טיפול רגשי לילדים – מתי זה נדרש ומהן האפשרויות?

$(function(){setImageBanner('c2a37fbf-f40c-44c4-b2ed-cfd1cb192490','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45894,'Image','');})

התמודדות רגשית עם כל מה שעובר עלינו במהלך החיים אינה דבר פשוט או טריוויאלי, בטח ובטח לילדים בגילאים שונים אשר רק בונים את מערכת הכישורים והכלים המנטאליים שלהם להתמודדות עם אתגרי החיים. במקרים רבים ובקרב אחוז ניכר מהילדים, טיפול מתאים עשוי לסייע משמעותית ולהקל על הילד ועל ההורים (ושאר המשפחה) גם יחד.

Depositphotos

באילו מצבים מומלץ לנסות להתאים לילד טיפול אשר ייטיב עימו, בפרט טיפול רגשי לילדים? מה כולל תחום זה ואילו סוגי טיפולים ניתן למצוא בו כיום בארץ?

 

מתי וכיצד נדע האם טיפול רגשי יכול להיטיב עם הילד/ה שלנו?

טיפול רגשי לילדים מסייע לאינספור ילדים ובני נוער בארץ ובעולם, ומיד נגיע לסוגים השונים הנכללים תחת קטגוריה זו של טיפול, ולחפיפה שלהם לסוגי טיפול אחרים, בפרט טיפול בחרדה.

אך עוד לפני כן – עבור אילו ילדים, ובאילו מצבים וסיטואציות, טיפול רגשי יכול לסייע?

ובכן, טיפול רגשי לילדים ולבני נוער יכול להתאים במגוון רחב של מצבים. לדוגמה – כאשר הילד/ה חווים בעיות התנהגות שונות (בין אם בבית ובין אם בבית הספר), כמו גם מצוקה רגשית מובחנת. קשיים חברתיים (דוגמת בעיות ביצירת אינטראקציה חברתית בריאה ומועילה) מהווים גם כן סממן מובהק לצורך בטיפול מתאים, וכך גם עיכובים ובעיות בתפקוד ובהתפתחות. קשיים בתפקוד על רקע של הפרעות קשב וריכוז, למשל, כמו גם קשיים בשפה או בהתפתחות הכישורים המוטוריים או הקוגניטיביים של הילד, מצביעים גם כן על פוטנציאל גדול של טיפול רגשי להביא לשיפור וסיוע במצב.

בנוסף, גם רגרסיה בהתפתחות ובתפקוד, כמו גם הצגת התנהגות מינית בלתי הולמת או כמובן חשיפה של הילד/ה לטראומה – כל אלו הם מצבים אשר צריכים להדליק אצל ההורים נורה אדומה, ולגרום להם לשקול לנסות טיפול רגשי לילדים כדרך התמודדות.

 

סוגי טיפולים שונים שכדאי להכיר

קיימים כמה סוגים עיקריים של טיפול רגשי לילדים שכדאי לכל הורה להכיר. רבים מהטיפולים הללו חופפים לאלו המוצעים במסגרת טיפול בחרדה (גם למבוגרים), שכן במקרים רבים המצב ממנו סובל הילד יוצר בקרבו חרדה מסוג זה או אחר, בה נדרש לטפל ישירות.

סוג ראשון של טיפול בחרדה המוצע גם במסגרת טיפול רגשי לילדים, הוא פסיכותרפיה פסיכודינמית. זהו מה שרובנו מכירים כטיפול פסיכולוגי "סטנדרטי", כאשר במקרה זה יתמקד הטיפול ביצירת קשר בין המטפל/ת לבין עולמו הפנימי והרגשי של הילד, באמצעות משחק מסוג זה או אחר.

סוג שני של טיפול שכדאי להכיר בהקשר זה נקרא CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי. במסגרת טיפול זה מתמקדים יחד עם הילד בבעיה מסוימת או סימפטום ספציפי המפריע לילד, ועובדים על זיהוי ושינוי מבוקר של דפוסי החשיבה המאפיינים את הילד – אלו ה"מטפחים" את אותה בעיה או סימפטום ומאפשרים אותם.

סוג נוסף של טיפול המוצע כטיפול רגשי לילדים נקרא טיפול דיאדי, במסגרתו נערכים מפגשים המשותפים למטפל/ת, לילד/ה ולהורים גם יחד (מבוצעת במסגרתו גם עבודה עם ההורים בנפרד).

 

קיימות אפשרויות נוספות לסייע לילדינו הסובלים מבעיות רגשיות, נפשיות והתפתחותיות אלו ואחרות. הצעד הראשון של יצירת קשר והיפתחות לאפשרויות הטיפול והסיוע, הוא החשוב ביותר...

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה