פרשת השבוע עם הרב דוד טימסית- "לקראת שבת לכו ונלכה" השבוע בפרשתנו "פרשת שופטים" 

$(function(){setImageBanner('4775d65b-713d-4bc7-af15-f8e94df22e5a','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45868,'Image','');})

דברי תורה בנושא פרשת השבוע- השבוע בפרשתנו "פרשת שופטים" עם הרב דוד טימסית נס ציונה. הדלקת נרות שבת במרכז 19:08, צאת שבת 20:03.

פרטי

"לקראת שבת לכו ונלכה" השבוע בפרשתנו "פרשת שופטים" 


התורה מגלמת במילה אחת את תפיסת ההתנהגות של 'הפעלת יתר' במצבים של חסך, הקב"ה מצווה את משה להורות לבני ישראל להכין בארץ ישראל ערי מקלט לקלוט את הרוצח בשגגה ולהכין את הדרך לערים הללו, זאת על ידי שילוט הדרכים כדי שיהא נקל ביד הרוצח בשגגה להגיע ל'ערי המקלט', מדוע הדרך לשם צריכה להיות ברורה וקלה?.

"פן ירדוף גואל הדם אחרי הרוצח כי יחם לבבו והשיגו..." מה זאת אומרת "והשיגו?" וכי זה מוחלט שהוא ישיג את הרוצח במידה שהוא ירדוף אחריו? אלא כך מפרש הנצי"ב ב'העמק דבר', גואל הדם בגין חמימות ליבו לדבר לא ייעף ולא ייגע עד שישיגו..!

הנה לנו כל ה'תובנה' הזו מגולמת במילה אחת 'והשיגו', בכך באה התורה ללמדנו כי במידה וירדוף גואל הדם את הרוצח "כי יחם לבבו" כלומר יהיה לו צורך פנימי חזק להשקיט את סערת נפשו על ידי נקמת הדם של קרובו, חזקה עליו שהוא יעשה מעבר לכוחו ואפשרויותיו השגרתיים על מנת שהוא יוכל ל"הרגיע את עצמו" בנקמת הדם ולהשיב לעצמו איזושהי יציבות נפשית, לכן כותבת התורה בבטחה "והשיגו".

הוא אשר אמרנו, אדם שיש לו חסך בפרט בצרכים נפשיים, כגודל החסך שלו כך גודל ה"יחם לבבו והשיגו", הוא ממוקד מטרה ולכן הוא ישיג אותה.


אנו מוצאים את דרך ההתנהגות של 'הפעלת יתר' בכל מיני חסכים ובכל הגילאים כולל גילאי הילדות, ילדים ונערים יעשו דברים הזויים ובלבד שהם יקבלו את ההערכה של חבריהם שהם כה זקוקים לה (בפרט כאשר הם לא מקבלים את זה בבית).

רוב האנשים מגנים ומוקיעים את ההתנהגויות הלא נעימות והמרגיזות שבאות מתוך 'הפעלת היתר' ומה שהם גורמים בעצם זה לתגובת 'הפעלת יתר' ברף גבוה יותר, כי ה'הפעלה' הראשונה לא השיגה את המטרה, אמנם כאשר ישנם נסיונות רבים להשיג תחושת הערכה ללא תוצאות, מתחילים אט אט לאבד עניין , להתרחק רגשית ולשקוע בדכדוך עצמי, או לחילופין לחפש את ההערכה במקום אחר.

לכן לפני שאנו 'מתייגים' את בני הזוג שלנו כ'נודניקים' 'עקשניים' וכדומה עלינו לבחון את עצמנו עד כמה אנחנו מספקים לבני הזוג שלנו 'מצרכי יסוד' כמו, 'הערכה' 'תחושת ביטחון ויציבות' 'קבלה' ו'הכלה', כי במידה והמצרכים הללו לא מסופקים דיים, אין לנו להלין אלא על עצמנו.!!!!


הדלקת נרות שבת במרכז 19:08
צאת שבת 20:03
שבת שלום ומבורך
הרב דוד טימסית
נס ציונה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה