״לקראת שבת לכו ונלכה״ השבוע בפרשתנו ״פרשת ויחי" עם הרב דוד טימסית

$(function(){})

דבר תורה לפרשת השבוע ״לקראת שבת לכו ונלכה״ השבוע בפרשתנו ״פרשת ויחי" עם הרב דוד טימסית. הדלקת נרות שבת במרכז 16:17, צאת השבת 17:17

הרב דוד טימסית

״לקראת שבת לכו ונלכה״ השבוע בפרשתנו ״פרשת ויחי" עם הרב דוד טימסית
 
אחד הדברים המאפיינים זוגות בראשית ההיכרות שלהם הוא נתינה ללא התניה וללא סייגים, זה מחזה די נפוץ לראות בחור מאוהב בנערה עושה כל מאמץ על מנת לגרום לאהובתו אפילו קורטוב של נחת רוח.

עוד טרם שהוא נח מהנתינה הראשונה והוא כבר חש למלאות את חפצה הבא, העשייה הזו שכרוכה במאמץ פיזי ובחסרון כיס נעשית כאילו מאליה, הבחור נוסע מרחק של שעת נסיעה לכל צד כדי להביא לבחירת ליבו מאכל כלשהו שהיא אוהבת וכשהוא חוזר אליה עם השלל בידיו הוא מתעלה על העייפות שבפניו ומעטה על פניו רעננות כאילו הוא קפץ לרחוב הסמוך.

מה שמעניין זה שהוא אינו מצפה לתמורה או תגמול על הנתינות הרבות שהוא מעניק לה. אלא שתחושת ההנאה והספונטניות בנתינה היא מהעובדה הפשוטה, שהנתינה עצמה היא בעצם התגמול והתמורה ובעצם היא מזינה את עצמה!!


בפרשתנו יש הגדרה מאד מדויקת לנתינה ללא תמורה, כאשר יעקב אבינו ע״ה מצווה את בנו יוסף ומשביע אותו שלא יקבור אותו במצרים, אלא יעלה אותו בסמוך לקבורת אבותיו במערת המכפלה בחברון, הוא 'מטביע' לשון ואומר: "ועשית עמדי חסד ואמת..." מה זה חסד ואמת? מפרש רש"י, חסד שעושים עם המתים שאינו מצפה לתשלום גמול. אדם שנושא אשה בשום אופן לא מתכוון לעשות 'חסד של אמת', ההפך מכך, הוא בודק ובוחן את המיועדת עד כמה היא מתאימה לו באופי, תכונות, חכמה,מראה חיצוני ועוד....


מי שרוצה לישא אישה על בסיס הרעיון של 'חסד של אמת', מוזמן להגיע לאגף הרווחה במקום מגוריו ולהביע את משאלתו, שם ישמחו להציע לו כמה הצעות, לפי דיווחי רשויות הרווחה עד עתה טרם הגיעה בקשה כזו. המעבר בין התקופה הראשונית בקשר הזוגי לחיי הנישואין השגרתיים יוצרת לפעמים חריקות רבות מכיון שקיימת ציפייה לתגמול עבור תקופת הנתינה...וזה מה שלמדנו מיעקב אבינו שאין לצפות לתגמול ולכך נקרא ״חסד של אמת״.


הדלקת נרות שבת במרכז 16:17
צאת השבת 17:17
שבת שלום ומבורך
הרב דוד טימסית נס-ציונה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה