בדרך לשוויון מגדרי בנס ציונה: פרויקט "רחוב בשמה" מוביל שינוי בסדר הישן

$(function(){setImageBanner('b32ba802-0b72-4486-aac6-d7638c5ee3c3','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45868,'Image','');})



הפרויקט, בהובלת ציפי יוגב מ-ויצו נס ציונה, נועד כדי לגרום לעוד רחובות בנס ציונה להיקרא לאחר נשים. למען המטרה, גויסו תלמידי כיתה י"א, החוקרים את הנושא ומכינים סרטון שממצה את פועלן של נשים שהקימו והיו משמעותיות בהיסטוריה של נס ציונה. לאחר ש-3 רחובות כבר נקראו על שם נשים, יוגב לא עוצרת: "אנחנו רוצים לתת ביטוי לנשים מכל המגזרים, הדרך לשוויון מגדרי היא ארוכה"

ויצו נ.צ.

ציפי עם התלמידים שנרתמו לפרוייקט

מאת: אסף ניצן

השוויון המגדרי הוא נושא חם וחשוב מאוד, במיוחד בעידן METOO שבו אנו חיים. למעשה, הוא היעד החמישי ביעדי האו"ם לפיתוח בר קיימא, כאשר מטרת היעד היא להנחיל שוויון בין המינים ולפעול למען העצמה נשית ולשוויון בין מגדרי בנושא בריאות, חינוך וביטחון. זהו צורך בסיסי בזכויות אדם לשם שמירה על עולם שוחר שלום. בויצו נס ציונה החלו לפני כ-3 שנים בפרויקט נרחב ומעניין מאוד בשם "רחוב בשמה", במסגרתו תלמידי המעורבות החברתית מהתיכון בן גוריון בנס ציונה החוקרים את עברן של נשים שראויות שיקרא רחוב בשמן ומכינים סרטון שממצה את פועלן, במטרה לגרום לעירייה לקרוא לרחובות בשמות של נשים ולייצר שוויון בנושא זה.

ציפי יוגב, מובילת הפרויקט בוויצו נס ציונה, מספרת: "הפרויקט החל לפני כ-3 שנים מתוך מחשבה ששוויון מגדרי נוגע גם לשמות של רחובות בעיר, לקחנו נערים שהתנדבו במסגרת המחויבות האישית שלהם, תלמידי כיתה י"א, שיעשו עבודות על נשים חשובות, ויצאו לנו כמה עבודות מרשימות מאוד. פנינו לראש העיר וביקשנו שיתייחס לדברים שלנו, כי שמחנו מאוד שהוא נתן 3 שמות של רחובות על שם נשים, אבל על כדי להגיע לשוויון יש עוד עבודה רבה, ואנחנו מקווים להתקדם עוד ועוד בנושא בזמן הקרוב".

ציפי המשיכה: "ראיינו כמה אנשים מעניינים מאוד, לגבי סיפורי רקע לגבי נשים המועמדות שיקראו על שמם רחובות בנס ציונה. דיברנו עם אישה בשם ריקי לרר על סבתא שלה, לאה כהנוב שסיפרה על הסבתא שלה, ויש עוד כמה דמויות מרשימות בעיר, שראויות לאזכור. הילדים התחילו תהליך מעניין, וזה נמשך גם היום. אני רוצה לתת ביטוי לכולם, וזה כולל את הצד המזרחי של נס ציונה, לצד הצד האשכנזי, אין אצלנו הבדלים בנושא הזה".

ציפי מסבירה: "אני מניחה שבבתי הספר בנס ציונה עוסקים בנושאי שוויון מגדרי ומיניות אלא, אבל הנושא לא מיושם עד הסוף בשיעורי ספורט, לצורך הדוגמה. היום, כאשר נשים משמשות בתפקידי לחימה בצה"ל, וטייסות, שווה לחשב מסלול מחדש, לפתוח ולאפשר גם לבנות וגם לבנים בחירה חופשית בכל התחומים. מחקרים מוכיחים שכשאנשים יהיו מודעים לאי השוויון המגדרי הקיים, הם יוכלו לשנות את מציאות חייהם כי חברה שמתאפיינת בשוויון מגדרי כל המדדים משתפרים: רמת האלימות יורדת, הפוליטיקה נעשית שקופה ונקייה יותר, הכלכלה משגשגת".

ל"רחוב בשמה" יש כמה קריטריונים חשובים לגבי נשים שיכולות לקבל רחוב על שמן, הן חייבות להיות מייסדות העיר ו/או יקירות העיר, או דמויות חינוכיות ודמויות מופת של נס ציונה אשר טבעו את חותמן בעשייה ציבורית התנדבותית לטובת תושבי העיר. בנוסף, מדובר גם נשות העיר אשר פעלו למען העיר בתחומים הראויים לציון מיוחד, נשות רוח ומדע, סופרות משוררות הקשורות לנס ציונה, סופרות משוררות , נשות רוח ומדע יהודיות וישראליות. קריטריונים נוספים הם: נשים יוצרות, זמרות מלחינות, כותבות ושרות, נשים ( יהודיות ולא יהודיות), שתרמו לקירוב לבבות, דו קיום, אחווה ושלום, מנהיגות יהודיות בעולם, לוחמות במחתרות בכל מערכות העם בארץ ובגולה במהלך כל הדורות, "חסידות אומות העולם", נשים שהצילו יהודים בתקופת השואה ובהן הכיר ארגון "יד ושם", נשים ספורטאיות אשר הגיעו להישגים בתחום כולל ספורטאיות פראלימפיות, הקריטריונים יתייחסו לתכונות האישיות, להישגים ולהשפעה על הציבור.

הסנונית הראשונה לשינוי התרחשה בנובמבר האחרון, אז החליטה ועדת השמות העירונית להנציח בשלושה רחובות חדשים את שמן של שלוש נשים מדור המייסדים של נס ציונה. פעילות הקבוצה ראתה בהחלטה זו צעד ראשון וחשוב בתיקון העוול ההיסטורי של העלמת נשים מהמרחב הציבורי בעיר, שהביא למצב שבו רק 4 ארבעה מתוך כל רחובות העיר נקראים על שמות נשים. במהלך השנה האחרונה עשו חברות הקבוצה עבודת תחקיר יסודית, וגיבשו רשימה ראשונה של נשים בנות העיר הראויות להנצחה ברחובות או אתרים ברחבי העיר. לצורך זה קיימו חברות/ים הקבוצה סידרת פגישות עם גורמים שונים בעיר, ובהן ראש העיר, סגני ראש העיר, יו"ר "בית ראשונים ", חוקרות וחוקרים, ועיינו בספרים, מסמכים ותעודות בארכיונים וברשת האינטרנט.

לקראת הישיבה הבאה של הוועדה, סיפקו לאחרונה בויצו רשימה של נשים נוספות בנות העיר, בה הציעו שמות נוספים להנציח ברחובותיה. נשים אלה תרמו רבות לחינוך ולשיפור איכות החיים במושבה, קלטו עולים מכל הגלויות, שירתו את הציבור במגוון תפקידים והן מופת להתנדבות ולתרומה לחברה ולקהילה בעירנו. חלק מהשמות כוללות את שושנה הוכברג, חוה רינצלר, רות קס, ציפורה ברגמן, בלה הוכברג ועוד. בעירייה צפויים לכנס את הוועדה בקרוב וכמובן, להכניס מספר שמות ראויים לרשימת הרחובות, כדי לייצר את אותו שוויון מגדרי, שבוויצו עובדים עליו כל כך קשה. הפעילות של ויצו נס ציונה היא ראויה ומבורכת, והפרויקט הוא אחד החשובים שנעשה בעירנו בשנים האחרונות, במגוון אספקטים שונים. נותר רק לקוות שכאשר תחפשו רחוב בוויז בנס ציונה, תיתקלו בעוד ועוד שמות של נשים שהקימו את המושבה.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה