מה הקשר בין ז'בוטינסקי ובגין ז"ל לבניין החדש של הרווחה בנס ציונה ?

$(function(){})

קבלו "פוסט" מעניין שפירסם סגן רה"ע נס ציונה, נאור ירושלמי ובו דווקא הוא, איש מ. העבודה, מזכיר לנו נשכחות לגבי המגרש עליו נבנה הבית והמבנה ששכן בו, "בית זאב", ביתה של תנועת החרות בנס ציונה. הבית שמנחם בגין ז"ל היה מאורחיו הקבועים...
ואנו נציין כי ההיסטוריה הזו כלל לא הוזכרה בטקס החנוכה החגיגי וחבל.

מנחם בגין ז"ל בביקור בבית. באדיבות הגב' נילי רינת.

בתמונה: מנחם בגין ז"ל בטקס חנוכת "בית זאב" מקבל פרחים מאת נילי הרמן, בתו של מאיר הרמן ראש המועצה המנוח.

כך כתב נאור ירושלמי: 

בשעה טובה נחנך השבוע בנין חדש של עיריית נס ציונה שיאכלס את אגפי החינוך והשירותים החברתיים. זו בשורה מצוינת הן לעובדי העיריה והן לקהלים שמגיעים לקבל שירות מאגפים אלה. תודה גדולה מגיעה לכל מי שלקח חלק בתכנון ובהקמה של הבנין, ולמפעל הפיס שסייע במימון.


הבניין החדש והמרשים שוכן בפינת הרחובות עמק השושנים וז'בוטינסקי. לשטח הזה, ולמבנים ששכנו בו בעבר, יש חלק חשוב בהיסטוריה של נס ציונה, וראוי לספר את הסיפור הזה יחד עם חנוכת הבניין החדש.


בתחילת שנות החמישים של המאה הקודמת הוקמה שכונת "סלע", שהיתה אז השכונה המערבית ביותר במושבה הקטנה. שם הרחוב שעובר בין בתי השכונה, ז'בוטינסקי, סימל את רוחם של המתיישבים בשכונה החדשה, שבין יוזמי הקמתה היה מאיר הרמן, איש תנועת החירות וחבר מועצת המושבה - ולימים ראש המועצה המקומית.


הרמן שיכנע את החברה שהקימה את השכונה להקצות שטח למבנה ציבור, וגייס תרומות כדי להקים במקום את מה שיהפוך במהירה למרכז הפעילות של תנועת החירות ושלוחותיה במושבה. בשנת 1954 הונחה אבן הפינה ל"בית זאב" (על שמו של מייסד התנועה זאב ז'בוטינסקי), בטקס רב רושם בהשתתפותו של ח"כ מנחם בגין, ראש תנועת החירות. בתו של הרמן, נילי, הגישה זר פרחים למר בגין, וקבלת הפנים לאחר הטקס התקיימה בבית המשפחה הסמוך.


שנתיים לאחר מכן נחנך הבנין, ובטקס נכח שוב מנחם בגין. נילי כבר היתה מפקדת מעוז ביתר נס ציונה, ואחיה עמי (לימים סגן ראש העיר) הניף את הדגל. בהמשך נוסדו במקום סניף קופת חולים לאומית ואגודת בית"ר נס ציונה בענפי הכדורסל, כדורגל וטניס שולחן. בשנות השישים התקיים בחצר הבית, מידי קיץ, נשף חגיגי לגיוס תרומות לפעילות, בהשתתפות כוכבי התקופה - תזמורת "החולצות האדומות" והזמר ישראל יצחקי.


ובלי פוליטיקה בימינו אי אפשר. במשך שנים רבות התקיימו ב"בית זאב" עצרות בחירות וכנסים של תנועת החירות, ובהמשך של הליכוד. באירועים אלה השתתפו ראשי המפלגה ובהם שר החוץ יצחק שמיר, השר אריאל שרון ורבים נוספים. הפעילים המקומיים גדשו את הבית והובילו את המפגשים האלה.


מתחילת שנות ה-2000 עבר המקום לידיים פרטיות, ובמשך שנים רבות שכן בו גן ילדים מצליח. בשנים האחרונות החליטה העיריה להפקיע את השטח ולהקים בו את הבניין החדש, כדי לענות על הצרכים של העיר שגדלה ומתפתחת.


אני מקווה שבעתיד יוצב במקום שלט שיספר את ההיסטוריה העשירה של המקום, וייתן לבניין החדש את ההקשר הרחב יותר, כמוקד של שירותים לציבור.


תודה לגב' נילי רינת, בתו של מאיר הרמן ז"ל, על המידע הרבה והצילומים שהעמידה לרשותי, שמתפרסמים כאן בהסכמתה. נילי תיעדה את ילדותה והתבגרותה בנס ציונה בספר שהוציאה לאור לפני מספר שנים בשם "אלה הם חיי". את כרזות הבחירות אפשר למצוא בתיקי העיר נס ציונה בארכיון המדינה.
באדיבות הגב' נילי רינת (הרמן)

ארכיון המדינה, באדיבות הגב' נילי רינת.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה