שביתה נגד מתווה הבגרויות החדש, כן/לא בבית ספרנו.. חילוקי דעות חריפים בקרב הורי נ"צ

$(function(){setImageBanner('d5c08bd3-898e-4fb8-84ee-2d56b9aeb027','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,45868,'Image','');})

החלטתו המותקפת מכל עבר של שר החינוך קיש בנושא הבגרויות והחזרתן, עוררה ויכוח ציבורי אדיר והנהגת ההורים הארצית, המתנגדת למתווה, מתכננת השבתה. (ראו סירטון הסבר)
אבל בנס ציונה ההורים חלוקים בדעותיהם.
הנהגת ההורים היישובית תדון ותחליט מחר, אך ההנהגה הבית ספרית ב"בן יהודה" בראשות נתי כהן כבר החליטה לא להשבית, ו"מתנגדת לשימוש בילדים ככלי במשא ומתן פוליטי תקציבי" אבל תאפשר להורים להפגין בכניסה...
בתמונה: תלמידי מגמת משפטים בבן יהודה מסיירים לא מכבר בביהמ"ש העליון. הכנה לבאות?

פייסבוק

נס ציונה - שביתה נגד מתווה הבגרויות החדש, כן/לא בבית ספרנו.. חילוקי דעות חריפים בקרב הורי נ"צ

הבוקר הגיעה ידיעה למערכת כי יו"ר ההנהגה ההורית בבי"ס בן יהודה בנס ציונה, נתי כהן, קיבל לכאורה החלטה חד צדדית, בניגוד להחלטת כלל ועדי ההורים הארציים בבתי הספר העל יסודיים בארץ, לא להצטרף למחאת מתווה הבגרויות החדש.

זאת, יצויין, בטרם נדון הנושא בהנהגה ההורית היישובית, כאשר ינון שרז היו"ר מסר לנו כי ההחלטה תיפול בפגישתם מחר.

אגב, ביום רביעי הקרוב צפויה בחינת מגן, בה התלמידים לא יקבלו ציון, למרבה הצער.

ותחילה מעט רקע על המתווה.

השר קיש הורה על שינוי שיטת הבגרויות וחזרה למודל הישן והלא עדכני בהשוואה עולמית, למרות שהמורים טוענים כי המודל מעמיס ומבוסס על מבחנים כ-10-13 בגרויות , ללא למידה משמעותית, באפשרות בחירה לא פרקטית בין הגשת עבודות – שיעמיסו רק על צוות ביה"ס, לבין בחירה בבגרויות – הבחירה הטבעית לכל מורה שיעדיף להימנע מבדיקת עבודות והנחייה.

לאור זאת הודיע יו"ר ההנהגה הארצית, מירום שיף כאמור על השבתת מחאהשביתה צפויה להתקיים במקביל לעיצומים של ארגון המורים במסגרתם לא מתקיימות פעילויות מחוץ לביה"ס, אין ציונים לרבות ציוני מגן, אין הקלדת ציונים למערכות, אין פעילויות מחוץ לשעות ביה"ס, אין טיולים לשכבות התיכון, וכן החרפת השביתה לימים מלאים.

מדוע אנחנו שובתים? מסביר יו"ר הנהגת ההורים הארצית צפו בווידאו מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית הודיע על שביתה | צילום: הנהגת ההורים הארצית

מצ"ב ההודעה המלאה של ההנהגה הארצית:

הורים יקרים,
בעקבות הצגת מתווה הבגרויות החדש הנהגת ההורים הארצית קיבלה החלטה לא פשוטה לקיים שביתת מחאה. להלן ההסברים שהובילו לכך ומדוע מתווה זה פוגע בתלמידי ותלמידות ישראל:
כיצד נבחנו בעבר מרבית התלמידים?

שכבות י"א-י"ב נבחנו ב-9-15 בחינות בגרות, בהתאם לתוכניות הבגרות במקצועות השונים. הציון נחלק ל-%30 הערכה חלופית ברוב המקצועות, למעט מתמטיקה ו-%70 בחינה חיצונית. שני החלקים התבססו בעיקר על שינון חומר ובחינה בכתב. חלק ניכר מבתי הספר ביצעו גם את ההערכה החלופית על ידי מבחן מסכם. כלומר, התלמידים נבחנו בכתב על %100 מהחומר.
מה קרה בקורונה? בפעולה של משרד החינוך למען טובת התלמידים נקבעו 5 בגרויות חיצוניות (מתמטיקה, אנגלית, עברית, מקצוע בחירה ומקצוע מח"ר)ו-3 בחינות פנימיות. אילוצי הקורונה הוכיחו כי אפשר להפחית את עומס הבחינות ולשלב יותר מיומנויות חיוניות לעתיד התלמידים, בהתאמה למדדים בינלאומיים כדוגמת ה-OECD .רבים מצוותי החינוך ראו בכך הזדמנות להכנסת שיטות למידה חדשניות, טכנולוגיה וכלים מתקדמים. מתווה הקורונה יסתיים כאשר שכבת י' הנוכחית תסיים את לימודיה בתיכון.
 מהי רפורמת המח"ר? רפורמה שנהגתה על ידי הממשלה הקודמת ואשר יישומה החל השנה. הרפורמה התמקדה בלמידה משמעותית של מקצועות המח"ר מורשת, חברה ורוח, דרך פיתוח מיומנויות רבות להן יזדקק התלמיד בחייו הבוגרים, והערכה חלופית(עבודת חקר, פרוייקט וכו') במקום בחינת בגרות בכתב.
הרפורמה החלה השנה ונגנזה מידית עם חילופי השרים. אמנם הרפורמה לא הייתה מושלמת, אך העמידה את טובת התלמיד בראש והייתה מאחוריה כוונה והבנה, שחשוב לשלב בתהליכי הלמידה מיומנויות וכישורים חיוניים לבוגרי מערכת החינוך כיום. לצד זאת הייתה מטרה מוצהרת להפחתת בחינות בגרות 
(ישראל שיאנית במספר בחינות סיום בתיכון).

 מה מציע המתווה החדש?

חזרה למה שהיה בעבר, בדרישה ל-9-13 בגרויות חיצוניות, המתבססות בעיקר על שינון חומר ובחינות בכתב. "הגמישות" מתבטאת בחלוקה של %70 מהחומר
ל-%35 בחינה בכתב (בחינת הבגרות)ו-%35" מיומנויות" (שתי משימות מבוקרות), ו-%30 מהחומר בהערכה חלופית, שגם היא לרוב בחינה בכתב. המתווה החדש יכנס לתוקפו משנה הבאה, עבור התלמידים שיעלו לכיתה י' בשנה הבאה.
מה הבעיה במתווה החדש?

ראשית, יצירת פערים קיצוניים בין
בתי ספר חלשים לחזקים, אפילו בתוך אותה עיר. בעוד החזקים ילמדו מיומנויות עם כלים מתקדמים, החלשים יחזרו לבחינות בכתב בלבד, בדרך בה שאנחנו והורינו למדנו. זהו מתווה שמחייב הערכה של משתנים רבים, אך אין דגש על תהליכי למידה וחוויות העשרה. בנוסף, ביקשנו שלא למהר בפרסום מתווה חדש, ללא בדיקה מעמיקה והכנה, עם דגש על התאמה ללמידה משמעותית, מעשית ומגוונת ועל מנת לאפשר מעבר חלק של בתי הספר למתווה החדש, תוך ליווי ותמיכה בצוותי ההוראה.

על מי ישפיע המתווה החדש?

המתווה רלוונטי לתלמידים שיעלו לתיכון החל משנת הלימודים הבאה. על פניו הוא אינו מתחשב תלמידים ובצורכיהם אלא בשיקוליהם של רבים מרכזי מקצועות המח"ר, ארגון המורים ומפקחי המקצועות, המתנגדים לשינויי עומק ומסרבים
להתקדם לשיטות הוראה ולימוד רב-תחומיות.
פעילותה של הנהגת ההורים הארצית בנושא:

הקמנו צוותי עבודה וחשיבה שפעלו יחד עם משרד החינוך, צוותי הוראה, מנהלי אגפי חינוך, ארגון מנהיגים, ארגון מנהלי בתי ספר, מועצת התלמידים הארצית,
צה"ל והאקדמיה – כשותפים מלאים לעתיד החינוך בישראל, וכדי לסייע בקידום דור העתיד של ישראל.

לשם כך נפגשנו פעמים רבות עם שר החינוך החדש ומנכ"ל משרדו. הצגנו מחקרים שערכנו והאמנו כי אנו שותפים ברצון לפעול לטובת התלמידים. עם זאת, הובהר כי המתווה יותאם להסכמים הקואליציוניים בהם נדרשה החזרת המתווה המיושן. כמו כן, ביקשנו שלא יתאפשר לבצע הערכה חלופית בצורת מבחן מסכם בכתב - ההצעה לא התקבלה.
הצרכים שהועלו על ידי כלל הגורמים לעיל, לפיהם הצענו את המתווה החדש: הובהר באופן חד משמעי כי התלמידים אינם מסיימים את התיכון עם ארגז כלים מתאים להתמודדות עם חייהם כבוגרים. צה"ל והאקדמיה הדגישו כי המיומנויות כגון היכולת לעבוד בצוות, ניתוח חומרים, העברת מצגות ועוד – הן כלים
בסיסיים להצלחה בעתיד והן חסרות במערכת החינוך כיום.
המתווה שהנהגת ההורים הארצית הציעה למשרד החינוך:

הבהרנו שאנחנו לא מוכנים לחזור לאחור, והצענו מגוון מתווים עם דגש על מתן אוטונומיה וגמישות למנהלים ולמורים. חשוב לציין כי אנו רואים חשיבות רבה בלימוד מקצועות המח"ר, וכל שינוי שהוצע התייחס אך ורק לדרכי הערכה שונות ומגוונות, שבבסיסן לימוד מיומנויות וכישורים חיוניים למאה ה-21 ,תוך שמירה על הרווחה הנפשית של התלמידים.
 כיצד צפוי שהתלמידים ייפגעו מהמתווה המוצע?

תלמידי ותלמידות ישראל חוו טלטלה גדולה בשנות הקורונה, ולכן שמנו דגש וחשיבות על יציבות לצד שימוש במיומנויות והחדשנות שנרכשו בזכות ובמהלך
הקורונה. חשוב מאוד גם להתייחס להיבט הרגשי-נפשי, ולמשמעות של בחינות חיצוניות עבור מרבית התלמידים. גם במקרים בהם מצמצמים את היקף החומר הנלמד בחינות יוצרות לחץ ומתח רב. בנוסף, המתווה ייצר עומס רב על התלמידים: הן לימוד ובחינות בכתב והן כתיבת עבודות )חלק המיומנויות(.
 למה לדעתנו המתווה פוגע בצוותי החינוך?

אנו רואים במתווה אמירה שמביעה חוסר אמון בצוותי החינוך או ביכולות שלהם ללמד מיומנויות וכישורים. לכן נדהמנו מכך שרן ארז, יו"ר ארגון המורים, בירך על המהלך.
 מה עכשיו?

הנהגת ההורים הארצית מתכוונת לעשות כל שביכולתה במטרה לעצור את המתווה הזה.
יתקיימו פגישות בזום להורים בהן יינתן הסבר מפורט יותר.
מוזמנים לפנות אלינו לפרטים נוספים גם במייל: org.horim@ho

להלן ההודעה שפירסם נתי כהן, בשם ההנהגה ב"בן יהודה" בנס ציונה

עם קריאת ועד ההורים הארצי להשבתת הלימודים התקיים דיון בועד המוסדי של בן יהודה, האמירה הברורה והמוחלטת היא שהועד אינו מסכים עם ההחלטה לשבות.

אנו רואים בהגעת הילדים לבית הספר ערך מוביל שמורכב מכמה התייחסויות אל התלמידים עצמם ואל יחסי הגומלין שלהם עם בית הספר והצוות-

-קיום וכיבוד שגרת החיים של הילדים ע"י ההורים- שגרת חיים חברתית,לימודית,שגרת חיים בטוחה שאינה מושפעת מיריבויות פוליטיות או אישיות של גופים כאלו או אחרים ושאינה משמשת כלי ניגוח.

-היחס אל מול הצוות שעושה הכל כדי להגיע לבית הספר בכל תנאי ולהשאיר שעריו פתוחים לילדים שלנו,למצוא את הזמן להגיע לא פעם גם בימי חופש או תנאים קשים מתוך השקעה בילדים וכבוד אליהם ואל המשימה שלהם לצלוח את שנות הלימודים עם הישגים לימודיים וחברתיים.

-תחושת היציבות של הילדים וההתייחסות שלהם אל בית הספר שבו הם לומדים.

נקודות אלו נוספות הועלו ע"י חברי הועד המוסדי בבן יהודה וקובעות שאין להשתמש בילדים ככלי מניע מהלכים.
ולכן הועד המוסדי אינו מקדם או תומך בשום אחת מהקריאות להשבתת הלימודים.

השביתה כפי שהיא מוצעת ע"י הועד הארצי מורכבת בעצם מ2 סיבות ואלו ההתיחסויות הפרטניות לסיבות אלו-

לגבי המתווה החדש- בקרב מנהלים בעיר ומחוץ לה נשמעים קולות שונים בעד המתווה ונגדו לא מעט מנהלים אומרים כי הם עדיין לומדים את המתווה לפרטיו. עם הזמן, מתגלים דברים חיוביים או שליליים במתווה אנחנו מרגישים כי קביעת הועד הארצי וההתיחסות שלו למתווה כאסון מוחלט היא קביעה לא מלומדת וחפוזה.
כשנדע יותר וכשהמנהלות והמנהלים שלנו ידעו יותר נשקול ונחפש מה אנחנו יכולים לעשות אל מול המתווה אם יתברר כשגוי ומזיק.

-לגבי השימוש בילדים ככלי במשא ומתן פוליטי תקציבי כזה או אחר-
אם הועד הארצי טוען ובצדק להתנהלות כזאת שהיא קלוקלת אין שום הצדקה לו עצמו להוביל מהלך דומה על סמך- " כשהם משתמשים בילדים זה מעשה נורא,כשאנחנו משתמשים בהם זה מעשה כשר"  זה לגמרי לא מקובל עלינו כהורים וכדוגמא של מוסר כפול לילדים שלנו .

ביום רביעי הילדים בבן יהודה יגיעו ללימודים והצוותים יחכו להם.
שכבה ח יוצאת לטיול ואנחנו מאחלים להם להנות לצאת בשלום ולחזור בשלום.
שאר הילדים יקיימו את שגרת הלימודים שלהם בבטחה וללא הפרעה.

הורים שירצו למחות על מי מהסיבות שהועלו למעלה לשביתה יכולים לבוא למחות בבוקר יום ד לשעה אחת ליד בית הספר ובצורה כמובן שלא תפריע לתלמידים.
אם יש הורים כאלו אנא הודיעו לנו כך שנדאג לכם לאישור,למקום לשבת,לצל,ולמים, שהרי בן יהודה הוא הבית של ילדכם ושלכם גם, לא תרגישו לא רצויים,אנא עדכנו אם יש לכם רצון להגיע ולהפגין.תודה לחברי הועד המוסדי שנמצאים כאן תמיד לטובת התלמידים. שהביעו דעתם ואמרו את אמירתם מתוך דאגה ואכפתיות לכלל הילדים הלומדים בבן יהודה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה