מסכה ומצה שמורה: מדריך מד"א השלם לשמירה על בריאותכם בחג הפסח 2022

$(function(){})

לקראת חופשת הפסח, במד"א מזהירים מהסכנות האפשריות בארוחת החג והטיולים ומזכירים - הקורונה עדיין כאן // המדריך המלא לסכנות פסח. לקרוא היטב ולשמור על חג שמח ובריא!

צילום דובר מגן אדום

מסכה ומצה שמורה: מדריך מד"א השלם לשמירה על בריאותכם בחג הפסח
 
הילדים, בני הנוער ותלמידי הישיבות יצאו השבוע לחופשת הפסח השנתית. לקראת הטיולים והבילויים מפרסם מד"א את מדריך הזהירות וההנחיות – על מנת לעבור את חופשת החג בשלום ובבריאות – תוך זהירות מנגיף הקורונה.
 
כמדי שנה מטפלים צוותי מד"א בפגיעות המתרחשות במהלך ארוחת ליל הסדר ובמטיילים שנפגעו במהלך ימי חול המועד. השנה, יש לנקוט באמצעי זהירות נוספים בשל נגיף הקורונה, שעדיין כאן. מד"א מפרסם את הסכנות הנפוצות במהלך ימי הפסח, את הדרכים היעילות ביותר להתמודדות עמן וההוראות למתן טיפול ראשוני:
 

תאריכי ליל הסדר 2022

השנה ליל הסדר נחגג ביום ששי 15/04/2022 

  ערב חג שני 2022 חל ביום ראשון, 24.4.2022

 עוד מיידע מעודכן טיולים עם הילדים ומתכונים לפסח עדכונים פסח 2022

סכנת כוויות
במהלך הבישול וביעור חמץ - הרחיקו את הילדים, השגיחו עליהם בשבע עיניים והנחו אותם להתרחק ממקורות החום.


איך נימנע?
- הרחיקו חפצים חמים ממקומות הנגישים לילדים (קומקומים, מיחמים, מגשי אפיה ועוד).
- בעת ביעור החמץ - הרחיקו את הילדים וודא שליטה על האש.


איך נטפל?
- בכוויה מקומית - יש לשטוף את האיבר הפגוע במים פושרים זורמים בלבד, אין למרוח משחות על המקום.
- במקרה של כוויה מפושטת או באם ישנן שלפוחיות על העור יש לחייג למד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי'! במידה והנפגע עולה באש יש לגלגל את הנפגע על חול/עפר, לשפוך עליו מים, לכסות את הנפגע באמצעות שמיכה רטובה (אין לכסות את הראש מחשש לחנק) - אין לנקז/לפוצץ שלפוחיות.


במהלך החג ובדרכים לטיולי פסח 
- יש להרחיק מהישג ידם של ילדים מיחמים ופלטות שבת חמות שעליהם סירים ונוזלים רותחים.
- אין להשאיר ילדים ברכב סגור, גם לא למספר דקות בודדות. במהלך הסידורים לקראת החג ועם חזרתכם מארוחות החג- הקפידו לוודא שכל הילדים ירדו מהרכב. שימו לב במיוחד לילדים שעלולים להירדם ברכב!
- חשוב להקדיש תשומת לב וערנות לילדים המתארחים בסביבה לא מוכרת (כמו בביתם של בני משפחה וחברים), היכולה להיות מסוכנת (לדוגמא במקום שבו קיים חלון ללא סורגים או ברחובות לא מוכרים).
- השנה, כאשר אנו צפויים לחזור להתארח אצל בני המשפחה לארוחת החג, כבישי ישראל יהיו עמוסים במשפחות הנוסעות לארוחות ובחזרה בשעות הלילה ובמוצאי החג. הקפידו להתרענן לפני שאתם יוצאים לנסיעה ארוכה, והימנעו מצריכת אלכוהול בכל כמות שהיא לפני שאתם עולים על ההגה. שימו לב- הנהג עייף? עצרו במקום בטוח למנוחה והתרעננות.
 

סכנת חנק
במהלך ארוחת ליל הסדר ובימי חג הפסח, קיימת סכנת חנק ממזונות שונים.


איך נימנע?
- הרחיקו חפצים ומזון העלול לגרום לחנק מהישג ידם של ילדים.
- הקפידו לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות.
- יש "לסנן" את האוכל לפני ההגשה. גידים ועצמות - מהווים סכנה לחנק, במיוחד בקרב ילדים.
- יש להקפיד על אכילה איטית ולעיסה מלאה (במיוחד מצות).
 


איך נטפל?
במידה והחולה מסוגל לדבר או להשתעל:
יש לעודד אותו להשתעל בלבד ובמקביל לחייג 101 מד"א ולהזמין אמבולנס.
במידה והחולה אינו מסוגל לדבר / אינו משתעל / לא נושם:
בהכרה:
- חייג 101 למוקד החירום של מד"א והזמן אמבולנס.
- בדוק את חלל הפה, ובצע לחיצות ברום הבטן
לא בהכרה:
- חייג 101 למוקד החירום של מד"א והזמן אמבולנס, הקשב להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד והחל בפעולות החייאה, בצע לחיצות (עיסויים) במרכז החזה.
 דגש: בילדים ובתינוקות- במידה וניתן להפוך את הילד ולטפוח על השכמות עשה זאת, בנוסף לדברים המפורטים לעיל.
 
 


יוצאים לטייל בחג?
חג הפסח בא עלינו לטובה, ומלבד ביעור החמץ, המצות והטמנת האפיקומן, יוצאים בני ישראל בהמוניהם לטיולים ברחבי הארץ. פסח מסמל את תחילת עונת הטיולים ובמד"א נרשמת עלייה משמעותית במספר המטיילים הנפגעים.

נהיגה זהירה בחג פסח הטיפים של מגן דוד אדום
- חשוב להתכונן מראש לטיול ולהצטייד בכמויות גדולות של שתייה - רצוי מים קרירים או קרים, לא פחות מ 3 ליטר מים לאדם. מומלץ ללבוש מכנסיים ארוכים, כובע עם שוליים רחבים, חולצות עם שרוול ארוך, נעליים סגורות (רצוי גבוהות) ובשום פנים ואופן לא סנדלים.
- יש להמשיך ולהקפיד על עטית מסיכה וריחוק חברתי, עפ"י הנחיות משרד הבריאות, בעיקר במקומות הומי אדם.
- כדאי להימנע מחשיפה לשמש ומשיזוף יתר שמסוכנים לעור, חשוב מאוד להצטייד בקרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוה.
- בימים חמים ובשהייה בחוץ מאבדים נוזלים ומלחים בזיעה ואפשר להגיע להתייבשות, מומלץ שלא לטייל ב"שעות החמות".
- הקפידו לטייל בשבילים מסומנים ולא לסטות מהם, מומלץ לטייל תמיד לכל הפחות בזוגות.
- יש להקפיד להשגיח על ילדים ופעוטות- הן בתוך הרכב והן מחוצה לו. שימו לב שלא להשאיר אף ילד ברכב ולו לדקות ספורות. רכבים מתחממים במהירות גבוהה ביותר ועלולים לגרום לסכנת מוות גם בזמן קצר. אין להשאיר ילדים ברכב ללא השגחה, גם כאשר המזגן פועל והחלונות פתוחים, מחשש שמא ייפגעו. בנוסף, הקפידו להשאיר לצד הילדים בספסל האחורי בקבוק שתיה, על מנת שיוכלו לשתות ויימנעו מסכנת התייבשות גם ברכב. בנסיעות ארוכות, כדאי להקפיד ולהצל את החלון שבסמוך לילד בעזרת חיתול בד או כיסוי חלון.
- בשעת הטיול, יש להקפיד שלא להרים סלעים ואבנים, להימנע מטיול בתוך צמחיה עבותה ולהקפיד לטייל אך ורק בלבוש ארוך ובנעליים גבוהות. בעונה זו מתקבלות במוקד 101 של מד"א קריאות על הכשות נחשים ברחבי הארץ- ועל כן יש להקפיד על משנה זהירות.
- הישמרו במיוחד בקרבת מקורות מים! חל איסור מוחלט לאפשר לפעוטות ולילדים להסתובב לבדם לצד מקורות מים ללא השגחת מבוגר. חל איסור מוחלט לרחוץ בחופי הים ללא השגחת מציל. שימו לב לגדר גם בריכות פרטיות, לסגור את דלתות חדר האמבטיה בבית - על מנת שלא לאפשר לילדים למעוד חלילה אל תוך מים העלולים לסכן את חייהם.
- הילדים רוחצים בבריכה במלון או באתרי הנופש? יש להקפיד על מבוגר אחראי השומר על הילדים בבריכה. ילדים שאינם יודעים לשחות יש לצייד במצופים.
- שימו לב: תנועה רבה צפויה בכבישי ישראל במהלך כל ימי החג וחול המועד. יש להימנע מנהיגה בחוסר תשומת לב, עיסוק בסלולרי בעת הנהיגה, ואף התעסקות ברדיו, או בכל דבר אחר העלול להסיט את תשומת ליבו של הנהג ולו לרגע מן הכביש.
- מומלץ להצטייד בערכת עזרה ראשונה תקנית של מד"א לכל מקרה.
- בכל מקרה חירום רפואי יש להתקשר למד"א בטלפון חירום 101 או באפליקצית 'מד"א שלי'
 

אזהרה והצהרה - הנחיות אלו אינן באות במקום קורס עזרה ראשונה ובשום אופן אין בהנחיות הנ"ל להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לרמת ידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה