כאשר החמאסניק במחזה הופך לחות'י.. הפיתרון החכם של תלמידי מגמת התיאטרון ב"בן גוריון" .

$(function(){setImageBanner('53287a65-fa93-40bb-aecb-b494f470d385','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,49004,'Image','');})

כך הפכו גיבורי המחזה "במנהרה" לחות'ים... מה שהקל על ההתמודדות המורכבת של תלמידי התיאטרון בתיכון בן גוריון נס ציונה, עם המחזה "במנהרה".
חוויות מערב הפקות הבגרות בתיאטרון, בהנחיית ריקי צלח, רכזת המגמה, אירוע מרגש מדי שנה והשנה, על רקע המלחמה, הרבה יותר.

צילום: עומר פרנקו

.מתוך "במנהרה": מימין לשמאל: אריאל גולן, איתי לוי, יאיר סלומון,נועם שטרקמן, תאיר כהן, נויה ליאניעיצוב ההזמנות וצילומים: עומר פרנקו

 

 מימין לשמאל: גל תירוש, אוהד טוגנדהפט, דניאל בן חני, ענבל רובין, שירה מולדבסקי

מתוך "במנהרה": מימין לשמאל: אריאל גולן, איתי לוי, יאיר סלומון,נועם שטרקמן, תאיר כהן, נויה ליאני

חדר התיאטרון המחודש, בתיכון בן גוריון, היה מלא בליל חמישי האחרון בקהל נרגש, מנהלת התיכון הגב' איריס דורון ברכה את האורחים  שהגיעו: הורים, בוגרי המגמה, וחברים. בנוסף נכחו גם ראש העיר מר שמואל בוקסר, גב' ומר שרה ומיכאל טאוסקי, אשר תרמו בנדיבות לחידוש חדר התיאטרון, והקמת מתחם VR בסיפריית ביה"ס, להנצחת סמדר וירון טאוסקי ז"ל וכן גב' ענת גולדשטיין מגנזי ומשפחתה, שהוזמנה ע"י תלמידי המגמה, כמחווה לזכרו של עמית מגנזי ז"ל, בוגר המגמה מ2019, שנרצח במסיבת ה"נובה"

2

אריאל גולן ואיתי לוי, בתפקיד החות'ים

2

מימין לשמאל: איריס דורון,  שירה מולדבסקי, רוני בר אור, תאיר כהן, כרמל סויסה, אוהד טוגנדהפט, דניאל בן חני, ריקי צלח, יאיר סלומון, איתי לוי, רומי אבן צור, רוני חמו, ענבל רובין

מספרת לנו ריקי צלח, רכזת מגמת תיאטרון, בן גוריון:

"את המחזות להפקות הבגרות בחרנו בספטמבר, והתלמידים היו אמורים להתחיל בחזרות מיד לאחר חופשת סוכות. בחרנו בשני מחזות: האחד דרמטי והשני קומי: המחזה "במנהרה" של רועי חן, אשר נכתב במקור על חיילי צה"ל וחמאסניקים, שנלכדים יחד במנהרה, ולומדים להכיר ולכבד זה את זה. וכן קומדיה בלשית בריטית: "ההצגה חייבת להיגמר" מאת לואיס, סאייר ושילדס. אשר מעלה את השאלה: האם המטרה מקדשת את האמצעים..?

אולם, כשפרצה המלחמה, הרגשתי שאני לא רוצה ולא יכולה, להתעסק בחומרים כל כך טעונים. זה גם לא היה נראה לי נכון עבור התלמידים. טכניקת המשחק, מתבססת על הזדהות עם הדמויות, ושימוש בזיכרונות האישיים של התלמידים, על מנת לעצב את הדמויות. במקרה של המחזה במנהרה זו היתה נראית משימה בלתי אפשרית, לעצב דמויות של חמאסניקים, שאפשר להזדהות ולאהוב אותם.

ולכן, כשחזרנו מהמלחמה, ללימודים בתיכון, הצעתי לתלמידים לחפש מחזה אחר. התחלנו בתהליך וחיפשנו מחזה, שיהיה אפשרי לחקור דרכו את השאלה הפוריה, שהתלמידים העלו : "האם אפשר לשנות רושם ראשוני". עלו כל מיני מחזות ונבדקו. בסופו של דבר התלמידים פנו אליי, וביקשו בכל זאת לנסות להתמודד עם המחזה "במנהרה", למרות התקופה המורכבת, והמאתגרת שאנו חווים. הסכמתי לנסות מחדש, ראיתי שבוער בהם, וחשוב להם לבטא את עצמם ואיך הם רואים את הדברים. זה היה מאוורר ומשקם, לדבר ולעבד את  המלחמה, דרך העבודה על המחזה.  התחלנו בחזרות, שבמהלכן עלה הרעיון לשנות את  דמויות החמאסניקים, ולהפוך אותם ל"חות'ים" ! בחירה שמייצרת קומיות, ואפשרה לנו לעבוד על ההצגה, בתחושה יותר קלילה, מנקודת מבט הומוריסטית, תוך כדי הדגשה של התלישות של  החות'ים שהגיחו לפתע מתימן, בסיטואציה הדרמטית."

ואכן התלמידים העלו את המחזה, והציגו בו פרשנות  משלהם, בה בלטה מאוד  השראת אירועי השביעי לאוקטובר. התלמידים מספרים שהעיסוק במחזה, גרם להם לחשוב על עמית מגנזי ז"ל, בוגר המגמה. ואכן, בית הספר העניק למשפחתו קנבאס עם תמונה מהפקת הבגרות שבה השתתף ב2019. (ראו תמונתו מן ההפקה)

עמית מגנזי ז"ל, שנרצח במסיבת ה"נובה". תמונה מתוך הפקת מגמת תיאטרון, תיכון בן גוריון,  בגרות 2019 בהצגה  "מלון בינתיים"

עמית מגנזי ז"ל, שנרצח במסיבת ה"נובה". תמונה מתוך הפקת מגמת תיאטרון, תיכון בן גוריון,  בגרות 2019 בהצגה  "מלון בינתיים"

עיצוב הזמנה עומר אופק

כמו כן הציגו התלמידים, כמתוכנן, קומדיה בלשית בריטית: "ההצגה חייבת להיגמר" מאת לואיס, סאייר ושילדס. אשר מעלה את השאלה: האם המטרה מקדשת את האמצעים..?  המחזה מספר על להקת תיאטרון חובבים, שמעלים מחזה בריטי תקופתי "רצח באחוזת המילטון". שבמהלכו קורים דברים משונים. והשחקנים עושים הכל כדי להמשיך בהצגה.

2

מימין לשמאל: גל תירוש, שירה מולדבסקי, ענבל רובין, נועם שטרקמן, אוהד טוגנדהפט

וריקי מסכמת: אני גאה בתלמידים המדהימים שלי, תלמידי יב' המוכשרים, אשר שיחקו בחינניות ומקצועיות רבה ולמרות הקשיים והתקופה המאתגרת, גם הצליחו ליצור יצירות יפהפיות, עם אמירה וביטוי אישי - וגם עברו את בחינת הבגרות בהצלחה מרובה וזכו לתשואות הקהל. אני מרגישה שזו זכות, שמגמת התיאטרון בתיכון בן גוריון, הפכה לחלק שמהדהד בקהילה בעיר. כמו כן עלי לציין כי היה מאד נעים, לעבוד בחדר התיאטרון המחודש, המקצועי והמפנק, מה שגם ניכר בתוצאות המרשימות של התלמידים ובאוירה הנעימה שיש במקום ועל כך יש להודות לגב' ומר שרה ומיכאל טאוסקי".  

ראו גם תמונות נוספות וכן בוידאו:  

        

 צילום: עומר פרנקו

צילום: עומר פרנקו

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה