לאן נעלמו העובדים ממקומות העבודה?

$(function(){setImageBanner('4a3260de-6f76-46a2-b31b-68bf0cad8efa','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,48688,'Image','');})

מגפת הקורונה אילצה עשרות אלפים בבת אחת לעבוד מהבית, הוציאה אנשים לחל"ת ושלחה אותנו לחיק המשפחה. זה שינוי שהאנושות לא הייתה מוכנה לקבל אילו הייתה לה בחירה, אבל כאשר זה נכפה משהו מאותו הרגע השתנה....

רבים מהעובדים לא חזרו לשוק העבודה מתוך בחירה לפחות לא במקצועות התיירות, המכירות, טלמרקטינג, נהגים (אוטובוסים ומשאיות), עבודות כפיים ועוד ועוד...

אז לאן נעלמו כל העובדים שהיו ואינם?
האם דור הZ יהיו ברובם פרילאנסים?
האם המעסיקים עדין לא מבינים שהגבינה זזה להם?

עובדים מהבית

התופעה של עלייה במספר המשרות הפנויות במשק נמשכת ורק מחריפה יותר - לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), חסרים כ 160 אלף עובדים במשק -

הציבור הרחב יכול לפגוש בתופעה כשהוא יוצא מהבית למסעדה שחלק מהכיסאות שלה ריק אך המלצר או המלצרית בכניסה מחייכים בנימוס ומסבירים שאין להם מספיק כוח אדם כדי להושיב סועדים נוספים.

אבל תתפלאו שלא רק בתחומים אלו – מי שמוביל בשרות פניות הוא ענף ההייטק עם 14,963 משרות פנויות. מיד לאחריו מתייצב ענף עובדי המכירות עם 11,949 משרות פנויות.

כך למשל נמסר שענף המלצרים ומוזגים מוכן לקלוט 10,449 ידיים עובדות.

לדברי תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד" חסרים למסעדות, כ-20 אלף עובדים שזב כולל גם - אחמ"שים, טבחים, מנהלים, ניקיון וכו'.

ארגון המורים מדבר על 6000 מורים שחסרים (לא ברור כמה הנתון מדויק).

והנה אנו מגלים שחסרים מורים וצריכים לגייס עוד שוטרים ועוד אחיות ועוד מטפלות וקלינאי תקשורת וחסרים גם רופאים (שאין).... אנחנו כמובן לא מדברים בכלל על עובדים סיעודיים, על ענף החקלאות והבנייה וכו' (כי תמיד היו חסרים וימשיכו להיות חסרים עובדים)  נכון להיום, אולי רק עורכי דין יש יותר מידי... (וזה סתם ניחוש).

משרד הכלכלה והתעשייה מדווח על ביקוש חסר תקדים ליותר מ־15 אלף עובדים בתעשייה. כמחצית מהעובדים שחסרים לתעשייה הם עובדים מקצועיים ובעלי מיומנויות טכניות הדרושות בקווי הייצור במפעלים רבים. כ־30% מהעובדים שחסרים הם הנדסאים וטכנאים. זאת למרות שהשכר בתעשייה גבוה יחסית ועומד בממוצע על 16000 שקל.

מי יאייש את המשרות הפנויות?

לפי מודעות הדרושים באשדוד נט ובאתרים ארציים נוספים, ניתן לראות בברור שתחום העבודות הכלליות וללא ניסיון מוביל את טבלת המשרות הפנויות מזה ואת התפקידים המבוקשים ביותר בקרב מחפשי עבודה מזה, תחומים אלו משקפים מגוון רחב מאוד של תפקידים, ביניהם: מכירות, נציגי לקוחות ואדמיניסטרציה, שהם אבני היסוד לכל פעילות עסקית שוטפת.

במקביל אנו רואים שאחוז האבטלה ממשיך להיות נמוך והוא עומד על 3.7% בחודש יולי האחרון, כך שרק כ-159 אלף איש אינם מועסקים, זאת לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) אז היכן עובדים אלו שכבר לא עובדים?

עובדים מהבית וחוסכים גן ילדים

אם לפני מגפת הקורונה מודעות הדרושים היו בנויות כמו רשימת דרישות — השכלה, ניסיון ומיומנויות. כיום, המודעות נראות כמו מודעות מכירה — "אם תבוא אלינו תקבלו מענק חתימה, מענק התמדה, סביבה צעירה ודינמית" ועוד... במילים אחרות - "בבקשה, בוא אלינו הכי כיף אצלנו".

מיכל דן הראל, מנכ"לית מנפאואר ישראל אומרת – "מעבר לחברות שמעסיקות עובדים מיומנים, משכילים ובעלי שכר גבוה — אנחנו רואים גם חברות שמגלות גמישות בכל הנוגע לעובדים משכילים פחות, כמו עובדי ייצור ועובדי שרשרת האספקה. כך למשל, אם בעבר חברות התעקשו לגייס נהגים עם רישיון לרכב כבד בעלי ניסיון של שנתיים לפחות — כיום הן ייקחו מישהו עם ניסיון מועט, או כזה שרכש אותו בצבא ועתה כבר מגייסים נהגים שמוכנים ללמד אותם נהיגה על חשבונם".

גם חברות שמגייסות מפעילי מכונות מסתפקות כבר בפחות ניסיון ואף מוכנות להכשיר עובדים מאפס. בתחום נציגי השירות והמכירות, כמעט כל הארגונים פותחים תוכניות הכשרה משלהם ולא מתעקשים על עובדים עם ניסיון. סטודנטים שנדרשו בעבר לעבוד 4–5 משמרות בשבוע — יכולים כיום גם 3 בלבד.

לא רק בישראל מתמודדים עם מצוקת גיוס. 80% מהמעסיקים בעולם מדווחים על קושי באיוש משרות בשל מחסור בעובדים מיומנים ומנוסים .

גם בארצות הברית, חברות מתמודדות עם אתגר חסר תקדים בניסיון למצוא מספיק עובדים למלא את המשרות הפתוחות. על פי דוח חדש של משרד המסחר האמריקני, יש 10 מיליון משרות פתוחות בארצות ברית - ושישה מיליון מובטלים. המחסור הזה משפיע על כל המגזרים. "גם אם כל מובטל במדינה היה מוצא עבודה, עדיין היו נותרות ארבע מיליון משרות פתוחות", נכתב בדוח.

דור ה Z מחפש עבודה יותר סקסית

לאחר ששוחררו במגפה ממקומות העבודה שלהם והם התרגלו להתפרנס בלי להרוויח – משהו אצלם השתנה (ומדובר בדור שכבר גדל שונה) – הם נמנעים מעבודה שנתפסת אפורה ומחפשים משמעות וגם זמן גמיש לעצמם. העבודה היא כבר לא חיינו ואפילו כבר לא בשבילנו... ואם באים לעבודה אז איפה הכיף שהיא מעניקה לנו? 

כלכלת החלטורה –

כלכלת החלטורה איפשרה לרבים שעבדו במגזר השירותים להשתכר בכבוד בעיצומה של מגפת הקורונה, כשעסקים רבים בתחום פיטרו עובדים או נסגרו כליל.

כלכלת החלטורה היא מהגורמים למחסור בעובדים במגזר השירותים. שם גם מרוויחם נטו בלי לשלם מס הכנסה. 

המחסור בעובדים נובע משינוי העדפות בקרב העובדים בתקופת המשבר (או אם תרצו - דור הZ), שאינם מוכנים לעבוד בעבודות מסוג מסוים. העובדים מחפשים יותר את השקט והחופש שלהם וכך בוחרים ליצר הכנסה ממקורות חדשים שפרצו עם הקורונה כמו משלוחים בוולט שם כל אחד עובד מתי שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה וגם מתפרנס יפה וכך החלו רבים למכור דרך האינטרנט החל מעוגות ועד מוצרים מאתרי המכירות ועוד...

ומי שיש לו עוקבים רבים... אז בשביל מה לעבוד? מספיק לבדר את העוקבים והמפרסמים כבר ירוצו אלינו לתת לנו כסף לקדם אותם.

רבים מחפשים היום לעבוד כפרילאנסים , רבים הפכו להיות עצמאיים והם משווקים את עצמם ברשתות החברתיות במגוון רחב של תחומים שהתפתחו בשנים האחרונות. 

אפשר ללמוד על מגמה זו גם מההתפתחות של חללי עבודה משותפים. גם שם רובם הם פרילאנסים.

גם לא מעט הייטקסטים יכולים לטייל בעולם ולעבוד שעתיים שלוש בזום.

ציבור רחב מוותר על תנאי העסקה, פנסייה וכו' לטובת ניסיון לעבוד פחות ולהרוויח יותר.

יום אחד עוד נגלה מה מוכרים וכיצד מתפרנסים ואיך משלמים שכירות כל כך גבוהה אותם צעירים שנעלמו מהמסעדות ועוד... כרגע מדובר עדין בתעלומה ואפשר רק לנחש – אולם נתונים ממש אין.

נראה שהעולם משתנה לנו והמעסיקים צריכים להבין שהגבינה זזה - המגמה היא שמחצית מהעובדים עם השנים יהפכו להיות עצמאיים כאשר כל אחד ימכור לשני - נראה שבעתיד הקרוב מאוד להשיג עובד כפיים תהיה משימה גדולה יותר מלהשיג את אימא של מרקו... ועם השנים פחות גופים גדולים יעסיקו המונים כי השירותים ינתנו על ידי פרטיים...
אבל זוהי רק נבואה של כותב שורות אלו

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה