מה עלינו לעשות כדי שתשעה באב יהפוך לנו לששון ולשמחה וליום טוב

$(function(){setImageBanner('94801cf9-a5a9-49ac-90ce-1b442cc68bef','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45868,'Image','');})

רב העיר נס ציונה אברהם צוריאל שליט"א מסביר מה עלינו לעשות כדי שתשעה באב יהפוך לנו לששון ולשמחה וליום טוב

 צילום עצמי אברהם צוריאל שליט"א  רב העיר נס ציונה

מאת אברהם צוריאל שליט"א רב העיר נס ציונה 

חכמינו כותבים במסכת תענית חמשה דברים אירעו לאבותינו בתשעה באב, נגזר על אבותינו שלא ייכנסו לארץ, חרב בית המקדש הראשון, חרב בית המקדש השני, נלכדה העיר ביתר, נחרשה העיר ירושלים.

הגמרא כותבת (תענית כט.) כשאבותינו יצאו ממצרים שלחו מרגלים לבחון את הארץ הטובה היא אם רעה, כששבו המרגלים חלקם הוציאו דיבה על הארץ ושניים מתוכם אמרו "טובה הארץ מאוד מאוד", העם בחר להאמין לעשרת המרגלים שדיווחו "ארץ אוכלת יושביה" ויבכו העם בלילה ההוא.


על פי המסורת בלילה ההוא זה היה בתאריך ט באב, (אומרים חז"ל) אמר הקב"ה אתם בכיתם על ארץ ישראל בכיה של חינם, אני קובע לכם ערב זה בכייה לדורות. זו הגזירה הקשה שנגזרה על אותו הדור שלא ייכנסו לארץ עקב כך שמאסו בארץ חמדה ורק כעבור 40 שנה בחלוף דור נכנסו לארץ, זה מופיע בחז"ל חטא המרגלים שעליו כתב דוד המלך בתהלים "ארבעים שנה אקוט בדור ואומר עם תועי לבב הם, והם לא ידעו דרכי, אשר נשבעתי באפי אם יבואון אל מנוחתי".

בית המקדש הראשון נחרב בידי נבוכדנצר מלך בבל (586 לפנה"ס).
בית המקדש השני נחרב לפני 1950 שנה (שנת 70) בידי טיטוס שר צבא רומי.

כמאה שנה לאחר חורבן בית המקדש השני בימי מרד בר כוכבא נלכדה העיר ביתר והרמב"ם כותב שהעיר היתה גדולה עם אלפים ורבבות מישראל ונהרגו כולם והיתה צרה גדולה לישראל כחורבן בית המקדש.

בתשעה באב נחרבה ונחרשה העיר ירושלים כולל היכל בית המקדש וסביבותיו ע"י טורנוסרופוס הרשע.

בהיסטוריה היהודית מופיעים הרבה אירועים קשים ורעים שאירעו באותו יום קשה תשעה באב.
אולם אנחנו יודעים שבהיסטוריה היהודית הגלגל מסתובב מאפילה לאורה משיעבוד לגאולה מאבל ליום טוב, מצד אחד אנו אבלים על מה שהיה ומאידך עין לציון צופיה, ואומר לך בדמייך חיי, אנו קמים מתוך החושך ומכל רע מוציאים את הטוב, המאמין מצליח, החזק מחזק עצמו וסביבותיו, כח האמונה הוא כאור המאיר לעצמו ולסביבותיו.


כולנו תפילה בימים אלו עד תשעה באב הקרויים ימי בין המצרים כשחלק גדול בעולם סובלים ממחלת הקורונה מי בגופו ומי בממונו, מי בדאגה ומי בבדידות, נתפלל ונתברך שבמהרה בימינו יקויים בנו הברכה שבתפילה "אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו כל העולם במהרה לאורו" נתברך בבריאות ובבשורות טובות.

עלינו לזכור שהבית השני חרב בעוון שנאת חינם והתיקון של עוון זה הוא כדברי הרמב"ם בהלכות תשובה באהבת חינם, נראה בזולתנו את עצמנו נכבד את הסובבים אותנו ובדרך שבה ננהג בבין אדם לחברו נזכה גם מידה כנגד מידה לאהבת ה' לעמו ובברכת ה' לעולם כולו אזי תשעה באב יהפוך לנו לששון ולשמחה וליום טוב כדברי הנביא זכריה (ח') "כמו אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה