כמעט 80 שנה לאחר ייצורו: כדור רובה שיוצר במפעל תחמושת סודי ברחובות נמצא באזור קרבות תש"ח

$(function(){setImageBanner('70668315-5890-4211-905d-406fcb24a8c8','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,48688,'Image','');})

למוזיאון מכון איילון בגבול נס ציונה רחובות, אליו מגיעים רבים ללמוד על מפעל נשק סודי שהוסתר בו לפני קום המדינה, נוסף מוצג מוזיאוני נדיר - כדור רובה בקוטר 9 מ"מ, שיוצר בו בשנות ה-40'.
הכדור נמצא במצב מקורי ושלם, על ידי ארז גן בחוות הלימוד בסמוך לארמון הנציב בירושלים במהלך חיפוש שערכו חברי קבוצת מיינלאב ישראל בראשותו.

כמעט 80 שנה לאחר ייצורו: כדור רובה שיוצר במפעל תחמושת סודי ברחובות נמצא באזור קרבות ממלחמת העצמאות לפני 75 שנה. 

למרות שבמפעל התחמושת בגבעת הקיבוצים יוצרו מאות אלפי כדורים, וקבוצת מגלי המתכות "מיינ לאב" שבראשותו של ארז גן,  מגלה כמות עצומה של קליעים, כדורים ותרמילים, זהו הכדור השלם הראשון שהתגלה ויוצר במפעל התחמושת המצוי בסמוך לקריית המדע של נס ציונה רחובות. 

כדור רובה בקוטר 9 מ"מ, שיוצר בשנות ה-40' ב"מכון איילון" - מפעל התחמושת הסודי שהקים ארגון 'ההגנה' על גבעת הקיבוצים שליד רחובות - נמצא במצב מקורי ושלם, בחוות הלימוד בסמוך לארמון הנציב בירושלים. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה בה כדור שכזה מתגלה באזור בו התנהלו קרבות במלחמת העצמאות. הכדור נמצא במהלך מבצע לחשיפת ממצאים מימי מלחמת העצמאות ומלחמת ששת הימים באמצעות מגלי מתכות, שיזמו אנשי האתר הלאומי גבעת התחמושת - המרכז למורשת ששת הימים ואיחוד ירושלים.

מי ייצר הכדור שחזר לביתו לאחר 75 שנה?. כדורי 9 מ"מ כמו זה, יוצרו על ידי התעש רק במכון איילון עבור תתי-מקלע מסוג סטן, ותרמו תרומה משמעותית להגנה ולבניית המדינה. זו התחמושת היחידה שלא חסרה במלחמת העצמאות. 

המשימה הוטלה על חברי קבוצת צופים א’, ואליהם הצטרפו נוספים, סך הכל 45 צעירים וצעירות. המקום פעל בסודיות גמורה מ-1945 עד 1948, ובמהלך שנים אלו ייצרו למעלה מארבעה מיליון כדורי תחמושת.

איך זוהה כדור התחמושת שיוצר במכון איילון? אתר המורשת הסמוך לנס ציונה ורחובות 

מקור הכדור זוהה בוודאות בזכות האותיות A ו-E החרוטות בבסיסו. כך סומנו כל הכדורים שיוצרו במכון איילון: A = איילון, E = ארץ ישראל.

היום (חמישי), ביקרו במכון איילון אנשי גבעת התחמושת - בראשות המנכ"ל, כתרי מעוז - ומסרו לצוות המוזיאון את הכדור, על מנת שישולב בתצוגת הקבע שנחנכה במבואה החדשה באתר, שנבנתה בשיתוף ארגון Jewish National Fund-USA.


את הפריטים חשפה קבוצת מתנדבים בראשותו של גן ארז, מגלה מתכות מקצועי הפועל כבר עשרות שנים בהתנדבות בכל הארץ, על מנת לאתר כמה שיותר שרידים וממצאים מתקופות שונות בתולדות המדינה. בשנה האחרונה, עבדו חברי הקבוצה בגבעת התחמושת, וחשפו ממצאים רבים מתקופת מלחמת ששת הימים. אנשי גבעת התחמושת, האמונים על הנצחת המערכה על ירושלים בקרבות תש"ח וששת הימים, מיפו מספר אזורים נוספים בעיר בהם טרם נעשתה עבודה מקיפה בעזרת מגלי מתכות. אחד מאזורים אלה, היה מתחם ארמון הנציב, כולל חוות הלימוד ההיסטורית, שם אותר הכדור. בנוסף, נמצאו במקום חלקי רובה בריטי, רסיסים ופריטים רבים אחרים.

קבוצת המתנדבים של גן ארז  הקימה מוזיאון חברתי במושב גן שורק במוזיאון תוכלו לראות ממצאים נדירים מימי מלחמת העולם הראשונה ומקרב עיון קרא על ידי חיילי האנז"ק. הכניסה חינם. 

עוד באתר הנציגים של נס ציונה בתחביב שכובש את הישראלים עומר שקולניק ויוסי אשד מככבים בכתבה אודות מגלי המתכות

טרם ביקרתם? זה הזמן לבקר עם הילדים לחוויה היסטורית חינוכית ומרתקת במכון איילון 

"מכון איילון", שהוקם ביוזמת בכיר 'ההגנה' ומנהל תעש באותם ימים, יוסף אבידר, פעל בין השנים 1948-1945. רוב העובדים במפעל היו חברי גרעין הצופים א', בראשותו של שלמה הלל, ואיתם אנשי תעש, פלמ"ח ואחרים. המפעל נבנה בעומק של שמונה מטרים מתחת לאדמה ובגודל של מגרש טניס, ועל מנת להסוות את פעילותו, שהתנהלה ממש מתחת לאפם של הבריטים, נוהלו על פני הקרקע חיי קיבוץ לכל דבר. במהלך פעילותו, יוצרו במפעל כ-2.25 מיליון כדורי 9 מ"מ, שיועדו לתת מקלע מסוג סטן ומילאו חלק חשוב ביותר בקרבות מלחמת העצמאות.

כיום, מפעילה המועצה לשימור אתרים במקום מוזיאון, המביא את סיפורם המופלא של המפעל והעובדים בו ואת תרומתו להקמת מדינת ישראל.

ניתן לבקר במוזיאון מכון איילון ( ואף מומלץ ) לצפות בהמחשה כיצד יוצרו הכדורים במפעל שמתחת למאפייה. אם טרם ביקרתם זה הזמן להזמין ביקור באתר המועצה לשימור אתרים. 

 כתרי מעוז, מנכ"ל גבעת התחמושת: "'הדרך זוכרת'. אנו פוסעים עליה, חשים את משעוליה, מושיטים יד, ממששים את רגביה ויודעים שעדיין רבים הממצאים שטמונים תחתיה. בצעדים מהוססים וזהירים, מבקשים ומחפשים להתחבר לאותם האירועים, לאותם הימים, להוציאם אל האור, לספר את הסיפור ולהנחיל את המורשת והערכים לדורות הבאים - אנו חוליה בשרשרת שתימשך לעד".

עוד באתר מוזיאון ופינת הנצחה לזכר קרב עיון קרא הוקמו במזכירות מושב גן שורק

רני אורן, מנהל מוזיאון מכון איילון: "מבחינתנו, זהו רגע היסטורי. כדורי 9 מ"מ כמו זה, יוצרו על ידי התעש רק במכון איילון עבור תתי-מקלע מסוג סטן, ותרמו תרומה משמעותית להגנה ולבניית המדינה. זו התחמושת היחידה שלא חסרה במלחמת העצמאות. חברי הצופים א', אשר הפעילו את מכון איילון, המשיכו לייצר כדורים גם לאחר הכרזת המדינה, ואחרי סיום תרומתם לתעש ולמדינת ישראל מימשו את חלומם, הקימו את קיבוץ מעגן מיכאל ובכך תרמו את חלקם גם להתיישבות בארץ. אנחנו מודים לאתר גבעת התחמושת על שיתוף הפעולה והבאת הכדור לתצוגה במכון איילון, המהווה סגירת מעגל היסטורית".

גן ארז והכדור הנדיר שיוצר במכון איילון כיום אתר מורשת בפארק המדע נס ציונה רחובות

מנכ"ל גבעת התחמושת, כתרי מעוז (מימין), ומנהל מכון איילון, רני אורן צילום: המועצה לשימור אתרים.

 מנכ"ל גבעת התחמושת, כתרי מעוז (מימין), ומנהל מכון איילון, רני אורן, בטקס מסירת הכדור. צילום: המועצה לשימור  אתרים.

חברי קבוצת מניילאב ישראל נערכים לחיפוש בחוות ההכשרה בירושלים

שרידי חוות ההכשרה בירושלים שם נמצא הכדור הנדיר שיוצר המכון איילון ליד נס ציונה

 הכדור שחזר הביתה לאחר 75 שנה צילום המועצה לשימור אתרים

מתרגשים מהמוצג החדש  מנכ"ל גבעת התחמושת, כתרי מעוז (מימין), ומנהל מכון איילון, רני אורן

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה