מן המסורה. מדורו של רב העיר נס ציונה, הרב אברהם צוריאל שליט"א

$(function(){})

דבר תורה לקראת ערב פסח תשפ"א

ארכיון

חודש ניסן מוגדר "חודש הגאולה" כדברי רבי יהושע (ראש השנה יא.) "בניסן נברא העולם, בניסן נולדו אבות, בפסח נולד יצחק, בניסן נגאלו בניסן עתידים להגאל".

כתב התוספות (לפני קרוב לאלף שנים)  [שם בד"ה אלא] סוגיא דשמעתא (מתוך שמועת הגמרא) מוכח דבתשרי נימול אברהם אבינו, וכשבאו המלאכים לבקר את אברהם אבינו ואמר לשרה אשתו לושי ועשי עוגות פסח היה ולכן "מצות אפה ויאכלו", וכשהבטיח לו הקב"ה אבל שרה אשתך יולדת לך בן את יצחק זה היה כעת חיה ג"כ בפסח שנה הבאה.

כלומר אברהם שמר את מצוות התורה עוד לפני שבניו ירדו ונשתעבדו במצרים ככתוב "עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצוותי חוקותי ותורותי" (בראשית כ"ו ה) זה מוכיח שחודש ניסן היה מאז ומעולם חודש הגאולה ובשורות טובות עוד לפני יציאת מצרים.

חז"ל כותבים (מדרש רבה שיר השירים ב י"ט) על הפסוק בשיר השירים "קול דודי הנה זה בא זה משה, בשעה שבא ואמר לישראל בחודש הזה אתם נגאלים, אמרו לו משה רבינו היאך אנו נגאלים וכל מצרים מטונפת מעבודה זרה שלנו".

כך גם כתבו חז"ל (זהר תרומה ק"ע) שמלאכי השרת נתאספו בבי"ד של מעלה וקיטרגו על ישראל לפני הקב"ה ואמרו ריבונו של עולם מפני מה אתה מוציא את אלו מאלו (את ישראל ממצרים) ? הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי עבודה זרה".

כך גם מתאר הרמב"ם (הלכות עבודה זרה פ"א ה"א) "ארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד ממעשיהם ולעבוד עבודת כוכבים כמותן חוץ משבט לוי שעמד במצות אבות, ומעולם לא עבד שבט לוי עבודת כוכבים, וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם אבינו נעקר וחוזרים בני יעקב לטעות העולם".

לכאורה אם כך היה מצבם הרוחני ומלאכי השרת פונים בתביעה נחרצת להקב"ה על גאולתם, א"כ במה זכו להגאל ? רש"י מביא [מכילתא שמות יב ו) "היה רבי מתיא בן חרש (מתקופת התנאים, חי לפני כ2.000 שנה) אומר  על הפסוק ביחזקאל (טז) "ואעבור ואראך והנה עתך עת דודים" הגיע שבועתו שנשבע הקב"ה לאברהם (בברית בין הבתרים) שיגאל את בניו ולא היה בידם מצוות שיעסקו בהם כדי שיגאלו... רבי אלעזר הקפר ברבי אומר וכי לא היה בידם ארבע מצוות ? שלא נחשדו על העריות ולא על לשון הרע ולא שינו שמם ולא שינו לשונם", כלומר לדברי התנאים רק בזכות ארבע מצוות אלו נגאלו.

במשנה תורה (דברים כו ה) כשהתורה בעצמה מתארת את מצבם הרוחני של בני ישראל במצרים כתוב "ויהי שם לגוי גדול" מלמד שהיו ישראל מצוינים שם"  (מובא בספרי על פרשת כי תבא שא,) כי למרות שאין בהם זכויות והיו בשפל המדרגה אולם היו מצוינים במידות טובות ובזכות זה נגאלו.

עלינו לאחוז במידות טובות כדי שנזכה אף בימינו לגאולה שלימה כנבואת הנביא מיכה (ז טו) "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" בגאולה העתידה.

חג כשר ושמח לתושבי העיר ולכל בית ישראל

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה