שתי שאלות על "התגלית הארכיאולוגית של נס ציונה". האומנם מדובר במפעל ההתיישבות היהודי?.

$(function(){setImageBanner('d7b34354-1d79-429d-aa14-a9a3468ba922','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45931,'Image','');})

בכתבה קודמת פירסמנו כי "בשולי כפר אהרון נחפרה ונחשפה מערכת השקיה ייחודית ומונומנטלית הכוללת באר רבת ממדים, שוקת מרכזית ורשת משורגת של תעלות השקיה בנויות אבן ובטון, שנבנו במאה ה-19 ומוגדרת - כאתר בעל חשיבות עליונה של מורשת ההתיישבות החקלאית היהודית בארץ ישראל."
האם באמת מדובר בתגלית שבנייתה מיוחסת להתיישבות היהודית, או שריד לימי ההתיישבות הערבית?
שאלות נוקבות אודות הקביעה שפורסמה בכתבה באתר נס ציונה נט, מעלה הקורא בן עירנו שפיר קמר שהינו חובב היסטוריה מובהק.

 התגלית הארכאולוגית בנס ציונה שהייתה ידועה לאתר הזיכרון הפלסטיני כבר בשנת 2015

שתי שאלות על התגלית הארכאולוגית של נס ציונה "גן הפרדסים". האומנם מדובר במפעל ההתיישבות היהודי?

שאלות נוקבות אודות הקביעה שפורסמה בכתבה באתר נס ציונה נט, מעלה הקורא בן עירנו שפיר קמר שהינו חובב היסטוריה מובהק.

הכתבה המקורית 44319

עיון מהיר באתר באתר התעמולה Palestine Remembered מגלה שמוצגת בו השוקת, "התגלית המרעישה של נס ציונה," במלוא תפארתה כבר מספר שנים.  וזה מעלה שאלה כיצד נקבע שמדובר דווקא במפעל התיישבות יהודי?. כיצד ניתן לסתור את הטענה הפלסטינית על בעלות מוקדמת בהרבה של ערבים על האתר?

בסוף הכתבה נביא תעלומה נוספת – לאן נעלמו האריות של נס ציונה ונבקש את עזרת הגולשים בהתחקות אחר גורלם.

נתחיל עם מחמאה ומשאלה. התגלית בשולי כפר אהרון מרתקת. מי שמשוטט בפרדסים שעוד נותרו סביב נס ציונה יכול פה ושם לראות שרידים של טרזינות. עוד מעט גם זה ייעלם. לכן יש לעשות כל מאמץ על מנת לשמר את פיסת ההיסטוריה הזו. לטובת הדורות הבאים. על כך אין חולק.

אך האם באמת מדובר בתגלית ראשונית?

האם ניתן לייחס בהכרח, את הבאר ומערכת ההשקיה להתיישבות היהודית בוואדי חנין נס ציונה?. יתרה מזאת, בדוחות ארכאולוגיים מקובל לפרסם את בסיס הנתונים של המחקר ואת העובדות לקביעת המסקנה כדי לאפשר לקוראים, גם לא מקצועיים, כמו כותב שורות אלו, בחינה ביקורתית של המסקנות. אך הכתבה כמובן לא מתייחסת לכך.

מגיעה לנו תשובה מפורטת. לגופו של עניין כמובן. לא סתם לא הזכרתי את הדוברים בכתבה המקורית, אלא רק את הטענה/מסקנה. השאלות הן לגופו של עניין. ולי כחובב היסטוריה יש לא מעט עניין. 

מסתבר שמקום התגלית המרעישה בנס ציונה היה ידוע ומוכר הרבה לפני חפירת ההצלה של רשות העתיקות. למי בדיוק?. לאתר התעמולה הפלסטיני Palestine Remembered ולגולש בשם abu raya שהעלה את התמונה לאתר הזיכרון ( שרובו מומצא לטעמי ) כבר בשנת 2015.

עכשיו קצת גאוגרפיה והיסטוריה, בהקשר של התגלית הארכאולוגית והקביעה החד המשמעית בכתבה שמדובר במפעל התיישבות יהודי. 100 מטר בקו אווירי ממיקום התגלית הארכאולוגית, שהיא כאמור מרשימה לכשעצמה וראויה לשימור מחמיר, שוכנת הווילה המהודרת של משפחת אל טאג'י. כיום היא נמצאת על שטח בית השיקום מרחבים.

במלחמת העצמאות כבשו את המקום חיילי הפלמ"ח והווילה הפכה לסנטוריום לחיילים ומאוחר יותר לבית שיקום.
שורשיה של משפחת אל טאג'י מיוחסת לשייח' רסלאן. (הווילה השנייה של המשפחה שוכנת בטבורו של המכון הביולוגי). המשפחה עסקה ביו היתר בחקלאות ועל חשיבותה ועושרה יעידו שתי עובדות. הראשונה היא אירוח המלך עבדאללה בביקורו באזור אי שם בשנים המוקדמות של המאה ה 20. והשנייה היא תיעוד הרכבים החדישים שרכשה המשפחה העשירה באותה תקופה ונזכרים רבות בתולדות התחבורה בארץ ישראל. 

על קורות משפחה זו סיפר האיכר והסופר משה סמילינסקי (1), שהתרשם רבות מהפרדסים רבים שנטעה משפחת אל טאג'י באזור. הסיפור מצוטט במלואו בספר " נס ציונה עיר עם לב מושבה" שיצא בהפקת עיריית נס ציונה בשנת 2003. לנוחיותכם צרפנו קישור למהדורה הדיגיטלית שלו ( הקישור בסוף הכתבה). 

האם אין חשד ולו הקל שבקלים, שהמתיישבים המוקדמים להתיישבות הנוצרית (רסלר) והיהודית (לרר) היו אחראים להקמת מערכת ההשקיה?. האם אין מקום, אגב הקביעה בכתבה, להפריך את החשד הזה?. כיצד נסתור כי טענות הפלסטינים לבעלות היסטורית על התגלית הארכאולוגית של נס ציונה?. 

( אני בכוונה מתעלם מהסיפור אודות 350 הבארות שחפר השייח עבור כלתו, הנסיכה המצרייה וגני השושנים שנטע לכבודה ....אגדות לחוד עובדות לחוד). מה לנס ציונה ולנסיכות?. 

רגע אולי זה בכלל רסלר חפר והקים את הבאר?.

עכשיו נחזור לקביעה שמדובר במפעל התיישבות יהודי מהמאה ה 19. הכותב לא מספר לנו סמך אילו עובדות הסתמך בקביעה שלו שמדובר בהתיישבות יהודית דווקא. תרשימים ישנים?. עדויות?. תמונות?. ממצאים בשטח?. מסורת היסטורית?. תרבות חומרית?. 

יתרה זו, הוא לא מציין לאיזה חלק של המאה ה 19 הוא מייחס את הבאר ומערכת ההשקיה המפוארת. האם מדובר במערכת השקיה שנבנתה בחלק הראשון של המאה ה 19 או בשלהי אותה מאה, שאז כבר הייתה התיישבות לא ערבית ולאחר מכן התיישבות יהודית בעשרים השנה האחרונות שלה.

כאן המקום להזכיר פרק חשוב מתולדות המושבה נס ציונה. ההתיישבות הלא ערבית באזור נס ציונה החלה בשנת 1875 עם התיישבותם של רוסים ממוצא גרמני מבסרביה , שלא נמנו עם הטמפלרים. הם רכשו כ 2000 דונם, חפרו באר מים והקימו בריכה ליד החאן הקדום שעמד במקום וכמובן נטעו פרדס. (2). 

סופו של רסלר שנטש את המקום יחד עם 35 אנשים נוספים, ובשנת 1882 ביצע עסקת החלף עם ראובן לרר. ומכאן הכל היסטוריה מוכרת ידועה ומתועדת היטב. ההתיישבות היהודית בנס ציונה החלה רק בשנת 1883 לכל המוקדם, זה האחרון הגיע לכאן, מצא חורבה ושממה, נאחז בציפורניים והקים את מה שהפך לימים לאחת הערים היפות והמבוקשות בשפלה.

אך האם המתיישבים הראשונים של נס ציונה הם אלו, שבהכרח הקימו את מערכת ההשקיה המפוארת הזו?. הייתי שמח לקבל את הנימוקים והעובדות שעליהן מסתמכים מי שקובעים כך. כיצד בוצע תהליך הטלסקופיזציה אל העבר והאבחון הכרונולוגי לקביעה החד משמעית?.

חשוב שנדע בדיוק למי מיוחסת הבניה המרשימה הזו, על סמך אילו עובדות היא מתבססת ומה היו הממצאים החומריים שהובילו למסקנה?. איך נדע שלא מדובר בטיעון מעגלי או מסקנה שגויה?. 

ולסיום, רגע לפני שאתם נפרדים מהכתבה, הנה תמונה אחרונה לסיום. תמונה נוספת שצדה את עיני באתר הנאכבה, לא תוכלו למצוא אותה באתרים אחרים.

היא מציגה בריכת מים גדולה ובצדדיה 2 פסלים של אריות, עשויים שיש שומרים על בריכת מים. התמונה מכונה על ידי מי שהעלה אותה בשם The two famous lions over-looking Shucri's Bayyara. היא מיוחסת לאחת משתי הווילות הערביות של נס ציונה ועדיין עומדות על תילן. מי שיודע דבר מה על בגורלם של האריות מוזמן לכתוב לנו ואנו נשמח לצאת למסע בעקבות ההיסטוריה האבודה של נס ציונה.

האריות של ואדי חנין מי יודע מה עלה בגורלם צילום מתוך אתר  palestineremembered.

המשך קריאה 

(1) נס ציונה עיר עם לב של מושבה באתר כותר

 (2) השמעתם על התגלית הארכיאולוגית החדשה בנס ציונה: "גן הפרדסים" ?

עוד על הגירת נוצרים רוסים לארץ ישראל ותפקידם החשוב בהתיישבות היהודית בארץ 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה