"לקראת שבת לכו ונלכה" השבוע בפרשתנו פרשת "בראשית" עם הרב דוד טימסית נס ציונה

$(function(){setImageBanner('8dd991dc-fde8-4090-b7db-f9bd6bfb2a3c','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45868,'Image','');})

דבר תורה לפרשת השבוע "לקראת שבת לכו ונלכה" השבוע בפרשתנו פרשת "בראשית" עם הרב דוד טימסית נס ציונה

הרב דוד טימסית

"לקראת שבת לכו ונלכה" השבוע בפרשתנו פרשת "בראשית" עם הרב דוד טימסית נס ציונה


מיד עם תיאור בריאתה של האישה עוד טרם שבאה לראשונה אל האדם, כבר התורה נותנת לנו לימוד יוצא מן הכלל מהי הדרך ה'טבעית' בהתנהלות בין שני בני הזוג על מנת שחיי הנישואין יעלו יפה ויביאו לידי ביטוי את כל מה שיש בכוחה של הזוגיות לתת.

וכך נאמר: "ויפל ד' אלוקים תרדמה על האדם ויישן, ויקח אחת מצלעותיו ויסגור בשר תחתנה..." התורה מתארת לנו כיצד לאחר שלא נמצא לאדם עזר כנגדו, בא הקב"ה ובורא את האישה מן הצלע שהוא לוקח מהאדם. ובכן, הפסוק מתאר כי הוצאת הצלע נעשתה על ידי 'הרדמה כללית', מדוע? אומרים חז"ל, לא כדי למנוע כאב לאדם, כי את חוסר תחושת הכאב יכול היה הקב"ה לעשות גם במצב עירנות של האדם, אלא כדי שהאישה לא תתגנה בעיניו של האיש במידה והוא היה נחשף לתהליך בריאתה, עד כאן הכול מובן.


אבל לשם מה התיאור ה'פלסטי' בסיפא של הפסוק "ויסגור בשר תחתנה..."? וכי עלה בדעתנו שיוצר האדם לא יסיים את מלאכתו באופן המושלם ביותר? וכי מה יעשה, יותיר חלל בגופו?.

אלא כאן התורה נותנת לנו את ה'מתכון' המושלם לחיי הזוגיות, כדי שהקשר בין האיש לאישה שנבראה מגופו יעלה יפה, הוסיפה התורה ולימדה "ויסגור בשר תחתנה".

לאמור, ראה! לקחתי ממך עצם ובראתי את האישה, אבל כדי שחייך יחד איתה יצליחו, נטעתי אצלך בשר תמורתה. כלומר, שים לב לכך, שתעשה מעשה בשר. 'בשר', מטבעו הוא מרגיש, יש בו תחושה, עיתים הוא חם, עיתים הוא קר ולעיתים יש בו כאב. זאת לעומת הצלע, שהוא עצם שאין בו תחושה. דהיינו, במידה ותהיה קשוב לרגשותיה, עד כדי שתחוש אותם בבשרך, אם תכיל את רגשותיה ולא תשלול אותן כאותו ה'עצם' שאין בו תחושה אלא כ'בשר', הרי בכך חצבת בליבך מקום לאשתך!!!

נמצאנו למדים מתוך היצירה של הזוגיות הראשונה בעולם – על המרכזיות והחשיבות הרבה בקבלת רגשותיו של בן הזוג, אפילו ואולי בעיקר כאשר הם אינם עולים בקנה אחד עם התחושות שלי, זו הערובה היחידה לכך שכל אחד מבני הזוג, האיש או האישה, תהיה דעתם מיושבת עליהם, משום שהם יודעים שבכל מצב יש להם 'חוף מבטחים' יש מישהו שמבין לליבם, מקבל את רגשותיהם, מכיל אותם ולא 'שופט' אותם.

זה הכוח שיש בתחושה של ה'ביחד', לעומת הרגשת הבדידות גם אם חיים לצד בת זוג, אבל אם היא אינה מכילה ומקבלת את רגשותיו של בן הזוג שלה, בכך שהיא 'קובעת' לו מה הוא 'צריך' להרגיש ובעיקר מה הוא 'לא צריך' להרגיש על ידי שהיא שוללת את רגשותיו או מבקרת אותן.

אדם שחי לצד בת זוג כזו, חי בעצם לצידו של 'שופט', לכן הוא יזהר מלתת ביטוי לרגשותיו ותחושותיו, הוא ידאג לשמור אותם לעצמו, כך שהוא בעצם אדם 'בודד' מאד שחי אמנם בכפיפה אחת עם בת זוג, אבל ליבו רחוק ממנה.

"בואו נתחיל מבראשית"

הדלקת נרות 17:43
צאת שבת 18:38
שבת שלום ומבורך
הרב דוד טימסית
נס ציונה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה