הסבתות של כולנו: פרויקט "סבתות בגן" בנס ציונה התחדש בגני העיר

$(function(){})



הפרויקט, שבו מגיעות הסבתות לגנים ברחבי העיר ומלמדות את הילדים על זהירות בדרכים ומסייעות לגננות, חוזר לאחר שנה של הפסקה. נורית רייך, שמרכזת את הפרויקט בצוותא עם אילנה הוד, מספרת: "הילדים מאוד קשורים אלינו, התכנים מותאמים אליהם והגננות מקבלות סוגים שונים של עזרה. יש סבתות מכל הסוגים, כולל עו"ד לשעבר ואחיות. מחכות גם לסבא הראשון שייכנס לפרויקט בנס ציונה"
מאת: אסף ניצן .
הכתבה מופיעה בשיתוף עם "כל נס ציונה"

פרטי

היציאה לפנסיה היא חוויה שיכולה להיות מהנה מאוד, אך גם משעממת לאורך זמן. הרבה נשים וגברים מחפשים איך למלא את אותן שעות ארוכות, וגם בנס ציונה, יש הרבה מאוד אפשרויות, כאשר אחת מהן היא פעילות שנקראת "סבתות גן". "סבתות גן" אלו סבתות אשר מגיעות לגנים ומשתתפות בשתי פעילויות עיקריות – סיוע לגננות, וחינוך ילדים בנושא של זהירות בדרכים. אחת מהסבתות אשר מרכזות את הפעילות היא נורית רייך.

רייך, בת 68, תושבת נס ציונה כמובן, היא פנסיונרית של משרד החינוך. היא נשואה ויש לה שלושה ילדים ושלושה נכדים, ועדיין, היא מתרגשת מאוד כאשר מדברים על הפרויקט של "סבתות בגן". "זוהי השנה ה-13 שאני פנסיונרית, ואני בתוך הפרויקט הזה כ-5 שנים", אומרת רייך, "הכרתי את אילנה הוד, השותפה שלי לניהול הפרויקט, כאשר הייתי אמורה להחליף אותה. איכשהו, נוצרה בינינו כימיה והחלטנו להמשיך ולנהל אותו ביחד. הייתי במשרד החינוך במשך שנים, הייתי מחנכת, וכך גם אילנה, שהייתה מנהלת בית ספר ברמלה. אילנה התחילה את הפרויקט הזה לפני כ-15 שנה, ואנחנו נושאות בנושא הניהול המשותף ב-5 השנים האחרונות באהבה גדולה"

איך החלטת שאת רוצה להתנדב לפרויקט?

"רציתי להתנדב בפנסיה, וחיפשתי כל מיני פרויקטים. הגעתי ליעל בן נון, שהיא מנהלת מחלקת המתנדבים בעירייה, והיא חשפה בפני את הפרויקט הזה. התרשמתי, זה מצא חן בעיניי, ולאחר המפגש הראשוני עם אילנה, ידעתי שאכנס לזה. לא ידעתי שנעשה את זה ביחד, אבל זה מה שקרה".

מה התכנים שיש בפרויקט?

"אחת לחודש אנחנו משתלמות בפרויקט שנקרא "אור ירוק", ששייך לחברת המתנ"סים, ואנחנו מקבלות חומרים והדרכה, ומעבירות אחת לחודש את החומר למתנדבות שלנו, שהן אלו שמעבירות את הנושא בגנים עם הילדים. זה פן אחד של הפרויקט. הפן השני הוא הנושא של עזרה לגננות, הסבתות יושבות עם קבוצות של ילדים או ילד אחד, בכל נושא. הילדים מאוד קשורים למתנדבות, שהן כולם סבתות".

מי אלו הסבתות שמגיעות?

"חלקן היו מורות או סייעות, וחלקן באות מרקעים שונים, כמו סבתא אחת שהייתה עו"ד ושתיים נוספות שהיו אחיות בביה"ח. בגדול, רובן באו מהרקע של החינוך. הילדים מאוד אוהבים את הסבתות, ומחכים ליום שהן מגיעות. הן מגיעות יום בשבוע, חלקן יומיים בשבוע, וזה משהו מיוחד מאוד".

איך התמודדתן עם השנה האחרונה?

"השנה האחרונה הייתה קשה, הסבתות לא היו בגנים, אבל חלקן היו מגיעות לגדר של הגן עם כל מיני מתנות לילדים, והילדים ביקרו חלק מהגננות בחצרות הבתים שלהן, מרחוק. בשבוע שעבר היה לנו מפגש עם כל הסבתות המתנדבות, יחד עם מיטל בן דור, מנהלת מחלקת גני הילדים בעירייה, שנותנת גב מדהים לפרויקט הזה. אחרי שנה שלא התראינו, הדלקנו את הפרויקט מחדש, וחלקן ימשיכו השנה, אבל פנינו בעיקרון לשנה הבאה".

מה התוצאות של השנה האחרונה?

"נשארנו 15 סבתות, כי לא מעט סבתא פרשו מהפרויקט. היו 25 סבתות לפני הקורונה, ועבור חלקן, המומנטום ירד. אנחנו מאוד מקוות שיצטרפו חדשות וחדשים לפרויקט הזה. אנחנו משוועות למתנדבות נוספות. נורא כיף להן בגן, והמפגשים הם מקסימים. יש מפגשים תקופתיים בכל מיני נושאים ובכל שנה אנחנו מחליפים מרצה, בזכות מיטל ויעל מנהלות הפרויקט. שתיהן נותנות גב ועידוד. אחת המתנדבות, ליאורה, אפילו קיבלה תעודת התנדבות מהעירייה לפני שנתיים".

ספרי לנו קצת על הנושא של זהירות בדרכים

"הסבתות מעבירות את הנושא של זהירות בדרכים ברמת ילדים בני 3 עד 5, והכל מובן להם. אנחנו נוגעות בכל הנושא של להיכנס לרכב של ההורים, לתת יד במעבר חצייה, ולעבור במעבר חצייה עם ההורים. הם באים בדרישות להורים לפי מה שהם למדו בגן. כל השיעור נעשה באמצעות בובות ואמצעים נחמדים, והנושא הזה מאוד מדבר אליהם ולעולם התוכן שלהם".

ומה לגבי העזרה לגננות?

"אנחנו עוזרות לגננות בכל מה שהן צריכות, בין אם זה יחידני או בקבוצה. הסבתות מספרות איזשהו סיפור, או כל דבר אחר. יש לנו סבתות שסורגות וחלק ממחיזות סיפור באמצעות תיאטרון בובות. הגננות רק מחכות לרגע שהסבתות מגיעות, שכן כל עזרה היא מבורכת. כמובן שגם הילדים מחכים להן מאוד".

מה התוכניות להמשך הדרך?

"אנחנו ממשיכות באותה מתכונת, ומבחינתנו השנה האחרונה היא שנה שלא הייתה. אנחנו כבר נערכנו לקראת סוף השנה הנוכחית, ויש לנו עוד מפגש לקראת שנה הבאה עם רונית רביב, שהיא מאור ירוק, והיא זו שמעבירה לנו את הנושא של זהירות בדרכים, ואיתה אנחנו נפגשות אחת לחודש. אני מאחלת לנו שנמשיך את הפרויקט, שיהיו עוד סבתות, ואפילו עוד סבים. מחכות בקוצר רוח להמשך הדרך".

 פרטי

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה