לקראת שבת לכו ונלכה- ״פרשת דברים״ (שבת חזון ) עם הרב דוד טימסית נס-ציונה ועל צום תשעה באב

$(function(){setImageBanner('bc7c9f55-798a-4e38-860a-cbe92ea08d95','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45868,'Image','');})

הרב דוד טימסית נס-ציונה עם דבר תורה לפרשת השבוע ועם תובנות לקראת צום תשעה באב והקשר לחלק הכי חשוב בפלאפון.

הרב דוד טימסית

״לקראת שבת לכו ונלכה״ השבוע בפרשתנו ״פרשת דברים״ (שבת חזון ) עם הרב דוד טימסית נס-ציונה

משה רבינו חוזר על כל התורה בפני  בני ישראל בערבות מואב, ובתוך כך מוכיחם על כל הקורות אותם  מדבר,חטא המרגלים, ובהמשך אף מתאר משה את האמורי במלחמתו על ישראל ״וירדפו אתכם כאשר תעשינה הדבורים״.

נראה שמשה רצה להדגיש וללמדנו יסוד גדול שמכתם תהיה אנושה כמו זו של הדבורים שעוקצים ומתים וכאן רואים שבין שני יריבים המעניש גם נענש בערך מוסף של כאב , גם בבני זוג שני הצדדים נענשים מכל פעולה חד צדדית!!!

על צום תשעה באב 

במוצאי שבת יחול צום תשעה באב 2022.

"אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני, תדבק לשוני לחיכי אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי"

פעמים רבות אנו שומעים מילים אלה, אומרים ואולי אפילו שרים מילים אלה. מן הראוי עכשיו, בימי האבל על ירושלים, לעצור ולהתבונן במשמעות המילים.

המהר"ל מפראג בספר 'נצח ישראל' (פרק כג'), כאשר הוא רוצה לבאר את תהליך הגאולה, מתחיל מהסבר תהליך החורבן. הוא מסביר שם שכדי להבין היטב את הגאולה לה אנו מצפים ואת הדרך שלנו לקדם אותה עלינו להבין היטב את החורבן ואת מה שגרם לו. בתוך הדברים הוא מבאר גם את הפסוק הזה בהסבר פשוט וישר;


בכל דבר יש עיקר וטפל, חלק בסיסי וחשוב שאי אפשר בלעדיו, וחלק שנוסף לו בדרך אגב. החלק החשוב בפלאפון, לדוגמא, הוא הדיבור והשמיעה בו.

אם יש או אין בו נגן ואפליקציות נוספות זה לא דבר מהותי לו. אם אפליקציה מסוימת לא עובדת אולי לא נרוץ לתקן את המכשיר אבל אם אי אפשר לדבר או לשמוע....

כך בכל תחום – ישנו החלק המהותי והחשוב שאי אפשר בלעדיו, שהוא הנצרך בצורה הבסיסית ביותר, וישנם החלקים הנוספים. 

וכך גם בעולם - ירושלים היא המקום המרכזי ביותר שאי אפשר בלעדיו. היא מקום השראת השכינה, מקום המשפט, מקום עבודת המקדש ומקום המלוכה. אלה הדברים המרכזיים שעם ישראל והעולם כולו צריך. בלי זה העולם מקולקל. לא קלקול במשהו שולי, משהו שאפשר להסתדר בלעדיו ולסחוב עוד קצת. זה קלקול שפשוט משבית את המערכת ומצריך לרוץ לתקן.

יד ימין, אצל רוב בני האדם, היא היד החזקה, היד שאי אפשר להסתדר בלעדיה. (תשאלו את מי שששבר). הדיבור הוא הדבר המייחד את האדם והחשוב ביותר מכוחותיו המעשיים. (תשאלו את מי שאיבד את הקול לכמה ימים).

אובדן ירושלים לעולם שקול לאובדן יד ימין או יכולת הדיבור לאדם הפרטי. האם מישהו היה משתהה לרגע בחיפוש אחרי פיתרון? האם מישהו היה מסוגל להתייחס למשבר כזה באדישות ולהמתין עד שמישהו אחר יעשה משהו בעניין? וודאי שלא. כל אחד מאיתנו היה עושה כל שביכולתו כדי לזרז את תהליך הרפואה והתיקון. וודאי שאיש מאיתנו לא היה יכול לשכוח לרגע את החסר.

פעמים רבות אנו נשאלים בתקופת שלושת השבועות האם מותר לשמוע סוג מוזיקה מסוים, האם אפשר ללכת לטיול שיש בו קצת סכנה בתקופה בה הדין מתוח וכו' וכו'.

כמובן, אלה שאלות חשובות, אבל, הן מעידות עד כמה אנו רחוקים, עד כמה אנו לא מרגישים וחשים באמת את חורבנה של ירושלים "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בבניינה" יהי רצון שנרבה אהבת חינם .


הדלקת נרות שבת במרכז 19:16
צאת שבת וכניסת הצום 20:13
שבת שלום ומבורך
הרב דוד טימסית נס-ציונה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה