העירייה נאלצה לחזור בה מדרישת העדיפות לזוגות צעירים מנס ציונה בתוספת הדירות שאישרה ב"נס 130"

$(function(){})

ידיעה ערוכה ומעודכנת:
לפני למעלה משנה אישרה מליאת מועצת העיר "תוספת שבס" של 20 אחוז זכויות בניה ליזמית "אפריקה מגורים" במתחם הג"א (נס 130) בתמורה להקצאתן ל42 זוגות צעירים תושבי נס ציונה ובמחיר מוזל ב6 אחוז מהמחירון. וזאת מלבד 162 הדירות שהוקצו לזוכים ב"מחיר למשתכן".
***
הערב חזרה בה מליאת העיריה, בהמלצת ראש העיר, מהדרישה, זאת לאחר שמשרד השיכון הטיל וטו חד משמעי, למרות שהיזמית הסכימה ולאחר שהנושא גרם לעיכוב ממושך .
***
הדילמה בה היה על חברי מ. העיר להכריע הערב היתה - האם לבטל גם את "תוספת שבס" אותה התנו בשעתו בהקצאה לתושבי המקום, אך לגרום בכך לנזק אדיר לזוכים ב"מחיר למשתכן" , מהם 71 משפחות מנס ציונה, בשל דחיית הבניה הצפויה למשך כשנה וחצי...אם תידרש החברה לתכנן מחדש את הפרוייקט, או לוותר על הדרישה...וכאמור, הם החליטו לסגת ולוותר.
ראש העיר: תוכנית הפרויקט המשופרת מכילה עכשיו תמהיל דירות נכון ומגוון, איכות בניה גבוהה תוך הבנה של צרכי התושבים ודאגה לרווחתם.

אפריקה מגורים

למעלה מ3 שנים חלפו מאז פורסם המיכרז הראשון לשיווק פרוייקט "מחיר למשתכן" על אדמות מדינה במתחם "נס 130" (מתחם פיקוד העורף) כאשר "אפריקה מגורים" זכתה במיכרז בחלקה הדרומית,  לבניית שכונה אותה החברה מכנה בפירסומיה  "סביון ואירוס". שכונה בה כבר ביצעה בינתיים העירייה את עבודות התשתית.  

הבקשות להיתרי בניה שהגישה "אפריקה מגורים" לעירייה עוסקות בסך הכל ב6 בניינים (ראו הדמיה) בהן תוכננו בתחילה  216 יח"ד,  כולל 44-50 דירות גן/גג ופנטהאוזים, לצד דירות 3.5 חדרים עד 5 חדרים,  מהן 162 המיועדות  לזכאי "מחיר למשתכן".

אלא שב31.8.2020 בישרנו כאן כך:

בעוד שבקדנציות הקודמות סירבה הנהלת העירייה לאמץ את "תקנת שבס". החליט הפעם ראש העיר עקרונית שיש לקבלה, כדי לסייע לזוגות הצעירים בני העיר, שיוכלו להישאר בה. וכך אישרו חברי המליאה את התוכנית, בהימנעותה של חברת מ. העיר פנינה זיו (מסיבות חברתיות שגרמו לה לפקפק בלוח הזמנים המוצע להרשמה לפרוייקט).

המשמעות לאור אישור  החלת "תקנת שבס" לגבי חלק מתוכניות הבניה החדשות, דהיינו תוספת 20% דירות, כ200 בסה"כ בגודל 80 מ"ר ברוטו לכל היותר,  בתנאי שאלו תימכרנה רק לתושבי העיר ובהנחה של 6% לפחות - הינה כי בכמה תוכניות חדשות ובראש ובראשונה תב"ע נס 130ב' (מתחם הג"א) שם הסתיימו מיכרזי הקרקע לכ 240 דירות והפיתוח הסביבתי כבר בשיאו- יוכלו היזמים לשנות את תוכניותיהם בהתאם.

 בתב"ע זו שכבר על "המסלול המהיר" מדובר ב48 דירות ללתושבי נ"צ נטולי דירה בבעלותם - שיהיו זכאים להנחה בת 6% ממחיר הדירה בשוק החופשי, ובלבד שלדירה יהיו מאפיינים דומים באותו פרויקט. .ובסה"כ תוך חמש שנים הקרובות (תחולת ההחלטה מהערב) ב200 בסה"כ.

מתוך 48 היחידות האמורות- 42 הינן במבנים שמתכננת "אפריקה מגורים" כתוספת ל216 הדירות בתכנון המקורי

מערכת "נס ציונה נט"

ההצבעה בשעתו במליאה:

אז מה קרה?

ובכן, מסתבר כי במ. השיכון טירפדו את ההחלטה, למרות ההסכמה של היזמית להנחה הנדרשת. (בל נשכח כי לא מדובר בנדיבות מצידה... שכן היא לא משלמת פרוטה על תוספת הזכויות שפירושה חיסכון של כמעט 25 אחוז, מרכיב הקרקע, בעלות בניית הדירות הנוספות, לצד ירידת ערך מסויימת במחירי יתר הדירות, בשל העלאת הצפיפות) .

משרד השיכון העלה טיעון עקרוני לפיו מדובר באדמות מדינה שנועדו בעיקר ל"דיור למשתכן" ואם העירייה מעוניינת בהגדלת הצפיפות ותוספת דיירים, אדרבה, אך אין לה זכות משפטית להציב תנאים כאלו (ואכן הם מתבססים להבנתי על קביעה של ביהמ"ש העליון בשעתו).

הויכוחים נמשכו חודשים ארוכים ובינתיים הושלם כאמור התכנון אושר במליאה במאי 21 והכל מוכן לחתימה ויציאה לבנייה, כאשר הזוכים ב"מחיר למשתכן" ובצדק, מוחים נמרצות על העיכובים, כאשר בפרוייקטים אחרים ששווקו באותו מועד, כבר מחלקים מפתחות בקרוב...

ובל נשכח כי העיכוב הזה שחק ממילא את ההנחה המובטחת בשל עליית המחירים של לפחות 9 אחוז בשנה האחרונה.

ולכן,העלה כאמור ראש העיר הערב לדיון את הנושא , לאחר שהעירייה הפנימה כי  היא לא תוכל לכופף את מ. השיכון ולסייע ספציפית לבני העיר, בפרוייקטים שהינם על אדמות מדינה.

יצויין כי מהישיבה נעדר יו"ר ועדת המשנה לבניין עיר, עמוס לוגסי. קרוב לוודאי באופן הפגנתי...

הערה:  למרות שהמתנתי 3 ימי עבודה למתן תגובה,- לא הגיבו על כך עד לפירסום הראשון שלנו, לא מ. השיכון ולא חברת "אפריקה מגורים".

ואילו העירייה הגיבה כך- לאחר הדיון:

במסגרת הליך קבלת ההיתר של חברת אפריקה ישראל, אושרה בקשה להיתר על ידי ועדת המשנה לתכנון ובניה בסוף חודש מאי השנה. עוד קודם היזם נדרש על ידי העירייה לערוך שינויים בתוכנית המקורית ולשפרה: לשנות את תמהיל הדירות ולכלול גם היצע של דירות קטנות, במטרה להתאים את היצע הדירות לאוכלוסיות שונות. בנוסף דרשה העירייה שיפורים נוספים בתוכנית להבטחת איכות הבניה והתאמתה לאופי העיר ולרווחת הדיירים בניהם: הגדלת מרפסות בדירות, הגדלת שטחים ציבוריים ולובי הבניינים, הגדלת חדרי האשפה, תוכנית תחבורה ועוד. כאמור, אישור תוכנית היזם המשופרת התקבל במאי השנה בעוד משרד השיכון סירב לאשר את תוספת יחידות הדיור בפרויקט בהתאם למדיניות העירייה ליעוד תוספות יחידות הדיור עבור בני המקום מחוסרי דיור.

מליאת בניין עיר בשבתה כועדה המקומית לתכנון ובניה דנה אתמול בשאלה האם לאשר ליזם תוספת שבס, עבור התוכנית העדכנית הכוללת מפרט משופר, תוך חריגה מהמדיניות העירונית או האם לבקש מהיזם לבצע תכנון מחדש ללא תוספת שבס. חברי הועדה אישרו את שינוי המדיניות בפרויקט הזה בלבד, לאחר בחינת ההיבטים התכנוניים והבנה כי התוספת אפשרה את התוכנית המשופרת הכוללת תכנון מיטבי ותמהיל דירות נכון וכדי לקדם את הפרויקט ללא דיחוי.

ראש העיר שמואל בוקסר:  משרד השיכון סירב לאשר את המדיניות העירונית שלנו בפרויקט הנוכחי, לפיה תוספת השבס תוקצה לבני המקום מחוסרי דיור. כל החלטה אחרת היתה גורמת לעיכוב הפרויקט וגורמת סבל מיותר לזוכים במחיר למשתכן. חברי מליאת בניין עיר גילו אחריות וקיבלו את המלצתי שלא לעכב את הפרויקט ולאשר את תוכניות היזם. לאחר ההבנה כי תוכנית הפרויקט המשופרת מכילה עכשיו תמהיל דירות נכון ומגוון, איכות בניה גבוהה תוך הבנה של צרכי התושבים ודאגה לרווחתם.

תגובת מ. השיכון (כפי שנמסרה ל"דה - מארקר)

"משרד הבינוי והשיכון פועל בפרויקט כפי שפועל בכל פרויקט אחר וזאת במטרה שהליך בחירת הדירות יתקיים בהקדם האפשרי. נציין כי המשרד מוודא כי הדירות שיוצעו לזכאים הינן בהתאם להחלטת מועצת מקרקעי ישראל בנושא דיור בר השגה, בה מפורט נושא המכסות וההקצאה לבני המקום.
"במקרה זה, העירייה מבקשת להקצות 100% מיחידות הדיור בהקלה (תוספת שבס) לבני המקום. בקשה זאת נוגדת את החלטת מועצת מקרקעי ישראל והנחיות משרד המשפטים. לכן המשרד אינו יכול לאשר הקצאה זאת, שאינה תואמת את הכללים שנקבעו. בימים אלו פועל היזם אל מול הוועדה המקומית לשינוי התנאים שנקבעו, על מנת לאפשר את שיווק הפרויקט".

ראו מה עוד כתבנו על הנושא בשעתו:

אתר נס ציונה נט-  מה עוד כתבנו על הנושא בשעתו:

פרויקט "סביון ואירוס" (במתחם הג"א) קיבל היתרי בניה. סיפור על גאווה, אכזבה ו..תסכול !

כתבה נרחבת ב"דה מארקר" היום בנושא

מי פוגע בזכויות הזוכים בפרויקט מחיר למשתכן בנס ציונה   

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה