותמיד אשאף לשאול את הציבור לדעתו. תערוכת 'גבעת האהבה' היתה הסנונית הראשונה ובקרוב נפרוס את התכניות שלה. מאז אותה תערוכה נעשו שיתופי ציבור ברמות שונות. שיתוף ציבור גדול עם נתיבי איילון עבור בחירת מסלולי תחבורה ציבורית עירונית. שלושה ימים של שיח ער עם תושבים, תוך התמקדות בצרכים הנקודתיים של האזרחים הותיקים והצעירים כאחד.

שיתופי ציבור יותר נקודתיים ובחירה בין חלופות עשינו עם הזיקוקין ביום העצמאות, שעות הפעלת מזרקות, בחירת מתקנים לגינה הציבורית החדשה ברחבעם זאבי, ולאחרונה התחלנו במסגרת שיתופי ציבור, לשלוח באופן ממוקד שאלון לשכונה, לדוגמא, בחירת מיקומי גזם בשכונת האירוסים. לשכונת טוסקנה נשלח שאלון נרחב עם חלופות בבחירת מתקנים, הוספת שולחנות/ספסלים בטיילת ואף שאלנו את השכונה לגבי החלפת המזרקות במתחם פאמפ-טראק. וכשיש ספק, אנו אפילו שואלים את התושבים איך הם מעדיפים שהשכונה תיקרא. אך שיתוף הציבור הגדול יהיה אחרי החגים בנושא פארק הספורט החדש בצפון העיר. פרוייקט שאנחנו עובדים עליו מעל שנה, קורם עור וגידים בימים אלו. לשאלה האם מעורבות הציבור הועילה, ברוב המקרים בהחלט כן, אך לפעמים אנו גם נתקלים במקרים שהציבור בוחר מתוך הסתכלות מצומצמת על עולמו ולא בהכרח על מה שהעיר צריכה.

אני שב ושומע טענות תושבים על ירידה ברמת הנקיון בעיר. האמנם יש שינוי לרעה בנראות העיר?

השינויים שאנו עושים ברמת שפ"ע הם עמוקים ושורשיים. שיפצנו ושדרגנו 26 !! גינות ציבוריות שלא נגעו בהן 15 שנה. החלפנו מערכות השקיה בלויות ושיפצנו תשתיות מים. אנחנו נכנסים לבתי הספר וגני הילדים הישנים. בנינו קירויים למגרשי ספורט, מרחבים מוגנים שלא היו עד היום בכל גני הילדים, פרוייקט המיחזור מ8 קרטוניות בכל העיר ל 25 מרכזי מיחזור מלאים. צריך לדעת שבתקופת הקורונה, יש עלייה של יותר מ 30% בכמויות האשפה בעיר – גם כי כולנו כאן וגם כי לא יוצאים לחופשות והרבה יותר משפצים בתים, זה מעלה את כמויות האשפה לפינוי לרמה שמעולם לא היתה בארץ בכלל ובעיר שלנו בפרט.

ובכל מקרה, התושבים גם צריכים לקחת אחריות על נראות העיר, להקפיד על זריקת פסולת לפחים, הוצאת גזם בימי הוצאה בלבד ומיחזור עד כמה שניתן. הקמנו סיירת נוער חדשה שנקראת 'סיירת אביב' שעוברת בין הגינות הציבוריות להגברת המודעות והסברה בגילאים הצעירים, כנראה שחינוך לאיכות סביבה יגיע מהקטנים, בדיוק כפי שנעשה עם פרחי הבר והחסכון במים.

בעקבות העימותים הקשים סביב השליטה בביהכ"נ "בן פורת יוסף" הפקעת את הניהול מהעמותה. עכשיו אף אחד לא מרוצה.. אנשי עמותת "סימן ברכה" אף הפגינו נגדך בטענה שאתה מסייע במידה רבה ליריביהם... והדברים הגיעו אף לפניה לבית משפט נגד העירייה כדי לקבל אישור להפגנה? מה תגובתך מה קורה שם עתה מנקודת ראותך ?

העימותים בין הקבוצות הגיעו להסלמה והייתי מחויב לעצור זאת בכל האמצעים העומדים לרשותי. בשלב זה הניהול עבר לידיה של העירייה ואף מינינו עובד עירייה שיטפל בעניינים השוטפים. אחת העמותות אכן פנתה לקבל אישור להפגנה והעירייה לא התנגדה. בית הכנסת בן פורת יוסף הינו בית כנסת בנס ציונה, אשר לגביו מתנהלים הליכי הקצאה על פי נוהל משרד הפנים.

לצערנו, בשל עימותים חוזרים ונשנים בין עמותות אשר הגישו בקשות להקצאה, בפרט בימים אלה שלפני החגים, נאלצנו , בהתאם לפסק דין שניתן בנושא, לקחת את ניהול בית הכנסת לידי העירייה, עד לתום הליך ההקצאה וזאת כדי להבטיח שכלל משתמשי בית הכנסת יוכלו להתפלל בו באין מפריע. עתירה זו הנה חלק מאותה מחלוקת שהגיעה לכדי הסלמה ומכל מקום העתירה התייתרה היות והעירייה הודיעה כי אין שום מניעה לקיים את ההפגנה - שאכן התקיימה. זכות המחאה הינה זכות יסוד ואנו מכבדים זאת.

ועתה לחיינו בצל הקורונה... הרחבתי כאן בעיתון ובאתר שלנו "נס ציונה נט" בדיווחים וראיונות בנושא. בעיקר בהערכות ובביצוע של מערכת החינוך, עם מנהלת האגף ועם המנכל"ית. לכן לא אבקשך לעסוק פרטנית בנושאים אלו אלא להתמקד ראשית בתחושתך אחרי מעל חצי שנה, לגבי האופן בו מנוהל הנושא ברמה הארצית מחד לעומת הרמה המקומית ומהן ההשלכות ושנית בהתנהלות תושבי העיר בכל הקשור לציות ועמידה בהוראות?

אני לא מרגיש שהמשבר הזה מנוהל ברמה הארצית, אלא שכל ההתנהלויות הקשות באמת מתגלגלות לפתחיהן של הרשויות המקומיות, החל מעזרה טכנית לאזרחים הותיקים, סיוע לנזקקים וכלה במסגרות החינוך על כל הנלווה לחינוך בימי קורונה. הציבור יחסית עומד בהנחיות, פה ושם אנו נתקלים בעסק שלא שומר על התו הסגול או התקבצות שלא לפי הכללים ואנו מטפלים בכך. לצערי אין דרך לנבא מה תוליד כל הפרה של ההנחיות.

יש לנו מקרה שבו יום לפני תחילת הלימודים ערכו תלמידי שכבת י"ב מסיבת תחילת שנה ורק מהאירוע הזה יש כבר 15 תלמידים מאומתים, אשת צוות ועשרות רבות של מבודדים. היינו במקום טוב, אך חלה עלייה גדולה בכמות המאומתים והמבודדים, אני מקווה שתושבי העיר מבינים כעת את גודל השעה.

אני זוכר שבשנה שעברה התגאיתם בפרויקט שדרוג תשתיות טכנולוגיות במוסדות החינוך, אפשר לומר שחזיתם את העתיד.. האם ההשקעה הצדיקה את עצמה?

ללא ספק הלימודים מרחוק בבתי הספר בעיר היו מאתגרים אף יותר אלמלא ביצענו את ההשקעה הראשונית עוד ב2019 בתשתיות הטכנולוגיות. אני לא רוצה אפילו לחשוב איפה היינו אחרת. החלפנו תשתיות חשמל, רכשנו מחשבים ניידים, ציוד היקפי, שדרוגי רוחב פס. מעבדות המחשבים בבתי הספר היו ריקות מציוד או שעבדו במצב חלקי. השקענו 3.5 מיליון שח בתשתיות הטכנולוגיות ובסך הכל 12 מיליון ש"ח בבתי הספר בעיר.

מלבד החומרה, אנו משקיעים בהדרכת צוותים ללמידה מרחוק, בתוכנות לימוד ובתגבור של כח אדם. באופן כללי, תקציב החינוך רק גדל בשנתיים שאני פה, בשוטף ובתקציבי הפיתוח כמו שציינתי. אנו לא עובדים בשיטת הפלסטר והטלאים, כאשר אנו מזהים בעיה, אנו מטפלים שורשית, לפעמים זה דורש יותר זמן אך זאת הדרך היחידה. אני חושב שהשינוי המהותי הכי חשוב הוא שמתקיים שיח שקוף פתוח וענייני עם מנהלי בתי הספר וועד ההורים – אין הפתעות או הנחתות, יש לעיתים אי הסכמות, אך המנהלים וועדי ההורים הינם חלק מהותי מהליך קבלת ההחלטות.

אגב קורונה. מתברר כי אנשים רבים ממעמד סוציואקונומי בינוני בעבר, נקלעו למצוקה חריפה עד כדי קושי קיומי. הקמתם קרן עירונית לגיוס תרומות, אך זו, נראה לי, די מדשדשת.. אתה מאוכזב? ואם יורשה לי, הכיצד לא קראת לנבחרי הציבור לתת דוגמה אישית?

הקרן היא רק חלק ממעטפת רחבה שהעירייה העניקה בסל הטבות ייחודי. נתנו הנחות בארנונה במסלול מהיר, הטבות לעסקים, הצענו אתרים עירוניים לקיום טכסים משפחתיים, הבאנו מופעי תרבות מסובסדים, מתחם הנוער המשודרג כמקום בילוי, הוספנו מלגות ועוד שורה של הטבות לטובת תושבי העיר.

לגבי הקרן שלעצמה, קראנו לציבור לתרום ומי שראה לנכון תרם ובימים אלו אנחנו לקראת פרסום טופס בקשה לקבלת כסף, שאולי לא ישנה את חיי המבקש, אך בהחלט יגרום לתחושה של ערבות הדדית. אני חושב שנבחרי ציבור צריכים לשמש דוגמא ואני הייתי בין הראשונים שתרמו.

ומשהו חדש מהיום: עם כל המהומה שהיתה עם המכתב לתושבת, טוענים נגדך שזה נראה כהשתקת ביקורת...

תשמע, לא היה פה כל ניסיון להשתיק ביקורת. ברוך השם, אני מקבל ביקורות על ידי תושבי העיר בכל האמצעים שיש. שום דעה לא נחסכת ממני ואני מבין שזהו חלק מהתפקיד שבחרתי. עם זאת, השיח ברשתות החברתיות נהפך להיות שיח אלים ומתלהם וזוהי זכותי להתעקש שגם כשאנחנו חלוקים או כשיש ביקורת, היא תאמר בצורה מכבדת ומכובדת. במקום שלא יעשה כך, כאשר השמצה היא רק לצורך השמצה, אני אפנה לתושב ואסביר לו את עמדתי, בדיוק כפי שעשיתי במקרה כאן.

אני מבין שיש מי שמנסה לעשות רווח פוליטי ומהם הכוחות העובדים מאחורי הקלעים ועם זאת, אני חדור מטרה להצעיד את נס ציונה קדימה, להמשיך לשפר את מה שצריך וכפי שעשיתי תמיד, להעמיד בראש סדר העדיפויות את טובת תושבי נס ציונה ועתיד העיר.

בחג הקרוב תתפלל מן הסתם בביהכ"נ הגדול. זהו בית כנסת עם קהילה לא גדולה במיוחד. אך איזה פתרונות וסיוע יש באמתחתכם לאור מגבלות הקורונה, לבתי הכנסת הרבים ש"מתפקעים" ממתפללים..?

יצאנו עם הודעה לציבור שאנו מציעים מתקנים ציבורים כגון גני ילדים, לטובת מי שירצה להתפלל במסגרת ההנחיות. כל התארגנות שכונתית מבורכת ואנו ערוכים לכך. כמובן שכל גן יעבור ניקוי וחיטוי לאחר השימוש.

ולסיום, במה תברך את תושבי נ"צ לשנה החדשה?

למרות כל הקשיים שעברנו בתקופה האחרונה, והאתגרים שעוד עומדים בפנינו, מי ייתן שהשנה הקרובה תביא איתה את השינוי והחזרה לשיגרה. שנה טובה, מתוקה מדבש ללא העוקץ. לכל תושבי נס ציונה, ולכל בית ישראל.  

ציטוטים בגוף הכתבה

מאז הקורונה, יש עלייה של יותר מ 30% בכמויות האשפה והפסולת בעיר –כי כולנו כאן, לא יוצאים לחופשות והרבה יותר משפצים בתים. זה מעלה את כמויות האשפה לפינוי לרמה שמעולם לא היתה כמותה.

אני מעריך כי צפויה השנה ירידה של 3%-5% בהכנסות ממיסים. בנוסף יש צפי לגידול משמעותי בהוצאות, בעיקר בחינוך.

הציבור בעירנו יחסית עומד בהנחיות, פה ושם אנו נתקלים בעסק שלא שומר על התו הסגול או התקבצות שלא לפי הכללים ואנו מטפלים בכך

חושף: יום לפני תחילת הלימודים ערכו תלמידי שכבת י"ב מסיבת תחילת שנה ורק מהאירוע הזה יש כבר 15 תלמידים מאומתים, אשת צוות ועשרות רבות של מבודדים.

מתחם פארק המדע לא יסגור את האור בערב ויישאר ריק. מקומות תעסוקה, הקרבה לרכבת, נגישות לאופניים ותחבורה ציבורית, לצד תוספת של מאות צעירים, יחיו את האזור ויביאו יזמים שיפתחו שטחי מסחר ומקומות בילוי ובידור נוספים.

השיח ברשתות החברתיות נהפך להיות שיח אלים ומתלהם וזוהי זכותי להתעקש שגם כשאנחנו חלוקים או כשיש ביקורת, היא תאמר בצורה מכבדת ומכובדת.

לאחר שהחלטנו לאשר את תקנת שבס בפרוייקטים מסויימים, יש כרגע פוטנציאל של כ-200 דירת במהלך השנים הקרובות וזה ייתן פתרון ל 200 זכאים למגורים בעיר במקום לנדוד לערים סמוכות

ישיבת מ. העיר המיוחדת בימי קורונה, אשר אישרה את השינויים התכנוניים בפארק המדע

בשכונה החדשה במתחם הג"א כבר יש חלק מהתשתיות. כאן מתכוונת העירייה לדרוש בתמורה ל"תוספת שבס" כ60 דירות לפחות לבני העיר בהנחה מיוחדת

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה