מתי יונצח שמן של עוד נשים שטבעו חותם בנס ציונה? מוחות  פעילות קבוצת "רחוב בשמה"

$(function(){setImageBanner('a0651949-552a-45c4-a646-3b2419a812cf','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45868,'Image','');})

בעקבות החלטת ועדת השמות האחרונה- פונות פעילות הקבוצה במכתב גלוי לראש העיר ותובעות הנצחת נשים נוספות  ברחובות ובאתרים אחרים בעיר ומבקשות לזמן את נציגותיהן לפגישה בנושא.
 ואנו מציגים בתמונות רק את אלו שמצאנו בארכיון..טובה קוברסקי, אלה איזבוצקי וחוה רינצלר- כולן ז"ל. אך מדובר ברבות נוספות ! ראו בכתבה את רשימת השמות שהן מציעות !

ארכיון

קבוצת "רחוב בשמה" מברכת על החלטת ועדת השמות העירונית להנציח בשלושה רחובות חדשים את שמן של שלוש נשים מדור המייסדים של נס ציונה. פעילות הקבוצה רואות בהחלטה זו צעד ראשון וחשוב בתיקון העוול ההיסטורי של העלמת נשים מהמרחב הציבורי בעיר, שהביא למצב שבו רק 4 ארבעה מתוך כל רחובות העיר נקראים על שמות נשים.

         קבוצת "רחוב בשמה" מונה נשים מתנדבות הבאות ממגוון תחומי עיסוק, אשר פועלות מזה למעלה משנה להגברת המודעות לצורך הרחבת נוכחות נשים במרחב הציבורי בעיר והיא חלק מתנועה ארצית ועולמית הפועלת להשגת מטרה זו.  

       במהלך השנה האחרונה עשו חברות הקבוצה עבודת תחקיר יסודית, וגבשו רשימה ראשונה של נשים בנות העיר הראויות להנצחה ברחובות או אתרים ברחבי העיר. לצורך זה קיימו חברות/ים הקבוצה סידרת פגישות עם גורמים שונים בעיר, ובהן ראש העיר, סגני ראש העיר, יו"ר "בית ראשונים ", חוקרות וחוקרים, ועיינו בספרים, מסמכים ותעודות בארכיונים וברשת האינטרנט.

       אנו מבינות כי החלטת וועדת השמות היא צעד ראשון ובטוחות כי בקרוב תתכנס הוועדה שנית כדי להמשיך את המלאכה החשובה הזאת. אנו מציעות להמשיך את הנצחתן של נשים בנות העיר ובהמשך לגבש רשימה נוספת של נשים מובילות שהן חלק מההיסטוריה של מדינת ישראל ואשר העלו תרומה חשובה בתחומי המדע, תרבות, כלכלה וחינוך.

        לקראת הישיבה הבאה של הוועדה, להלן רשימה של נשים נוספות בנות העיר, שאנו מציעות להנציח ברחובותיה. נשים אלה תרמו רבות לחינוך ולשיפור איכות החיים במושבה. קלטו עולים מכל הגלויות, שירתו את הציבור במגוון תפקידים והן מופת להתנדבות ולתרומה לחברה ולקהילה בעירנו.

נשמח מאוד אם נתקבל לשיחה עם ראש העירייה להציג  את הפעילות שלנו, עמדותינו ומספר רעיונות לפיתוח הנושא. כמו כן, נשמח אם אפשר שנציגות שלנו תהיה נוכחת בוועדת השמות כאשר ידונו בנושא קריאת שמות נשים ברחובות.

                                                                                                                     בכבוד רב,

                                                                                                                      ציפי יוגב 

  בשם: קבוצת "רחוב בשמה" נס -ציונה

 

רשימת השמות המוצעים על ידינו:

(רשימה חלקית וסדר השמות בה אקראי ואינו על פי סדר עדיפויות כלשהו)

  1. שושנה הוכברג – יו"ר ראשונה של ויצ"ו ויושבת ראש ההנהלה במשך שנים בנס ציונה.
  2. אהובה דקל - בשנות ה50, הייתה אחות יחידה במושבה וטיפלה בדיירי המעברות ובתלמידי בתי הספר . שמשה עשרות שנים ( בעבודה ובהתנדבות)כאחות בעיר.
  3. חוה רינצלר – אשת חינוך, מנהלת בי"ס "בן צבי", מנהלת אגף חינוך ותרבות בעירייה, חברת מועצת העיר ויקירת העיר.
  4. רות קס – שורדת שואה, מתנדבת כדרך חיים. לאחר נפילת בנה בנח"ל החלה להתנדב בכל מסגרת אפשרית . הקימה את סניף יע"ל בבית החולים הממשלתי, ניהלה 25 שנה את הוועד למען החייל בעיר. זוכת מגן שר העבודה והרווחה למתנדב ויקירת העיר.
  5. יפה בורק (רוזנפלד) – ילידת העיר, עבדה כל חייה במערכת החינוך בעיר- מהוראה בקיבוץ "דורות" ועד ניהול בי"ס "הדר". חברת מועצת העיר ומחזיקת תיק השכונות.
  6. יפה סנדלר – " הצדקת משכונת הפועלים" – התגייסה לקליטת דיירי המעברות, הקימה גמ"חים, מייסדת "קמחה דפסחא" בנס ציונה, זוכת מגן שר העבודה והרווחה למתנדב.
  7. מרים בן יהודה (מוסייל) – ממייסדי טירת שלום. בעלה ושני בניה הגדולים נפלו במלחמת השחרור. סייעה בקליטת העלייה מתימן.
  8. בלה הוכברג – הגננת הראשונה
  9. רבקה מינדל – מורה למוסיקה, פעילה בקליטת גלי העלייה שהגיעו לעיר, בעיקר מברה"מ, הקימה אולפנים, חוגי מוסיקה וסייעה בקידום תעסוקה. זוכת מגן שר העבודה והרווחה למתנדב ויקירת העיר.
  10. שיינה ילובסקי – אלמנתו של אברהם ילובסקי נמנית עם משפחת המניין הראשון מונצחת "בבית ראשונים "לצידו של אברהם, מהיותה אדוקה בדיני היהדות לא הצטלמה ואין תמונה שלה בהישג יד. זכורה כאחת הנשים הגיבורות ורבות התושייה.
  11. מרים ילובסקי – בתו של אברהם ושיינה "אם הטייסים",
  12. רוחמה עפרון – נולדה בנס ציונה, מורה מנהלת , אשת חינוך, כתבה ספר על נס ציונה.
  13. מרים קליינפלד – יקירת העיר
  14. מלכה קאופמן – יו"ר ארגון "בנות ברית", יקירת העיר
  15. דבורה פרישברג – יקירת העיר
  16. שרה שוורץ – שוטרת מוערכת שנהרגה בעת מילוי תפקידה
  17. פרידה אביוב – מפעילות ויצ"ו עסקה בקליטת עלייה.
  18. רחל היימן – ממייסדות ויצ"ו ויו"ר הלשכה המשפטית שעסקה בסכסוכי משפחות והשתדלה לפשר בין הצדדים כמיטב יכולתה.
  19. ציפורה ברגמן – ממייסדות ויצ"ו יחד עם פעילות נוספות, הקימו גן בו מגרש משחקים ומועדון שבזמן המלחמה שימש בית הארחה לחיילים.
  20. טובה קוברסקי–  מזכירת המועצה המקומית נס ציונה לאורך שנים רבות, הקימה את ארכיון בית ראשונים וארכיון העיר.
  21. לאה זייצוב – מנהלת לשכת הרווחה הראשונה בנס ציונה וממייסדות ויצ"ו
  22. לאה כהנוב – אלמנת זאב מגולי דמשק, פעלה בקליטת העולים מהעלייה החמישית, חלוצי הקיבוצים.
  23. טובה שניידרוביץ - אלמנת מיכאל מגולי דמשק
  24. תקווה רוזנמן – אשת חינוך מתנדבת בהוראה ובסיוע לילדים
  25. אלה איזבוצקי – חברה באצ"ל, במלחמת השחרור שרתה כאחות ובקרב על רמלה נהרגה.

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה