פרשת "קדושים": יש בנו אהבה והיא תנצח | ניר אביעד

$(function(){setImageBanner('b15a1419-5822-4687-b697-80f7d50258db','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45868,'Image','');})


"קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי" אומר לנו הקב"ה בפרשה. זוהי משימת חיינו, להיות קדושים. וכאן מגיעה ההפתעה הגדולה והחידוש הנפלא של היהדות – כדי להיות קדושים לא צריך להתנזר מהחיים ולהימנע ממפגש עם עולם החומר. דווקא דרכם, דרך המפגשים הכי יומיומיים במקום העבודה, בכביש ובשיחה פשוטה עם החבר או בן הזוג אפשר להתעלות ולהתקדש, וכל זאת כל עוד ציווי התורה בפרשה "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" הוא זה שמנחה אותנו. פרשת השבוע עם ניר אביעד

פרטי

פרשת "קדושים": יש בנו אהבה והיא תנצח | ניר אביעד

ישנם אנשים מאמינים רבים שמחפשים להחמיר על עצמם בכל מיני תחומים ומצוות, כאשר לא אחת דווקא בתחום שבן אדם לחברו הם עלולים לעבור על איסורי תורה גמורים. פשוט הרבה יותר לקנות כשרות מהודרת של בשר מלהימנע מלדבר לשון הרע, לשקר ולשנוא בלב.
 
אדם נולד באופן אוטומטי עם אהבה טבעית לעצמו. לרוב הוא לא צריך לפתח אותה. ה"חינוך העצמי" עליו מדברת היהדות הוא בלהתחיל לאהוב גם את הזולת ממש כמו שאנחנו אוהבים את עצמנו! לרצות שיהיה לשני טוב בדיוק כמו שאנחנו רוצים שיהיה טוב לנו! יהודי צריך לאהוב כל יהודי ולא רק מי שנחמד אליו, דומה לו, מצביע או מתנהג כמוהו. זו מצווה קשה ביותר אבל מאחוריה עומדת חוכמה אלוקית אדירה.                                                             

התורה בכלל, ופרשת "קדושים" בפרט, עמוסה במצוות והנחיות כיצד לחיות הלכה למעשה את מצוות-העל של "ואהבת לרעך כמוך", כאשר המצווה שאולי נגעה בי מכולן הינה: "לֹא תְקַלֵּל חֵרֵשׁ, וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל" (ויקרא יט'). כולנו מכירים את החצי השני של הציווי – לא לשים מכשול בפני עיוור. מעבר לפשט הברור, הכוונה היא שאסור להטעות אף אדם ולנצל את חוסר ההבנה ו"העיוורון" שלו בתחום מסוים.

לכל הטורים של ניר אביעד באתר נס ציונה נט 

בעולם העסקים (בו אני פועל) מצווה זו רלוונטית במיוחד ואנחנו מוזהרים לומר לכל לקוח וקולגה את האמת במלואה ולא לנצל את תמימותו וחוסר בקיאותו בתחום כלשהו. יחד עם זאת, חציו הראשון של המשפט המורה לא לקלל חרש מעט תמוה. בפשט לכולנו ברור מדוע מסוכן לשים מכשול בדרכו של עיוור, שכן הוא עלול להיתקל בו וליפול, אולם למה אסור לקלל חרש? הרי במילא הוא לא ישמע אותנו ולא יגרם לו כל נזק?

כאן התורה מראה לנו את עמקותה, שכן אפילו אם אותו חרש לא יידע לעולם שקיללנו אותו, עצם העובדה שבליבנו ובמחשבותינו היה רצון להרע לו או שחשבנו עליו סרה – עצם זה יגרום לו לנזק, ולכן אנחנו מחויבים להימנע מכך. לא רק למעשים, אלא גם למחשבות ולמילים שלנו יש כוח אדיר, ולכן יש להיזהר בהן ולהשתמש בהן רק לטוב.


לא ניתן לדבר על מצוות אהבת הזולת מבלי להזכיר את ימי ספירת העומר, שאנו נמצאים במהלכם. על פי הגמרא, בתקופה זו נפטרו עשרים וארבע אלף תלמידי רבי עקיבא במגיפה מסתורית. מותם בטרם עת בתקופה קצרה של מספר שבועות בודדים לא היה משום שהם לא קיימו ודקדקו במצוות ובהלכות השונות, אלא משום שהם לא נהגו כבוד אחד כלפי השני. אותם תלמידים קינאו איש ברעהו, דיברו לשון הרע ושמחו לראות את קלונם של חבריהם, ועל כן נענשו.

עונש דומה קיבל עם ישראל כולו בחורבן הבית השני והיציאה לגלות הנוראית, וזאת על שום שבאותם ימים שררה שנאת חינם והם לא קיימו את מצוות אהבת הזולת. ההיסטוריה שלנו, אם כך, מלאה בעדויות על הרס וחורבן שמקורם בפילוג ובפרוד. במציאות החברתית הקשה ששוררת כיום בעם ישראל כל שנותר לנו הוא לפקוח את העיניים וללמוד את הלקחים מהעבר לפני שחלילה יהיה מאוחר מידי.


לאופן החשיבה הזה של "ואהבת לרעך כמוך" ישנם הרבה התפרטויות ואופני ישום. מספר דוגמאות קטן:
במקום העבודה: כפי שאנחנו היינו שמחים אם עמית שלנו לתפקיד/למשרד היה משתף אותנו בידע שרכש ושיכול היה לסייע גם לנו, כך יש לתרום מהידע והזמן שלנו לעזרתם של עמיתינו. עלינו לשמוח בלב שלם בהצלחתם, לפרגן ולהתכוון לזה. ביחסינו למעסיק יש לשמור על רכושו (החל מציוד משרדי וכלה במידע סודי ורגיש) ולכבד את הזמן עליו הוא משלם לנו. רבים מאתנו מכלים זמן עבודה יקר בגלישה באינטרנט או בשיחות טלפון אישיות מרובות ובטלות. יש לחשוב כיצד אנחנו כבעלי חברה היינו מרגישים כלפי עובדים שמתנהגים כך.


בקשר עם השכנים: כפי שלנו לא נעים שהשכן מלמעלה מחליט באמצע הלילה להזיז רהיטים או לדפוק מסמרים בקיר, כך עלינו להתחשב בשכנה שמתחתינו ולא לטפטף לה על הכביסה או להפעיל מוזיקה רועשת בשעות המנוחה. עלינו תמיד להיות מאירי פנים בחדר המדרגות, לומר שלום בנימוס לכל אחד ולהיות זריזים לתת כוס סוכר או כמה ביצים למי שבדיוק נתקע בלי אלה באמצע הכנת עוגה.


בנהיגה בכבישים: כפי שאותנו מפחיד ומכעיס כשנהג פרוע חותך/צופר/מהבהב לנו, כך עלינו לנהוג בסבלנות ואדיבות (למען הסביבה ולא פחות חשוב למען בריאותינו אנו). יש לתת זכות קדימה, לא לצפצף לנהג שמלפנינו שלרגע מתעכב ולאפשר למי שרוצה בכך לעקוף ולהשתלב בנתיב. זה לא פחיתות כבוד לתת לנהג אחר לעבור אותנו, נהפוך הוא – בכל פעם שהגבנו במתינות בכבישים הפחתנו ממפלס המתח הכללי וסייענו באופן ישיר להפחתת מספר התאונות. מה יותר אוהב אדם מזה?


בקשר עם בן/בת הזוג: לרבים קל הרבה יותר להעמיד פנים של סבלניים ואדיבים מחוץ לבית משום ששם אנחנו פחות חשופים וקל לנו יותר להתחבא מאחורי המסכה. מבן/בת זוגנו, להבדיל, אנחנו כבר לא יכולים להסתתר, ולכן אם לא נעמול על עידון המידות לבטח נחווה מהמורות בקשר ונכלה את זמנינו ורגשותינו היקרים בריבים ותסכולים.

הגבר צריך לזכור שמטרת בואו לעולם היא לעשות את אשתו למלכה והאישה שמטרת בואה לעולם היא לעשות את בעלה למלך. רק כך ניתן לחיות בקשר זוגי פורה, שמח ומצמיח. הרב שלמה אבינר הגדיר זאת בפשטות באמרו כי המצווה היקרה ביותר היא בכלל "ואהבת לרעייתך כמוך". כפי שלנו חשוב לקבל תמיכה ועזרה על רבדיה השונים מבן/בת הזוג, כך עלינו לזכור שגם לו/לה צרכים דומים.

כה חשוב להודות על כל דבר קטן ולא לקבל שום דבר כמובן מאליו, לא להעביר ביקורת שתערער את בטחונו, להרעיף מחמאות, להיות פרטנר קשוב ותומך, לא למהר לשפוט ולבקר, להשכיל לשתף בסודות הלב, לא לבזות אותו בפני זרים, לא לשקר ולנהל הסתרות אחד מהשני וכמובן שלא לבגוד באמונו בכל צורה שהיא. כל מי שחווה בעברו אחד מהדברים האלה יודע כמה זה כואב וקשה. אם כך, למה שנגרום צער שכזה לאדם הקרוב לנו מכל?


מי שחושב שלקיים את כל שכתוב כאן קשה אכן צודק! אומנם זה לא קל, אבל מבט קצרצר באלימות על רבדיה השונים שגואה כיום בחברה הישראלית, בקוטביות האדירה, ביחסים הבעייתיים בתוך המשפחה, באחוז הגירושין שמרקיע שחקים, בקשר הורים-ילדים שמתערער וכו' – יגלה שבסופו של דבר דווקא הדרך הזו היא הקלה יותר...


שבת של אהבה ושלום, ניר אביעד

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה