השמעתם על התגלית הארכיאולוגית החדשה בנס ציונה: "גן הפרדסים" ?

$(function(){})

לאחרונה, התגלתה במרחק קצר מדרום לנחלת-ראובן מערכת השקיה ייחודית ומונומנטלית הכוללת באר רבת ממדים, שוקת מרכזית ורשת משורגת של תעלות השקיה בנויות אבן ובטון, שנבנו במאה ה-19. השטח נחפר חלקית ע"י רשות העתיקות, במסגרת הכנות לבניית מתחם חדש של מסחר ומגורים.
הגיאולוג איש נס ציונה ד"ר יעקב ניר (ברגמן) קובע:
מצויה כאן פנינה, אשר במאמצים לא גדולים ניתן להפכה לפינת חמד היסטורית איכותית. לא תמיד נופל לידינו אתר היסטורי מעין זה, ולפיכך יש לעשות הכל על מנת לשמרו – לתפארת המושבה-עיר הנהדרת נס ציונה.
ראו גם השגות - נערך מחדש 19.5

ד"ר גיל ונאור ירושלמי על רקע האתר שנחשף

השמעתם על התגלית הארכיאולוגית החדשה בנס ציונה: "גן הפרדסים" ?

לאחרונה, התגלתה במרחק קצר מדרום לנחלת-ראובן מערכת השקיה ייחודית ומונומנטלית הכוללת באר רבת ממדים, שוקת מרכזית ורשת משורגת של תעלות השקיה בנויות אבן ובטון, שהן טיפוסיות לפרדסים שניטעו בארץ במאה ה-19. השטח נחפר חלקית ע"י רשות העתיקות, במסגרת הכנות לבניית מתחם חדש של מסחר ומגורים.

הגעתי למקום בהזמנתו של חברי, סגן ראש העיר נאור ירושלמי. לאחר הסיור במקום, המלצתי החד-משמעי היא להתייחס למקום כאתר בעל חשיבות עליונה של מורשת ההתיישבות החקלאית היהודית בארץ ישראל. כידוע, רבים מהאתרים החשובים ביותר של ההתיישבות החקלאית היהודית, כולל פרדסי נס ציונה, נרמסו על ידי ה-D9, ועוד השרשראות נטויות...

עתה, כאשר עוד ניתן לשמר ולפתח, מחובתנו לעשות את כל המאמצים על מנת שיופי כזה לא יהפך להר של גרוטאות, וללא מאמץ יתר הדבר לגמרי בידינו .

נס ציונה היתה בעבר, משך עשרות בשנים, אחת מענקי הפרדסנות בארץ ישראל. ענף הפרדסנות היה אחד משלושת הענפים הכלכליים העיקריים של המושבה, ובין ענפי היצוא העיקריים בשנותיה הראשונות של המדינה. פרדסים השתרעו למלוא האופק, ירוקים ורעננים. בארות, תעלות השקיה, בתי באר, בתי אריזה, עגלות וטרזינות איפיינו את הענף. אין זה פלא שעל דגלה של נס ציונה מופיעים שלושה תפוזים עגלגלים וכתומים.

עם התפשטות השטח הבנוי, ועם הקשיים האובייקטיביים של החקלאות )בין היתר התחרות מול ספרד ומרוקו הקרובות יותר לשוק האירופאי), הלך ואיבד ענף חקלאי נס ציוני זה את מרב שטחיו, שברובם הפכו לבנויים, והתפוזים נעלמו לתמיד .

בשטח נמצאו כאמור באר מונומנטלית הבנויה אבני כורכר מסותתות, שוקת מרכזית ליד הבאר, ותעלות השקיה מבוטנות המרשתות את השטח.

תכנית הבניה במקום משתרעת על פני שטחים ניכרים. מכיוון שטרם החלו עבודות הפיתוח, אני משוכנע שבהסכמת הבעלים, ניתן יהיה לפתח גן לא גדול אשר יכלול את הבאר, השוקת, וחלק מהתעלה המרכזית. פרויקט בינוי בעל ממדים כה גדולים יכול, ברצון טוב, לפתח גן ציבורי שייהפך לאתר היסטורי בעל חשיבות עצומה לשימור שורשיה החקלאיים של המושבה.

בני הנוער כיום, ולא רק הם, כבר אינם מכירים ולו גם בזעיר אנפין את המונח שנקרא פרדס, עציו, הטיפול בו, שיטות ההשקיה וכדומה. בידי העיר נס ציונה מצויה כאן פנינה, אשר במאמצים לא גדולים ניתן להפכה לפינת חמד היסטורית איכותית. לא תמיד נופל לידינו אתר היסטורי מעין זה, ולפיכך יש לעשות הכל על מנת לשמרו – לתפארת המושבה-עיר הנהדרת נס ציונה.

ד"ר יעקב ניר (מזקני צפת של נס ציונה..)

נ.ב כגיאולוג, עסקתי רבות בשיקום בארות היסטוריות לאורך שפת הים התיכון. אני מוכן, משעה שיוחלט על הקמת הגן ההיסטורי, להתנדב ולשרת ככל שיידרש את המתכננים, ולסייע לפיתוח המקום.

-----------------------------

וגם.. יש מי שתוהה האם אכן מדובר בשריד להתיישבות יהודית?

שתי-שאלות-על-התגלית-הארכאולוגית-של-נס-ציונה-האומנם-מפעל-התיישבות-יהודי

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה