״לקראת שבת לכו ונלכה״ השבוע בפרשתנו ״ בחוקותי ״ עם הרב דוד טימסית נס-ציונה

$(function(){})

דבר תורה לפרשת השבוע, פרשת בחוקותי, מאת הרב דוד טימסית נס ציונה. זמני כניסת השבת במרכז.

הרב דוד טימסית

״לקראת שבת לכו ונלכה״ השבוע בפרשתנו ״ בחוקותי ״ עם הרב דוד טימסית נס-ציונה


התורה, תחילתה בצד החיובי, "אם בחוקותי תלכו ואת מצותי תשמרו... " ובהמשך התורה פונה אל הצד השלילי "ואם לא תשמעו לי... ואם בחקתי תמאסו ואם את משפטי תגעל נפשכם..." והתמיהה רבה, וכי אין משהו באמצע? כלומר, האם אין מצב שאני לא שומע בקול התורה, ויחד עם זה אני לא 'מואס' את התורה ולא 'נגעל' מהמצוות, מדוע התורה עוברת מהקצה אל הקצה?.

אכן, הפרשה באה ללמדנו כי בהיות נשמתו של האדם חלק אלוקי, הרי שהיא נמשכת אל קיום המצוות, לעומתה הגוף הגשמי 'דורש' להתנער מן המצוות, למלא את רצונו וכיון שלאדם יש בחירה חופשית, הרי שאם הוא בוחר ללכת אחר 'רצונות הגוף', יש לו תחושה של 'אי שקט' שבאה מתוך נשמתו וכדי להתמודד עם התחושה הזו, הוא מנסה להצדיק את דרכו ע"י שהוא 'מואס' בתורה ו'נגעל' ממצוותיה, כך המצפון לא "יטריד אותו".

אם כך, ברגע שאדם אינו שומע בקול התורה, הרי בהכרח שבהמשך הדרך הוא ייפתח דחייה וגועל מהמצוות, כדי להשקיט את מצפונו, נמצא אפוא, שאין 'באמצע', או ששומעים בקול התורה או שמואסים בה ונגעלים ממנה!!.

תהליך דומה מתרחש במערכת הזוגית, היחיד בא אל מערכת הנישואין מתוך ה"לא טוב היות האדם לבדו" אל ה'ביחד', מתוך רצון להשלים את החצי שלו ע"י כלל היתרונות שיש לבן הזוג ,ולהקים בית של דורות חדשים נאמנים לד', לכן באותו הרגע ש'מערכת הנישואין' לא מספקת את המצופה ממנה, שני בני הזוג הופכים ל'יחידים' בתוך בית אחד והם חוזרים למצב של "לא טוב היות האדם לבדו".


אך כיון שהמרכיבים שהזוגיות נותנת חסרים להם, הם ינסו להשלים אותם במקומות אחרים וממילא מערכת הנישואין שלהם תלך מדחי אל דחי, כך שבמידה ואין משהו חיובי בקשר שבין בני הזוג, ישנה חומה רגשית שהולכת ומתעבה בין שני בני הזוג.

הדלקת נרות שבת במרכז 19:16
צאת שבת 20:20

שבת שלום ומבורך
הרב דוד טימסית נס-ציונה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה